Voorstellen

Hallo forumleden,

Vandaag toch maar eens besloten een account aan te maken. Ik lees al een aantal maanden mee hier op het forum. Mijn horloge interesse is 10 jaar geleden ontstaan op Gran Canaria, waar ik in Maspalomas maar al te graag naar horloges keek. Helaas is het alleen bij kijken gebleven omdat ik als student geen ruim budget had. Vervolgens jaren blijven kijken naar de ‘echte’ horloges en alleen Tommy Hilfiger en TW steel horloges gekocht.

Sinds de laatste maanden heb ik interesse om een ‘echt’ horloge aan te schaffen. Hier op het forum heb ik al veel mooie plaatjes voorbij zien komen. De bedoeling is om mijn collectie rustig op te bouwen en een Omega of Rolex nog even uit te stellen. Voorlopig vind ik het teveel geld om aan één horloge uit te geven. Afgelopen maanden heb ik hier op het forum echter gezien dat het virus wel heel snel over kan slaan.

Mijn budget voor mijn eerste horloge is ongeveer 300 tot 400 euro. Afgelopen maanden heb ik gelezen dat in deze prijscategorie de Seiko skx007 of skx009 vaak wordt aangeraden. Inmiddels al gekeken op de site van Monsterwatches en voor het bedrag kan het bijna geen miskoop zijn. Ik vind het echter lastig om te beoordelen op basis van plaatjes, maar in plaats van blijven kijken moet ik misschien maar eens overgaan tot kopen.

Mijn voorkeur gaat uit naar een Oyster band, maar:

  • Moet ik kiezen voor een 18mm of 22mm sluiting?
  • Adviseren jullie een neutrale sluiting of de Seiko sluiting met 4 verstelgaten?
  • Adviseren jullie een jubilee band aan te schaffen?

Tips en/of alternatieven zijn altijd welkom.
Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groeten,
Den

2 likes
  • sluiting afhankelijk van je pols. Bij een relatief smalle pols zal de 18mm wat subtieler en beter in verhouding zijn.
  • microverstelling op de sluiting vind ik ideaal, zou ik altijd voor kiezen.
  • jubileeband is smaakgevoelig, als je die mooi vindt kun je 'm gewoon erbij kopen, leuk ter afwisseling wellicht.
1 like

Wees blij, dat is een heel ‘gevaarlijke’ plaats (lees: neppers) om een horloge te kopen.

Welkom en succes bij je zoektocht!

1 like

Allereerst welkom op het forum! :smile: De horlogegekte is zeer aanstekelijk, voor je het weet leg je veel meer neer dan je van tevoren had durven dromen :wink:

De SKX007/009 heb ik nooit gehad, maar het is een fantastisch uitgangspunt voor een eerste horloge. Goede keus! :ok_hand:

Iets duurder, maar ook geweldig is de Sumo (SBDC001/003/005/031/033). Voordeel van de Sumo is een nog betere afwerking, bij dit horloge kun je ook de secondewijzer stil zetten (‘hacking’).

Hoe dan ook, veel plezier op dit mooie forum!

1 like

Welkom!

Wil je perse een duiker? Of mag het ook wat anders zijn?
Persoonlijk ben ik niet heel erg fan van Seiko, maargoed smaken verschillen.
Ik weet wel dat Tissot ook zeer leuke klokjes in die prijsklasse heeft.
Succes met je zoektocht.

1 like

Voor 300/400 euro kan je ook een mooie 2ehandse mechanische Tissot of Certina krijgen… En welkom! :blush:

1 like

Je kan ook de “upgrade” versie van de Skx serie kopen. Beter uurwerk en echt een mooie klok volgens mij. Heb hem zelf niet dus kan niet goed oordelen. Google maar eens op SRP777 & SRP779

Of een sumo kan eventueel ook 2dehands:

Iets onder je budget, Seiko Monster. Die heb ik zelf en ben er echt super tevreden mee!

1 like

Hoi Den,

Welkom op dit forum!

Groet,
Arvid

1 like

Welkom succes en wijsheid met de zoektocht
( de jacht is vaak mooier dan de vangst )

grt. Gerard

1 like

Welkom!
Succes met deze quest!..:wink:

1 like

Welkom, succes met je besluit. je neemt meteen 2 keer een risico op verslaving. Het forum en seiko volgens sommigen-) Wish u luck!

