Beste horlogeliefhebbers, fanaten en kenners. Ik ben gisteren lid geworden van dit forum omdat ik op zoek was naar het type dat ik op een foto had gezien. Ik ben een 21-jarige student en heb nooit horloges gedragen, omdat ik het enerzijds vervelend vond om m’n arm en anderzijds niet waard vond (ik dacht altijd heel praktisch, en gebruikte digitale klokken voor de tijd, etc.). Inmiddels heb ik die mening bijgesteld en kan een mooi horloge je outfit compleet maken.
Ik ben dus op zoek naar een horloge, maar heb geen idee waar ik moet beginnen aangezien ik me dus nooit eerder met horloges heb bezig gehouden. Nou kan ik me helemaal gaan inlezen in alle types en alle soorten en maten, maar misschien dat hier mensen zijn met een brede horlogekennis die mij een zetje in de goede richting kunnen geven.
Onderstaand is het horloge waarnaar ik vroeg ik mijn eerste topic. Dit bleek een Rolex DateJust te zijn. Ik vermoed dat het de 1601 is, maar weet dat niet zeker. Dit is het type horloge waar ik naar op zoek ben. Een beetje een ‘klassiek’ uiterlijk en niet teveel poespas eromheen. Less is more.
Wat ik vooral aan dit horloge mooi vind is de geelgouden achtergrond en geelgouden wijzers. Juist vanwege het niet al te fel van kleur zijn, maar die ‘smeuïge’, zachte kleur vind ik zeer mooi. De band eromheen (fluted bezel als ik het goed heb?) vind ik er ook erg mooi bij passen. Ook weer niet een te felle kleur, maar ook zacht goud. En ook hierbij niet teveel poespas. Gewoon de ring is meer dan genoeg. Om voor een beetje contrast te zorgen vind ik de grijswitte (?) horlogekast ook mooi. Qua uurwerk maakt het me niet zoveel uit. Ik vind hier de streepjes het best bijpassen denk ik, maar er zijn ook mooie horloges met gewone en Romeinse cijfers. Daar heb ik dus niet echt een voorkeur in. De horlogeband maakt niks uit geloof ik, aangezien je die gewoon kan vervangen toch?
Nou goed, ik ben dus op zoek naar een horloge die voldoet aan bovenstaande omschrijving en foto. Het moet in ieder geval geen ultramodern ding zijn die volledig zilverkleurig is bijvoorbeeld (zoals de Rolex DateJust II of een Seiko Astron/Prospex/Monster). Het zal m’n eerste echte horloge worden (na een aantal kinderhorloges). Ik had al wat rondgeneusd op chrono24, maar kon daar niet zo 1,2,3 een vergelijkbare variant vinden. Zijn er ook horloges die hier eventueel op lijken, maar niet per se een Rolex zijn? Een echt budget heb ik niet. Als het een mooi horloge is ben ik bereid om daarvoor te betalen, al ga ik natuurlijk niet bijv. 25k EUR neerleggen voor m’n eerste horloge
Ik hoop dat er mensen zijn die eventueel nog vergelijkbare modellen kennen. Alvast bedankt!
Welkom. Het is handig als je je budget even op geeft.
De Rolex die jij mooi vind heeft ook een prijs, en zeker geen 25k, maar het is ook wel weer meer dan 1k. 0 tot 1k is ook weer anders dan 1k tot 5k…
Wij kunnen niet in je portemonnee kijken natuurlijk
Als ik jou was zou ik even gaan zoeken naar een two tone Bulova Super Seville. Heb er zelf eentje en ben er heel tevreden mee. Ze kosten tussen de 200 en 400 euro en nog Swiss made ook. Volgens mij heeft @HanDavinci ergens nog een lijste van mooie horloges met fluted bezel.
Joah, en mocht je een wat uniekere willen dan wil ik er best eentje voor je bouwen. Moet je wel zelf een SNXJ89 weten te vinden. Maar dan kun je zelf de wijzerplaat bepalen en de wijzers e.d
Al eens gekeken naar de Tudor Style? De naam is misschien niet super aansprekend maar de kwaliteit is volgens mij uitstekend en je kan kiezen uit 4 maten.
Even een account maken en hem een berichtje sturen. Hij kan er wel aankomen (gloednieuw), het kan even een paar weken duren maar hij levert altijd. Communicatie is erg goed in het engels, en je kan gewoon betalen via paypal.
Je mag wel zeggen dat je van mij (HanDavinci) de tip hebt gekregen
@Thieuke Zit nu voornamelijk in de prijsklasse van 0-2k te kijken. Vooral omdat het m’n eerste horloge is. Als je de wat duurdere kant op gaat (bijv. tegen de 5k aan), hoe dragen jullie het horloge dan? Alleen bij speciale gelegenheden of ook wel in het dagelijks leven? Want hoeveel verwacht je ongeveer dat deze Rolex zal gaan kosten?
@Bauhaus Dat zijn mooie varianten inderdaad! Kwam zelf al de Seiko SARB033 en Seiko SGF204 tegen. Die eerste is wel anders qua kleur, maar juist weer met andere outfits heel goed te combineren.
@Zwaan Zijn ook mooi! En geen geld. Lijken ook een beetje op Seiko varianten. Zal zeker even verder kijken. Thanks!
In antwoord op je vraag. Ik draag mijn horloge wanneer ik dat wil, ongeacht gelegenheid of type kleren. Ik doe mijn duikhorloge nog om als ik een pak aan heb, zonder problemen.
Uiteraard ga ik niet met mijn duurste horloge mijn tuinterras opnieuw aanleggen om maar iets te noemen, daar heb je en beater voor.