Goedenavond forumleden,
Na een aantal weken uit interesse dit forum afgestruind te hebben, en inmiddels dagelijks nieuwschierig naar mooie “plaatjes” te kijken die hier voorbij komen, heb ik besloten om mij aan te sluiten. Hierbij een kort voorstel rondje zoals ik meer nieuwe leden zie doen.
Ik ben Mitch, 31 jaar en woonachtig in het Flevolandse. Ik vind het leuk om hier te lezen hoe veel van jullie met passie en vooral erg veel kennis vertellen over de velen mooie horloges die voorbij komen. Als mijn portemonnee (en mijn vrouw) het toelaten hoop ik in de toekomst ook een aantal van die mooie exemplaren te bezitten.
In mijn jongere jaren heb ik een horloge tic gehad. Dit waren echter destijds “mode klokjes”. Met het budget wat ik toen beschikbaar had waren het vooral simpele quartz uurwerkjes van een hip merk waarvoor ik veel te veel betaalde… Desalniettemin is mijn laatste horloge toch een poos mee gegaan. Echter heeft deze een aantal weken geleden de geest gegeven.
Hoe vervelend ook, dit heeft wel een proces in gang gezet waardoor ik mij nu eens goed heb verdiept in de wondere wereld van horloges…
Nadat mijn vader had gehoord dat ik op zoek was naar een nieuw horloge vroeg mij om langs te komen. Tot mijn grote verbazing kreeg ik van hem te horen dat hij het tijd vond… (de woordspeling die hij maakte besefte ik mij later pas.) Mijn vader gaf mij het horloge dat hij heeft gekregen voor zijn 18de verjaardag van zijn ouders. Een Rolex Datejust uit 1980 met de gouden wijzerplaat en half gouden band! Hij droeg deze vroeger als Daily maar draagt tegenwoordig als Daily de stalen Datejust die hij als erfstuk van zijn vader heeft gekregen of een van zijn Victerinox’.
Helaas heeft de Datejust die ik heb gekregen wel flinke schade aan het uurwerk nadat een niet nader te noemen gerenommeerde dealer blijkbaar geen waterdichtheid controle had uitgevoerd bij het meest recente onderhoud. Maar dat is een ander verhaal op zich. Kostenplaatje voor reparatie is in ieder geval aanzienlijk.
Een gegeven paard kijk ik natuurlijk absoluut niet ik de bek want eenmaal gerepareerd is het naast een erg mooi horloge ook een waardevol familie stuk die ik ooit weer aan mijn zoon zou kunnen doorgeven. Mijn vader zei erbij dat hij denkt dat dit horloge niet bij mij past als Daily maar wel ontzettend mooi is voor de speciale gelegenheden. Hij zei dat hij snapt dat ik het misschien niet direct zou laten maken om die reden, maar als er een degelijke daily eenmaal om de pols zit het een mooi doel zou zijn om voor te sparen.
Na dit wellicht wat uitgebreide voorstel rondje heb ik, heel brutaal wellicht, eigenlijk ook direct een aantal vragen die iemand op dit forum wellicht zou kunnen beantwoorden…
Ik heb inmiddels op de horlogemarkt van dit forum een exemplaar gezien waarin in zeer geïnteresseerd ben om als eerste “echte” horloge te kopen. In vergelijking met de prijzen die bij sommige horloges voorbij komen is het wellicht een bescheiden bedrag, maar +€1000 is voor mij een hoop geld. Ik vind het daarom ook best spannend om een horloge via een particulier te kopen.
En wat is de etiquette rond zo’n koop? Is alles op basis van vertrouwen? Is het ongebruikelijk bijvoorbeeld om (samen) te verifiëren bij een dealer of het horloge echt is? Wordt er over het algemeen cash betaald of mag het ook via een bank transactie? Vraag je als koper of je bij iemand thuis mag komen of spreek je juist op een drukke openbare locatie af?
Kortom, veel vragen. Als ik het zelf zo terug lees is het misschien wat paranoïde maar maar ik zou het vervelend vinden om iemand voor het hoofd te stoten omdat ik de etiquette (nog) niet ken…
Voor hen die het volgehouden hebben om tot het ei de van mijn post te lezen, bedankt voor het geduld! (Sorry, ik ben soms wat lang van stof).