Voorstellen, seiko 7015-8000

Hallo,

ik begin net aan een paar oude horloges te komen, heb een voorkeur voor horloges van vóór, of rond mijn geboortejaar. Niets te fancy, maar nu heb ik net op de bay een seiko 7015-8000 gekocht, zeg maar het betere kermishorloge (en iets te jong, ik weet het).

Mooi ding, al zeg ik het zelf, maar hij loopt wel te snel. En niet een paar minuten per dag, zoals was aangegeven, maar zeker 20 minuten. Lijkt dit reparabel en kennen jullie iemand die dat zou kunnen doen?

ff een plaatje geleend van internet, ik heb zelf nog geen foto:

Welkom mooie seiko! Dit verschil lijkt mij te groot om met de fijnafregeling af te stemmen? Het fijne weet ik er niet van.

Veel postplezier:)-D

Kijk eens met de zoekfunctie, dit probleem is in 2010 twee maal aan de orde geweest en soms eenvoudig op te lossen met een “bepaalde handeling”.

http://www.horlogeforum.nl/read.php?19,231516,232503#msg-232503

Bedankt voor de tip! Ik ga er maar niet mee op tafel slaan, dus op zoek naar een goede horlogemaker dan. Weten jullie toevallig iemand in de buurt van Leeuwarden?

Ik durfde eerst ook niet, maar toch heeft het voor mijn Seiko 5 geholpen.
Niet op tafel, maar met het glas naar beneden in de handpalm.
Loopt sindsdien prima en nauwkeurig.

Een Seiko 5 kan blijkbaar wel tegen een bescheiden tikje, de veer is losgekomen.

Als je forumnaam Boem is…

Mogelijk loopt het horloge zoveel voor, omdat een paar windingen van de balansspiraal aan elkaar gekleefd zijn, bij voorbeeld door te overvloedige smering.
Door de methode van BOEM wil het wel eens lukken, dit goed te krijgen, maar beter is ontvetten van de spiraal