Voorstelling en vraag van een klokkenverzamelaar

Hallo, ik wil me graag even voorstellen: Ik ben Fred, woon in Berlijn, ben gepensioneerd, verzamelaar en restaurateur van grote klokken uit de late 18e en vroege 19e eeuw, voornamelijk Duitse en Weense klokken. In het verleden ben ik vaak als antiquair naar Nederland gereisd om deze klokken daar te kopen. Als gevolg daarvan heb ik ook geleerd om redelijk goed Nederlands te spreken, wat me helpt bij het winkelen met de handelaren in de antiekstraat.

Ik ben hier waarschijnlijk niet op het juiste forum, maar ik kon niets vinden specifiek voor grote klokken zoals pendules, tafelklokken, wandregulators en staande klokken.
Wat is de verschil tussen klokken en horloges? waarvoor moet ik zoeken voor mijne klokken?
Is er een Nederlands forum voor grotere klokken?
Maar horlogeverzamelaars kunnen me hier misschien ook helpen.
Ik ben eigenlijk op zoek naar een fabrikant voor een ontbrekende emaille wijzerplaat mit ca. 15 cm diamter, en vroeger kocht ik zulke wijzerplaten via dealers in Nederland, dus er moet iemand zijn die zulk werk doet.
Kan iemand mij hier een tip geven, een adres of op een andere manier helpen?
Hartelijk dank, groeten, Fred

25 likes

Welkom Fred op ons horloge forum.

Het verschil tussen klokken en horloges weet je waarschijnlijk zelf ook wel, toch?

Horloges zijn die kleine klokjes die je aan een bandje om 1 van je polsen draagt… :wink:

Veel plezier hier.

1 like

Nee, ik kende dit strikte onderscheid niet. In onze taal is een klokverzamelaar niet gespecificeerd naar grootte, er zijn polshorloges, staande klokken, tafelklokken, ze zijn allemaal klokverzamelaars.

4 likes

Wilkommen, bienvenue, welkom :partying_face:

Over het verschil ontstaan vaak verhitte discussies hier op het platform, waarbij de goegemeente vaak vergeet dat bij ons er eigenlijk ook geen verschil is. Zelfs door de officiële vakvereniging van handelaren en producenten werd dat onderscheid niet gemaakt. Menigeen wil dat vergeten, mij maakt het niet uit.

Terugkomend op de vraag: er is voor zover ik weet geen hang/staklokken forum. Wellicht via facebook/instagram is hier specifieke informatie te vinden.

1 like

Welkom Fred op dit prachtige forum vol informatie en inspiratie.

Een mooie tijd hier toegewenst!

Er is een vereniging in Nederland die heet de klokkenvrienden Nederland.

1 like

Welkom Fred, welkom bij de club. Mooie stad woon je in, mocht in mei daar een kleine week verblijven.

Leuk Fred dat je uurwerken restaureert ,nu kan ik me voorstellen dat je ook wel 1 of meerdere horloges hebt ,dus wat let je om hier gezellig mee te doen en wie weet krijgt het bekende horloge virus je te pakken…. :smiley:welkom dus op dit prachtige en actieve forum. :+1:

1 like

Welkom hier.

Mogelijk dat er HF leden zijn, die als kraamhouder op de Rikktik beurs in Houten staan. Die kennen misschien klokkenhandelaren van de beurs, die de topic starter kunnen helpen?

1 like

Welkom bij de club Fred.

Neem eens een kijkje bij dit bedrijf:

http://dewijzer.com/phone/index.html

Ronald is een collega van me en doet een hoop restauratie en onderhoud, met soms echt mooie kunststukjes ertussen.

1 like

Welkom Fred, af en toe een tafelklok van een horloge fabrikant hier. Met name JLC.

Hoi Fred, ik ben zelf nog meer klokkenverzamelaar dan horlogeverzamelaar. Mijn laatste aanwinst is een ‘Metzgeruhr’ uit het Schwarzwald.

Helaas is er geen forum voor antieke klokken als voor horloges. Klokkenverzamelaars zijn vaak (nog) ouder dan horloge verzamelaars, minder digitaal, maar delen ook minder graag hun kennis (ook in Duitsland). Voor klokken moet je in Nederland op de Rikketik beurs in Houten zijn, 4 maal per jaar.

Met je zoektocht naar iemand die een wijzerplaat kan maken kan ik je helaas niet helpen. ‘Mijn’ klokken hebben houten wijzerplaten.

Met horloges worden in het Nederlands bijna altijd polshorloges bedoeld, net zoals met Uhren in het Duits vrijwel altijd Armbanduhren worden bedoeld. Een 17e of 18e eeuwse staande klok uit Amsterdam wordt gewoonlijk Amsterdams horloge genoemd, maar andere staande klokken zijn gewoon staande klokken.

Antieke klokken worden hier pendules of tafelklokken genoemd als ze niet aan de muur hangen en anders wandklokken.

In het populaire taalgebruik worden een polshorloge vaak aangeduid met ‘klok’, of het verkleinwoord ‘klokkie’, maar voor veel echte horlogeliefhebbers is dat een gruwel. Mensen die het op dit forum over klokjes hebben worden hier dan ook vaak gecorrigeerd.

Er zijn op dit forum wel meer mensen die naast polshorloges ook antieke klokken hebben, maar erg veel zijn dat er denk ik niet.

6 likes

Ik heb ook een paar antieke klokken.
Ook heb ik zelf een klok gemaakt, helemaal van hout. Dus frame, tandwielen, wijzers, slinger, anker …allemaal van hout.
Een 4 tal comtoise klokken en een paar Friese klokken behoren eveneens tot de collectie.

2 likes

Welkom Fred,
Voor emaille wijzerplaten moet je bij Horlogerie/klokken museum zijn in Mechelen Belgie Lange Schipstraat 13 die hebben waarschijnlijk de plaat die je zoekt op voorraad, of die kunnen er voor zorgen dat er een gemaakt kan worden.

3 likes

Welkom hier bij HF !

Je zou eigenlijk hier een foto moeten plaatsen van de wijzerplaat, want in Friesland zitten aardig wat klokkenmakers die je misschien ook kunnen helpen. Dus een foto plaatsen hier van de plaat.

1 like

Ik heb inderdaad een Friese stoeltjes klok in Joure aangeschaft .

Die Metzgeruhr …geweldig en spectaculair en realistisch …zo ging dat inderdaad . :ok_hand: