Welkom!
Welkom op HF!
Welkom op het forum.
Je moet het maar zo zien: je bent niet alleen een horloge rijker, maar ook een ervaringđ

Van harte welkom en gefeliciteerd met deze prachtige Zenith!
Welkom hier!
En top tip: Het is BIJNA nooit NU of NOOIT!
Dus kijk rustig rond, lezen, leren, en nog meer lezen. Hier op het forum komt zoveel moois voorbij!
Catawiki lekker laten voor wat het is;) En vooral genieten van de Zenith als ie weer loopt. Het is een prachtig horloge!

Leuk om je verhaal te lezen! ![]()
En hey, je kunt meteen een heleboel beginnersfouten afvinken: een horloge kopen dat je eigenlijk, op zân best, maar redelijk vindt, een heel (veel te) groot horloge kopen en een vintage kopen, waar van alles aan mankeert. Vanaf nu ben jij een âgewaarschuwd mensâ en ga je betere beslissingen nemen, zodat de hobby nog leuker wordt. Toch een leuk horloge, dat hopelijk weer netjes hersteld kan worden en jij nog lang plezier van hebt!
Welkom en gefeliciteerd met je nieuwe horloge
Welkom hier bij HF !
Ik ben het wel helemaal met je eens. En zelf ook schuldig. Maar ook enkele dozijn later weet ik niet of twee of drie veel prijziger exemplaren dezelfde lol eruit zou halen, en bovendien ligt daaronder ook nog een zekere vrees om dan telkens met zoveel poen aan de pols rond te lopen. De kans om een heel dure vergissing te kopen is ook groot. Juist in de praktijk begin je uit te vinden welke exemplaren je vaak past en welke designs je ook lang blijft waarderen. Dus âde reisâ levert veel (zelf)kennis op en waarschijnlijk een collectie aan variĂ«teit. Het nut of nutteloze daarvan zal niet voor iedereen hetzelfde zijn. Ik kan me voorstellen dat het voor iedereen serieus moeilijk te bepalen is. Voor mezelf gesproken ging echter de interesse niet uit naar de meest geprezen merken en de duurste horloges. Dat zal ook te maken hebben dat hoe hoger de prijs, hoe meer het moet passen bij het overblijvende budget en je positie in het leven. Anders ish et gewoon een flink risico en dat lijkt me een hoofdpijndossier. Daarom is het objectief te bepalen meer betaalbare segment van de markt ook leuk. Er is alsnog veel variĂ«teit en kwaliteit en hoewel niet alles makkelijk is door te verkopen bij een vergissing, blijven de bedragen die ermee gemoeid zijn per stuk een pak kleiner. Wel vervelend: de kleinere prijzen zijn vaak gekoppeld aan horloges die je op afstand moet kopen, zonder te kunnen proberen.
Desondanks moet dit niet worden opgevat als: de reis is zo leuk, die moet je niet overslaan. Ik denk dat het alleszins beter is om niet per se met de bedoeling op reis te gaan te beginnen. Nieuwe dingen ontdekken en ervaren is leuk, maar je kan vanuit eigen smaak en interesse vast al heel vaak overslaan. Ik heb me slechts heel beperkt tot probeersels laten verleiden en wanneer is dat eigenlijk echt wist heeft het ook al tot snel willen doorschuiven geleid. Ik heb nog twee twijfels liggen die feitelijk niet om te pols eindigen, maar ik nog altijd goede keuzes vind. Een deel van mijn probleem op dit punt in mijn ongekozen reis is dat ik heel goed kan beredeneren waarom een horloge(ontwerp) goed is en binnen redelijke grenzen de specs en afmetingen goed kan inschatten ook als ik het horloge niet in levende lijve kan zien, maar er is geen substituut voor ergonomie en ervaring om de pols en ik vind de scheidslijn tussen goed horloge en een horloge dat het voor mij waard is (erbij) te hebben soms moeilijk te trekken.
In dit verhaal kwam het bod op de Zenith over als een impuls. Dat heb ik gelukkig niet aan de hand gehad. Daar conclusies uit trekken en vooral proberen niet nog eens zo met een horloge te eindigen. Als je een risico neemt, doe het dan weloverwogen.
Ondanks de beetje â valse startâ, veel plezier gewenst hier!
Ik heb goede ervaringen met Willem van de Velde. Veldeszenith.
Wat een pracht stuk heb je bemachtigd.
Ernstig mooi, gefeliciteerd.
Mooi topic.
44mm? Niet 42mm? Hoe het ook zij, ik vind dat sowieso objectief grote maten. Zeker ook voor een integrated bracelet stijl. Ik ben het zelf er steeds meer mee eens dat hoe iets draagt niet geheel uit de afmetingen kan worden gehaald, maar er zijn toch ook wel grenzen die je beter niet over gaat voor het eens of een paar keer echt gepast en geprobeerd te hebben. Dat heeft niet alleen te maken met hoe het staat. Ergonomie is belangrijk. Zo merk ik oprecht dat horloges van 12mm of hoger mij vaker in de weg zitten (misschien ook gerelateerd aan linkshandig zijn en links dragen). Bracelets kunnen snel te zwaar zijn en clasps te lang en te dik (vooral een probleem met de microadjustobsessie). En over de 40mm diameter en 47mm lug-to-lug ziet het er op mijn pols ook uit alsof fysieke grenzen zijn bereikt. Tegelijkertijd heb ik pas recent gemerkt dat ik ook onder 35mm diameter nog plezier kan beleven, maar dat dit wel erg afhangt van opbouw en ontwerp. Ik beschouwde lange tijd 36mm als ondergrens, maar bepaalde 36mm horloges dragen oprecht groot, zowel in volume als optisch. Het is dus altijd het makkelijkst om binnen de ervaren marges een inschatting te maken van wat je gaat bevallen.
Welkom ![]()
De officiële maat is inderdaad 42mm, maar hij draagt wel iets groter. Dat heeft denk ik door alle buttons van een chronograph te maken. Officieel neem je de crown niet mee, maar bij een chronograph is de partij aan knoppen wel tekenend.
Welkom op dit leuke - goed gelezen en aardige forum !! ![]()
Welkom hier!
Succes met je NA!
Geniet ervan!