Voorstellen (Of: hoe een "lurker" in de openbaarheid stapt)

Hallo iedereen!

Bij deze neem ik de gelegenheid om mij voor te stellen. Uitgebreid. En met veel plaatjes, uiteraard. Ik ben Ferry, 22 jaar en ik zit momenteel in mijn Master Marketing in Rotterdam. Hoewel ik al maanden lang als een bezetene alles aan het lezen ben wat los en vast zit, zowel op dit forum als andere sites, post ik niets of nauwelijks wat. Wellicht dat daar nu verandering in komt.

Mijn horlogegekte begon op 12-jarige leeftijd toen ik van mijn oom een Citizen quartzchronograaf kreeg. Sindsdien suddert het een beetje onderhuids. Afgelopen jaren kwam het weer naar boven, bijvoorbeeld toen ik een oud Ancre handwindertje vond. “Dat zo’n horloge het na tientallen jaren het nog doet!”, dacht ik toen. Ook verbazingwekkend was die soepel lopende secondewijzer en dat prachtige getik. De jaren erna kocht ik af en toe voor twee tientjes een andere Ancre, het enige “vintage” merk dat ik kende.

Ondertussen kreeg ik ook andere interesses. Hoewel het nu op een lager pitje staat, ben ik ook steeds lichtelijk bezeten van bonsai. Groot was ook mijn verbazing toen ik in een hobby-topic wat bomen langs zag komen. Ook ben ik geinteresseerd in goede kleding en aanverwante accessoires, zoals stropdassen, een toevallig passerende pochet en uiteraard goede schoenen. Heb bv. deze zomer mijn eerste paar Carmina schoenen gekocht. Een andere vorm van draagbare kwaliteit en handwerk.

Vanuit die laatste interesses kwam ik eigenlijk weer bij horloges terecht. En toen ging het hard. Als een bezetene schuim ik inmiddels meerdere keren per dag onder andere HF, DZVL, WUS, TZ en Hodinkee af, heb ik een kleine collectie gratis catologi opgebouwd en ‘F5’ ik de servers van vele verkoopgedeeltes plat.

Mijn collectie is tot nu toe redelijk bescheiden. Enkele Ancre handopwinders, mijn eerste Citizen en twee Seiko’s: een Zeekomkommer (Sea Urchin, SNZF17) en een 7002-7000, die ik op dit forum heb gekocht. Allemaal redelijk bescheiden horloges qua maat. De kleinste is 32 mm. Gelukkig heb ik polsjes van 16,5 cm, dus dan kan nog net allemaal.

Een totaaloverzicht:

De Ancre’tjes:

De SNZF17:

De 7002-7000:

Mijn eerste:

Verder wat willekeurige gedachtes:

  • Omdat mijn eerste horloge een chronograaf was, ben ik nu wild op zoek naar een mechanische chronograaf. Hoop binnenkort nog een goedgebruikte stalen chronograaf met bv. een Landeron 48 of Valjoux 7733 op de kop te tikken (anyone?).

  • Vaak vind ik vintage horloges (onbewust) mooier dan hedendaagse ontwerpen. Een van de mooiste horloges, vind ik, uit de JLC catalogus bleek, kijkend naar het bijschrift, een Memovox uit '59!

  • Hoewel ik me er een jaar geleden nauwelijks druk om maakte, kan ik me nu bijna aan gaan ergeren wanneer een mooi horloge een quartz blijkt te zijn. Ik wil mechanisch of automatisch! Ik word… toch… geen… WIS?

  • Mijn grail? Een Omega Speedmaster Professional, denk ik. Tijdloze klassieker, die zowel op leer als metaal waanzinnig staat.

  • Of toch wellicht een oude Heuer Carrera? Of een Sinn 103? Nee, een Junghans Max Bill Chronoscope. Een Heuer Bundeswehr? Een Wakmann met triple date? Of…

  • Als ik een duikersbezel heb, moet ik er minstens 20x per dag aan draaien. Vaak zet ik de ‘20’ op 12 uur, of de ‘10’ ter hoogte van de kroon. Iets met (a)symmetrie.

  • Kan er niet tegen wanneer cijfers op een chronograaf gedeeltelijk afgesneden zijn door de subdials.

  • Hou regelmatig mijn horloges bij mijn oor. Kan ze ondertussen onderscheiden op de soorten getik.

