Hi allen,
Mijn naam is Huis, voorkeur voor vintage horloges, polsmaat 17cm, ben eind twintig en ik kom uit een stad in het oosten van Nederland. Ik ben al enige jaren met horloges bezig: voornamelijk verzamelen. De afgelopen tijd probeer ik ook steeds meer te leren over de heritage van verschillende merken en de uurwerken van (voornamelijk vintage) horloges.
In 2017 heb ik een account aangemaakt op dit prachtige forum om eens te ontdekken wat er precies allemaal leeft onder de mensen met een voorliefde voor horloges. Sindsdien lees ik mee en heb ik al wat contact gehad met een aantal forumleden over horloges. Dit heeft me kennis bijgebracht, een aantal mooie ruilen en aankopen!
Ik vertel hieronder, op een zo efficient mogelijke- en chronologische manier, waarop mijn interesse voor horloges is ontstaan en gegroeid. Het is best een bijzonder verhaal want eigenlijk draag ik al horloges vanaf de leeftijd van 7 jaar. Om mijn rechterpols had ik toen een klein blauw kinderhorloge met een gele wijzerplaat… Het is me nooit meer gelukt om deze terug te vinden aangezien dit het enige is wat ik mij hiervan nog herinner. Wellicht dat meerdere van jullie hier ook last van hebben ;).
De jaren hierna staan in het teken van een aantal swatch horloges, kauwgomballen horloges etc…
Toen ik mijn 21ste verjaardag mocht vieren, kreeg ik een Tissot Tradition Chronograph als cadeau. Vanaf dit moment heb ik besloten het horloge links te dragen.
Dit horloge heb ik tot mijn 25ste elke dag (lees: continue) gedragen omdat ik dit een kloppend, mooi en stijlvol horloge vind. Eigenlijk kon ik dit ook overal bij dragen en zat die lekker om de pols (niet onbelangrijk).
Mijn studentenbaantje in een kroeg heeft wel voor wat ‘butsen’ in het horloge gezorgd, maar ach, ‘live a little’. Het is een quartz dus hij loopt nog steeds als een zonnetje . Dit is een horloge wat ik nooit wil verliezen.
Een aantal jaar geleden heeft mijn interesse voor horloges een ontzettende toevlucht genomen; dit komt door een toevallige gebeurtenis en ontdekking in de archieven van de familie.
Ik was namelijk voorzichtig op zoek naar een mooie ‘dress watch’: het liefst vintage. Ik kwam na wat onderzoek te hebben gedaan, uit bij een ‘Omega Seamaster de Ville’. Een klein, klassiek en tijdloos horloge welke mij op het lijf geschreven was, verder vind ik deze modellen werkelijk prachtig.
Ik kan mij herinneren dat ik erg specifiek was over wat ik wilde, en hoe ik vond dat het horloge er uit moest zien. Van deze modellen is er een groot aantal beschikbaar, en is een groot aantal varianten gemaakt.
Dit zou namelijk mijn eerste echte, eigen horloge worden. De zoektocht leidde mij langs:
- Horlogedealers;
- Chrono24;
- Catawiki;
- Ebay/Marktplaats;
- Horlogeforum (en de verdere varianten in het buitenland);
Ik heb het hier ook met verschillende mensen binnen mijn familie over gehad, en was erg enthousiast over het feit dat dit horloge een horloge moest zijn wat ik zelf zou kopen van mijn eerste spaargeld en dat dit horloge mij dus de rest van mijn leven aan mijn eerste succes zou denken na mijn afstuderen.
Verder kwamen er nog leuzen voorbij als 'You never actually own a watch, you merely look after it for the next generation”. Enfin, ik was de gedachte van een eerste ‘echte’, eigen horloge dus flink aan het romantiseren.
Op een dag waren we de zolder aan het opruimen en kwamen we wat (wat wij dachten) rommel van mijn, inmiddels overleden, opa tegen. Hij heeft vroeger in dienst ook horloges gedragen. In een klein doosje in een grotere opbergkist zat een aantal uurwerkjes. Voornamelijk wat quartzen van net na de quartz-crisis en wat kleine gereedschappen. Er zat nog een apart doosje in, welke was opgevuld met wat oud papier.
Tot mijn grote verbazing zat hier een ‘Omega Seamaster De Ville’ bij. Ik ben vanaf dit moment toch een beetje in geluk gaan geloven. Het uurwerk liep meteen bij het aandraaien van de kroon(!), maar het oude gewoven bandje was ernstig aan vervanging toe.
Het uurwerk heb ik laten nakijken, bandje van Hirsch eraan gezet en op dit moment is het mijn lievelingshorloge. Dit komt door de geschiedenis, het verhaal, het gemak van een handopwinder en de uitstraling van dit horloge. Ik denk dat deze 20 jaar op zolder heeft gelegen, en we konden ons niet herinneren dat hij deze vroeger nog heeft gedragen.
‘He looked after it for the next generation’.
Lets wrap it up:
Aantal jaar geleden (linkje?):
[813D5CA7-F9
Collectie is sindsdien wat uitgebreid, zal her en der wat foto’s gaan delen op het forum en me ook gaan bemoeien met wat topics ;).
Seiko 5 - 2005 aniversary - Limited edition
Omega Constellation - C-shape day date
Rolex datejust 16014
Omega De Ville Quartz
Oh ja, voor ik het vergeet: De absolute kroon (op dit moment) op mijn verzameling zou een Rolex Explorer 1016 zijn. Ik ben daar nog lang niet, zal onderweg natuurlijk veel experimenteren en zal vooral van de weg er naartoe gaan genieten.
Dank allen voor het lezen van mijn introductie, en tot kijk!
Gr.
Huis!