Goedendag allen,
Even geleden mijzelf aangemeld op het forum, met name omdat ik mij aan het oriënteren ben op een extra horloge. En niet alleen dat, want ik bemerk dat ik steeds langer blijf plakken op het forum
Naast dat ik woonachtig ben in het mooie Schiedam met mijn prachtige vriendin, wil ik toch beginnen bij het begin. Dat was een felgeel horloge met zwarte kast op stoffen band die ik van mijn ouders kreeg om te leren klok kijken. Maar voornamelijk bedoeld was om geen spreekwoordelijke hond in de pot te vinden als we buitenspeelden. In de zomer ontbrandden de lantaarnpalen namelijk wat later dan in de winter.
Merk en model helaas onbekend!
We vervolgen mijn summiere horloge-looppad met een pauze van flink wat jaren. Mijn eerste echt
zelf uitgezochte horloge heb ik 10 jaar geleden aangeschaft: Ingersoll IN3215GY.
Nog steeds een fraai ontwerp en altijd met plezier gedragen! Een automaat met dag, datum, en ik meen een 12- en 24-uurs aanduiding.
Tussentijds het mineraalglas vervangen. Helaas het uurwerk na 4 jaar stukgegaan en toen niet meer te repareren omdat het een chinees uurwerk betrof. Maar ooo wat was ik er groos mee.
Het merk Ingersoll heeft naam gemaakt door de one-dollar watch.
(leesvoer: THE DOLLAR WATCH: THE CHEAPEST WATCH EVER? - Coronet - Rolex News )
Na even een lege pols, stuitte ik op de allereerste smartwatch mét wijzers: Mykronos ZeTime.
Gekocht via Crowdfunding. Dit (voor mij) innovatieve horloge sloot goed aan, ik kan vernieuwende techniek waarderen. Niet gek gezien mijn technische achtergrond en interesse in alles wat zich mechanisch voortbeweegt, met name snelle bolides en vaartuigen. Daarnaast houd ik mij ook bezig met high-end audioweergave. Een hobby waarbij er zelfs een separate kabel naar de groepenkast is gelegd om ruis te minimaliseren. Randje GGZ of toch hobby?
Na een jaartje dragen en banden swappen toch uitgekeken op het horloge, van de hand gedaan en was het tijd voor een wat serieuzer polshorloge.
Zo’n zes jaar geleden bij Van Willegen Rotterdam aangeschaft: Breitling Avenger GMT II op kroko-band met vouwsluiting. Het diplomeren mag gevierd worden! Een ingetogen Breitling, gebaseerd op een ETA-uurwerk. Met lavazwarte wijzerplaat en het mooie opgelegde logo. Voor mij de perfecte allrounder: vlot, netjes, niet te suf, discreet. Ik ben na zes jaar nog steeds helemaal gek van dit horloge! Heb het horloge dan ook met de gedachte gekocht voor de volgende generatie die gaat diplomeren.
Toch kriebelt het wel eens… En kwam er dus een IWC Aquatimer Chronograph Jacques Cousteau bij. Een horloge die op het eerste oog chunky oogt (en wellicht is met z’n relatief hoge kast van 17 mm), maar vanaf de randen naar een zeer gedetailleerde wijzerplaat verloopt. Hoe langer je 'm bekijkt, hoe meer je ontdekt… Bijvoorbeeld de gepatenteerde bi-directional bezel, weer een mooi stukje innovatie: de bezel kan met mogelijk onderwater stoten wel worden gedraaid maar er kan geen extra duiktijd worden toegevoegd. Ook is de rubberen band lang genoeg om het horloge over je wetsuit te dragen. De lume is ook nog eens verschillend per wijzer, namelijk oranje en geel, om de uren niet te verwarren met de minuten. Ten slotte mooie oranje-rode referenties naar Jacques Cousteau, een van de grondleggers van het duiken. Het duikhorloge is nooit dieper dan 7 meter onderwater geweest, maar stel je voor dat ik een keer sta… moet je het natuurlijk wel hebben!
Afijn… de ogen zijn geopend voor een zogeheten NA, al ben ik er nog niet uit wat het wordt. Van een Seamaster De Ville cross dial (ouwetje) tot een Explorer II met witte wijzerplaat… Geen haast!
Een, inmiddels gesloten, Catawiki-Rolex-GMTII-valideer topic deed in ieder geval al veel stof opwaaien Dus ben benieuwd wat ik nog meer kan ‘bijdragen’!
Als je tot hier gekomen bent: dank voor je aandacht en geniet van de dag!
Groetend!