  • Als ik online naar een horloge kijk van pak 'm beet 100 euro, heb ik soms de neiging om ineens te gaan kijken naar eentje van 1500 euro (‘dan maar een goede’). Waarna ik weer relativeer dat 1500 best veel geld is voor een student, waarna ik weer ga kijken naar zeer goedkope horloges. The circle of life.

  • Uit marketing-technisch oogpunt is de horloge-industrie waanzinnig interessant. De vele merken die (stiekem) allemaal onder Swatch vallen, de 7750’s en 2824’s die overal in zitten maar steeds schaarser worden, de schijn van in-house manufacturen en de opkomst van alle die kleinere merken. Intrigerend.

Tot zover mijn introductie. Een redelijke lap tekst weliswaar, maar verder ga ik mij denk ik rustig houden, hoor :slight_smile:

Groet,

Ferry

Van harte welkom en volgens mij ben je behoorlijk getikt! :wink:

http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,269941,269941#msg-269941
http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,223637,223637#msg-223637

Welkom! Leuke openingspost:)

Welkom hier, wat een verhaal! Leuke binnenkomer!

wilkommen (tu)

Welkom Ferry, leuke binnenkomer!

Welkom! uitgebreide openingspost :~
En erg leuke Citzen!:slight_smile:

Welkom, Ferry!
Leuke, uitgebreide en persoonlijke introductie en een mooie start van een collectie. Al relatief flink wat mechanisch werk waaronder wat noodzakelijke Seiko’s!:~ Goed bezig! Veel plezier hier en houd je vooral niet te rustig!:wink:

Welkom - leuke kennismaking, ook met jouw andere hobbies/liefhebberijen.

Hi Ferry,

Goed verhaal. Je lijkt me reddeloos verloren… geniet ervan! :slight_smile:

Je bent op zoek naar een handopwinder met chrono - op dzvl staat deze ex van mij (e.a.) te koop - voorzien van Landeron 248:

http://www.dezinvanluxe.nl/nl/forum/10/18440
.
Misschien iets voor jou (foto = link)?

De Heuer Bundeswehr is magnifiek. Ik heb de mijne verkocht - hij is best groot (zeker voor vintage) - maar verder is het wat mij betreft een perfect horloge. En… (relatief gezien) zeker niet onbetaalbaar! Van harte aanbevolen dus.

Leuke openingspost. (tu)

Welkom op dit lotgenotenforum!

lotgenoot! welkom… bedankt voor je leuke openingspost :slight_smile:

Welkom:)-D

Mijn beste,

Ferry, van harte welkom op dit magnifieke horlogeforum.
Een forum vol geuren en kleuren, vol geneugtes en vreugdes,
van al dat fraais wat onze pols omringt.

Een mooie openingspost.
Mijn complimenten!!

Orologio Signaturis Temporis.B)-

Hoi Ferry welkom op dit forum (tu)

Dag Ferry, welkom hier.

P.S. Ben altijd een liefhebber geweest van Pepe Albaladejo. Deze nieuwe loot aan de familiestam, Carmina, zijn geweldige schoenen! Shell Cordovan?

Welkom Ferry,

kleding en horloges zijn perfect te combineren.

gr Ron

Welkom Ferry,
Leuk om je openingspost te lezen…

Grt. René

Welkom op het forum, leuk om te zien dat je zoveel moeite hebt gestopt in je openingspost :slight_smile:

Welkom Ferdinand en een hardstikke leuk verhaal.
Vooral het gedeelte van de schoenen.
Ik heb ook iets met schoenen.
Ik kom uit brabant en mijn vader was een ouderwetse schoenmaker, dus geen hakkebar maar hij maakte de schoenen volledig met de hand vanaf de leest gewoon opbouwen en er kwam geen spijkertje aan te pas.
Zolen en binnenzool met de hand aan het boventuig genaaid en de hak werd uit stukken leer opgebouwd ,gelijmd en met houten pennen aan elkaar gemaakt enzzzzzz.
Ik heb nog drie van die paar schoenen waarvan een paar nog nooit gedragen.
De waarde van zo een paar echt helemaal met de hand gemaakte schoenen is ongeveer een mooie Omega seamaster. Zo zie je maar weer, handgemaakte horloges zijn duur maar ook handgemaakte schoenen.
Sorry voor mijn lange schoenenverhaal en hartelijk welkom.

groetjes Lenno