Voorstellen + vraag mbt douane

Hallo Allemaal,

Ik ben 34 jaar en kom uit Amsterdam en ik lees hier al een tijdje met veel plezier mee. Ik heb hier altijd veel nuttige informatie weten te vinden maar nu heb ik zelf een dringende vraag.

Ik heb laatst een Cavedweller besteld bij Boschett in America. Netjes de factuur betaad en uiteraard ook een factuur ontvangen over de belasting. Tot zover niets aan de hand, maar nu had het horloge een defect en heb ik het in goed overleg met Boschett naar America terug gestuurd voor reparatie. Daar aangekomen constateerd Boschett dat een reparatie te lang gaat duren dus stuurde hij mij kostenloos een nieuw exemplaar. Goed opgelost dus. Alleen wordt mijn vervangend horloge bij de douane in Nederland tegen gehouden. Men wil dat ik hier nog een keer belasting over betaal en daar heb ik geen zin in. Ik heb al contact gehad met fedex en zij verwijten mij dat ik geen tijdelijk export document heb ingevuld. Als ik de belasting niet betaal sturen zij het horloge terug naar America. Heeft iemand hier ervaring mee, of beter nog, advies?

Alvast dank voor jullie reactie.

Hier kan ik wat mee, fedex is tot nu toe niet behulpzaam geweest en nu begrijp ik waarom…

Fedex is een bedrijf dat paketten van a naar b brengt en die heeft hier niets mee te maken.

Dat is waar, de douane wist mij te vertellen dat je 2x belasting moet betalen en dan achteraf 1x moet terugvragen… Heeft iemand wel eens iets soortgelijks meegemaakt? Ik vind het maar vreemd, het horloge is mijn bezit en toch moet ik er belasting over betalen.

Fedex dame wilde mij overigens niet rechtstreeks in contact brengen en verwees mij maar al te graag door naar hun import afdeling.

Ik ken dit ook niet. Maar ben wel benieuwd hoe dit ver-/afloopt.

Wat een bureaucratisch gedoe. Doet me denken aan die paarse krokodil
[link]http://www.youtube.com/watch?v=2Rw27vcTHRw[/link]

Veel succes!

Geen ervaring met zo’n kwestie.

Het verhaal dat je eerst een tweede keer heffingen moet betalen klinkt mij niet vreemd in de oren. Als je het sec bekijkt is het natuurlijk wel raar, maar de overheid heeft wel vaker regelgeving waarbij je eerst moet betalen voor je bezwaar kunt maken. Denk bijvoorbeeld aan verkeersboetes, eerst betalen, daarna bezwaar aantekenen. Als je daadwerkelijk kunt aantonen dat er al belasting betaald is over het horloge zou ik mezelf een hoop ellende besparen en gewoon de tweede keer ook betalen en dan zsm terugvorderen.

Het zijn een hoop extra handelingen die je moet verrichten, maar dit is het risico als je je aankopen van ver laat komen.

Ik heb gisteren twee keer contact gehad met de douane, twee verschillende personen. De eerste zegt dat ik twee keer belasting moet betalen en dan achteraf terug vragen. De tweede persoon zegt dat ik een commercial invoice voor de reparatie moet sturen. Dat is dan zeg maar “added value”. Dit moet wel via Fedex lopen.

Ik heb zo’n invoice opgevraagd bij Boschett en naar Fedex gestuurd. Zij hebben nu:

• Aanschafsbewijs
  • Invoice van belasting
  • Invoice voor de repapratie/ vervanging onder garantie

En nu maar afwachten… Lijkt inderdaad wel op die reklame met die paarse krokodil.

Nou, een update van deze kwestie. Ik kreeg gisteren een mail van Fedex dat de deadline voor dit pakket is verlopen en dat het teruggestuurd zou worden als ik niet per direct akkoord zou gaan met de heffing. Er is verder helemaal niet meer gereageerd op mijn vragen en bewijzen. Ik heb maar betaald om van het gezeur af te zijn, moest overigens direct aftikken >X …

Dus als het om een retourzending buiten de EU gaat altijd een tijdelijk export formulier invullen. Dat bepaard een hoop gezeur. Wat ik ook niet wist is dat het pakket eigenlijk nooit bij de douane ligt, maar bij het vervoersbedrijf. Betalen van de belasting loopt ook via het vervoersbedrijf.