1 like

Welkom en gefeliciteerd met dit “levenslange” virus :wink:

1 like

Welkom :+1:

1 like

Iedereen bedankt voor de leuke reacties!

@SA_ Ik heb smalle polsen (16,5-17 cm) dus de 18 mm sluiting zou dan beter zijn. Over de microverstelling had ik nog niet nagedacht, maar lijkt mij inderdaad ook fijn. Bedankt!

@Puringa en @Myspeedyworld ik ga eens kijken naar jullie alternatieven, bedankt voor de tips!

@davykuipers Niet specifiek opzoek naar een duiker. Ik heb/had zelf ook nooit iets met Seiko, maar zie ze hier vaak voorbij komen en veel positieve reacties. Ben dus wel nieuwsgierig. Tissot ga ik eens naar kijken. Ik heb jaren terug eens getwijfeld om een T-touch te kopen. Zal eens kijken naar de andere modellen.

1 like

Bij sommige winkels had ik wel twijfels, maar wist niet dat het een gevaarlijke plek was voor neppers. Ik ben een aantal keer in Turkije geweest en daar kun je het verwachten. Gelukkig dus nooit iets gekocht!

1 like

Welkom!!

Skx is prima start voor je collectie!! De standaard jubilee is prima. je kan ook verschillende bandjes erbij kopen, bijvoorbeeld nato of in leer. Of het geld opsparen voor een upgrade. Bijvoorbeeld sumo/turtle of swiss.

1 like

Welkom op Horlogeforum, Den. En een betere duiker dan de SKX007/009/011, voor die prijs, is eigenlijk niet te vinden. En om heel eerlijk te zijn, voor 2x zoveel ga je nog geen betere automatische duiker vinden. Daarbij komt de klassiekerstatus, de beproefde onverwoestbaarheid en het feit dat de SKX richting einde productie gaat. Ik verwacht dan ook dat je nooit heel veel gaat afschrijven op dit horloge en mogelijk nog wel wat meer terug kunt krijgen in de toekomst, maar in ieder geval 20 - 30 jaar probleemloos horlogeplezier gaat hebben.

Alternatieven die al genoemd zijn, kan ik alleen maar onderschrijven. De SRP777/779 is een moderner horloge met z’n 4R-uuwerk met hacking en handwinding. Dit uurwerk is verder echter niet per se ‘beter’. En de SRP combineert dit nieuwere uurwerk met de (nog) meer klassieke cushion case. Ook erg mooi, vind ik. Maar wel twee keer zo duur. De Sumo, tot slot, is een klasse apart. De vormgeving van de kast en afwerking van het geheel zijn van een aanzienlijk hoger niveau en hij is voorzien van een meer ‘sophisticated’ 6R-uurwerk. Vanafprijs € 500 (grijs) en € 600 (Nederlandse authorised dealer).
Met de merken Certina en Tissot heb ik ook goede ervaring en ook deze merken bieden fraaie modellen en veel value for money. Maar voor een automatisch duiker van deze merken betaal je meer dan € 700. En dat is dan toch wel echt weer een andere prijsklasse. Anyway, veel plezier op dit forum en met kiezen van je eerste ‘echte’ horloge!:slight_smile:

2 likes

Trouwens, misschien kun je Rob van Monsterwatches wel mailen of je ze eerst mag bekijken voor je mogelijk gaat bestellen. Dit lijkt me, zeker voor een horloge uit een voor jou nieuwe prijsklasse wel fijn. Meestal heeft hij deze horloges wel, al is de SKX007/009 zoals eerder gezegd wel moeilijk om nog nieuw te krijgen.

1 like

Bedankt voor je uitgebreide reactie, waardeer ik enorm! Ik ga vanavond nog eens verder inlezen in de modellen. Zoeken naar informatie, lezen en foto’s kijken vind ik tot nu toe alles behalve vervelend. Op basis van de reacties en de prijzen lijkt me de skx een mooie start. Ik zal jullie op de hoogte houden.

@Puringa Goede tip, zal eens kijken wat de mogelijkheden zijn of dat ik toch de gok ga nemen op basis van foto’s.

1 like

Welkom :grinning:

1 like