Ik ben Madov, 27jaar en een absolute dummie aangaande alles wat met horloges te maken heeft. Mijn interesse begon een paar jaar geleden door een geschenk van mijn vriendin. Ondertussen heb ik zelf een paar horloges aangeschaft en mijn voorkeur gaat vooral uit naar klassieke horloges die uitblinken in eenvoud en soberheid.
Sinds het nieuwe jaar denk ik eraan om een nieuwe horloge aan te schaffen waar ik per toeval iets van heb opgevangen tijdens een podcast. Het betreft Triwa, een Zweeds merk dat enorm inzet op duurzaamheid en ecologische thema’s. In het bijzonder beschikken zij over een model (Humanium 34) die gecreëerd is uit de recyclage van illegale vuurwapens uit Afrika.
Heeft er iemand al gehoord van dit merk en wat is jullie mening hierover? Het is helemaal niet de bedoeling om promotie te voeren voor dit merk, maar vooral om na te gaan of de horloges enige waarde hebben. Of is het achtergrondverhaal van het merk vooral er een om de eventuele mindere kwaliteit van hun merk te verhullen?
Alvast bedankt voor jullie respons. Ik kijk er ook naar uit om de wondere wereld van horloges te leren kennen via dit forum.
Ik heb net even op de site van Triwa gekeken en alhoewel het verhaal achter de horloges interessant is was ik niet heel erg onder de indruk van de horloges. Het komt op mij allemaal een beetje gimmicky over.
Kijk eens bij Oris, een “echt” horlogemerk dat zich ook vaak profileert als een maatschappelijk betrokken/milieuvriendelijk merk. Ik denk dat je daar meer waar voor je geld krijgt.
Hoe dan ook, de zoektocht is bijna net zo leuk als het bezit dus neem vooral de tijd, kijk hier rond op het forum en laat je inspireren. Succes met de zoektocht!
Heb zelf jarenlang een Triwa gedragen. Voordat ik op HF zat overigens. Tegenwoordig doen ze vooral recycled plastic enzo. Verder gewoon eenvoudige quartz horloges.
Die 34 is uitverkocht maar als ik bij die 39 automaat kijk rol ik bijna achterover van de prijs die ze ervoor voor vragen.
Er zit een heel simpel (ok, wel degelijk) uurwerkje in, slechts 10atm, een goedkoop uitziend bandje en geeneens saffier glas.
Ik zou m’n geld ergens anders op stuk slaan.
En dat hele verhaal over gerecyclede materialen en teruggeven aan de community, ik weet het niet hoor. Ze lopen er wel heel mee te koop maar het is njet echt te achterhalen. Zie nergens een linkje of afbeelding of wat dan ook naar een goed doel.
Ohja, welkom natuurlijk op het forum en veel plezier met zoeken naar je volgende horloge. De chase is vaak het leukste
Hmmmm. En dan een Miyota quartz er in. Dan zou ik een Solar toch een poepje duurzamer vinden, of gewoon een automaat. Want geen batterijen weg hoeven gooien. En daar begint mijn probleem met het merk:
Het vermoeden bekruipt mij al twee jaar (want ze zijn er al een tijdje) dat het marketing BS is. Het horloge ziet er op zich niet verkeerd uit, maar de naam alleen al… “TRansforming the Industry of WAtches”. TRIWA. Dat doen ze door hella innovatief te zijn. En uiteraard de middle man er uit te cutten. Zodat we de industrie eens lekker op de kop kunnen zetten.
Dat doen we vervolgens door een off the shelf goedkoop uurwerkje te butsen bij iemand die goedkoop levert onder OEM. Vervolgens maken we daar een moderne kast omheen, maar wel zo dat de datum op 3 zo ver naar binnen staat dat het pijnlijk duidelijk wordt dat het uurwerk niet voor deze kastgrootte gemaakt is.
Vervolgens doen we er een generieke messaging bij. Iets met vrede en het milieu, want dat gaat als een banaan. TRIWA. Laten we er een Carbon calculator bij doen zodat we nog vooruitstrevender over kunnen komen. Maar laten we intussen geen enkele informatie verstrekken over de exacte samenstelling van het horloge, en laten we 'm niet al te reparabel maken.
Niet op dit forum. Het is Daniel Wellington, maar dan met een hoger ambitieniveau: Ze gaan achter milieuhipsters aan. Dat ze dat met generieke chinese wegwerp-onderdelen en het goedkoopste japanse quartzje wat ze konden vinden doen is alleen maar licht ironisch.
Doe het niet. Het kost je meer dan 220 ballen. Je zou nu nog weg kunnen wezen en een nuttiger hobby op kunnen zoeken. Kantklossen of Urban gardening of zo.
Allereerst bedankt voor de nuttige en eerlijke feedback. Ondanks het gegeven dat ik door de naam Triwa nu misschien een boomknuffelaar lijk, ben ik dat helemaal niet.
Heel de lijn rond de plasticvrije oceanen bijvoorbeeld spreekt me helemaal niet aan. Ik ben gewoon op zoek naar een bepaald merk waar een bepaald uniek verhaal aan kleeft en die bovendien volledig binnen mijn smaak past.
Tot slot nog even voortbouwend op de laatste opmerking. Is het totale ironie of sla ik de bal mis? Ik vermoed dat niet elke beginneling het zich kan of wilt veroorloven om meteen met veel geld te gooien? Is niet iedereen ooit begonnen met een betaalbare horloge die vooral emotionele waarde bevat?
Het is hier helemaal niet lullig aangekomen, integendeel! Ik ben inderdaad ook voorstander van de Japanse of Zwitserse horloges, maar die markt is nu eenmaal best breed waardoor ik soms de bos niet door de bomen zie. Al denk ik dat hier op het forum heel veel aanraders te vinden zijn, waaronder bijvoorbeeld het merk Seiko.
Zie het als een grap met een kern van waarheid. Ik ben hier ook ooit begonnen met de obligate lofzang van m’n Seiko 5je, en ik snapte echt niet waarom een horloge zoveel duurder zou moeten zijn wanneer ze er in specificaties niet wezenlijk op vooruit gingen.
Sindsdien heb ik veel gekocht, evenveel verkocht en alles wat ik ooit in m’n naïviteit mooi vond wel in een duurdere versie terug gekocht omdat ik steeds harder val over kleine details die men mist in ontwerpen.
Kortom: deze hobby kan een zwart gat worden zonder einde. Zet niet dat ik het niet gezegd heb.
Niettegenstaande dat heb ik nog steeds respect voor een Seiko 5.