En nu maar proberen achteraf het bedrag terug te krijgen. Voel me toch een beetje “bestolen” in deze. Aan de andere kant is er nu wel een geweldige klok onderweg :slight_smile:

Knoflookaugurk Schreef:

Nou, een update van deze kwestie. Ik kreeg
gisteren een mail van Fedex dat de deadline voor
dit pakket is verlopen en dat het teruggestuurd
zou worden als ik niet per direct akkoord zou gaan
met de heffing. Er is verder helemaal niet meer
gereageerd op mijn vragen en bewijzen. Ik heb maar
betaald om van het gezeur af te zijn, moest
overigens direct aftikken >X …

Dus als het om een retourzending buiten de EU gaat
altijd een tijdelijk export formulier invullen.
Dat bepaard een hoop gezeur. Wat ik ook niet wist
is dat het pakket eigenlijk nooit bij de douane
ligt, maar bij het vervoersbedrijf. Betalen van de
belasting loopt ook via het vervoersbedrijf.

En nu maar proberen achteraf het bedrag terug te
krijgen. Voel me toch een beetje “bestolen” in
deze. Aan de andere kant is er nu wel een
geweldige klok onderweg :slight_smile:

Hopelijk hoeft ie niet weer terug…>X

Veel suc6 straks met 't terugclaimen.

FedEx was tot voor een tijdje geleden mijn favoriete vervoerder.
Kreeg enige dagen na de aflevering van het pakket een nota met daarop de te betalen BTW. De op het pakket c.q. douaneformulieren aangegeven bedrag was altijd ok. ‘‘Birthday present USD80.00)’’. Maar je bent natuurlijk geen 30 x per jaar jarig.
Sinds kort krijg ik eerst een mailtje (zodra het pakket is aangemeld in Hongkong) met daarin de vraag van een aankoopnota. Je kunt hier niet mee sjoemelen want de douane doet steekproefsgewijs controle en vraagt bij de verkoper/leverancier ook een nota. Daar komt bij dat ze tevens Euro 10,00 voorschot op de afdracht van de BTW berekenen. (FedEx).
Recent mocht ik nog een pakket ontvangen van deze leverancier met een gratis Seiko sleutelhanger. Ook in dit geval werd door de douane het pakket gecontroleerd.
Echter de sleutelhanger was verdwenen. Dit gemeldt bij FedEx. Die waren meteen wakker en na 3 telefoontjes kwamen we erachter dat dit niet op de vrachtbrief stond. Dus viel er niets te halen.
Maar omgekeerd halen ze en om een goede beurt te maken bij de Nederlandse douane vragen ze eerst maar de aankooprekening. Dus altijd volle mep BTW.
De lol gaat er hierdoor wel een beetje vanaf.
Jan

Dutchy Schreef:

FedEx was tot voor een tijdje geleden mijn
favoriete vervoerder.
Kreeg enige dagen na de aflevering van het pakket
een nota met daarop de te betalen BTW. De op het
pakket c.q. douaneformulieren aangegeven bedrag
was altijd ok. ‘‘Birthday present USD80.00)’’.
Maar je bent natuurlijk geen 30 x per jaar jarig.
Sinds kort krijg ik eerst een mailtje (zodra het
pakket is aangemeld in Hongkong) met daarin de
vraag van een aankoopnota. Je kunt hier niet mee
sjoemelen want de douane doet steekproefsgewijs
controle en vraagt bij de verkoper/leverancier ook
een nota. Daar komt bij dat ze tevens Euro 10,00
voorschot op de afdracht van de BTW berekenen.
(FedEx).
Recent mocht ik nog een pakket ontvangen van deze
leverancier met een gratis Seiko sleutelhanger.
Ook in dit geval werd door de douane het pakket
gecontroleerd.
Echter de sleutelhanger was verdwenen. Dit gemeldt
bij FedEx. Die waren meteen wakker en na 3
telefoontjes kwamen we erachter dat dit niet op de
vrachtbrief stond. Dus viel er niets te halen.
Maar omgekeerd halen ze en om een goede beurt te
maken bij de Nederlandse douane vragen ze eerst
maar de aankooprekening. Dus altijd volle mep
BTW.
De lol gaat er hierdoor wel een beetje vanaf.
Jan

Ik doe tegenwoordig ook zo min mogelijk met fedex buiten de EU.