Voorsteltopic: beginnende liefhebber

Hallo allemaal, aangenaam om lid te worden van dit forum. Stiekem heeft het me al een eind op weg geholpen met wat zaken. Hoog tijd om wat actiever onderdeel uit te gaan maken van dit platform.

Mijn voorliefde voor horloges begon vele jaren geleden als jong volwassene toen ik voor het eerst wat meer geld ging uitgeven aan horloges. Destijds zwichtte ik echter nog vaak voor ‘sticker merken’ waarvan ik nu snap dat het vaak eenvoudige quartz horloges waren met een dure merknaam erop (Armani, Breil etc). Nooit spijt van gehad overigens, noem het jeugdige onbezonnenheid. Naarmate ze kapot gingen, bandjes versleten of slijtagesporen begonnen te vertonen heb ik ze één voor één weg gedaan.

Een aantal jaren geleden begon ik een nieuwe collectie met wederom een tweetal quartz horloges die ik nog steeds heb. Deze kocht ik echter niet zozeer vanwege het merkje van de maker (Casio) maar vooral vanwege het feit dat het destijds de officiële fanwear items waren van Red Bull Formule 1. Ik ben namelijk ook groot F1 fan en vind Red Bull als de succesvolle outsider een prachtig team. Destijds reed Seb Vettel nog voor ze trouwens, de Max Mania kwam pas vele jaren later.

Beide Casio’s komen uit de Edifice reeks. De ene draag ik nog altijd op de originele stalen band. De andere kwam met een rubberen strap maar die heb ik inmiddels vervangen door een Nato in dezelfde kleurstelling als het horloge.

1) Mijn eerste liefhebbers horloge was de ‘limited edition’ Casio Edifice EF-550RBSP-1AVER uit 2011
2) Daarna kwam in 2014 de eveneens ‘limited edition’ Casio Edifice EFR534RBP-1A

In 2019 heb vervolgens als huwelijkscadeau mijn eerste automatische horloge gekregen van mijn vrouw. We komen uit de regio Rotterdam en het was een mooi symbolisch iets om een stukje vanuit ‘huis’ mee naar Italië te nemen waar we zouden trouwen. Bij wijze van toeval liep ik destijds bij Brunott in Rotterdam tegen een horlogemerk aan waar ik eigenlijk niet per sé naar zocht. Onze trouwdatum lag vast op 19-9-'19. Mijn oog werd getrokken door een bijzonder clean horloge dat perfect bij mijn trouwpak zou passen. Het bleek een limited edition City Edition te zijn van Meistersinger. Een select aantal Meistersinger dealers mag die blijkbaar laten maken vanuit de fabrikant voor hun eigen stad in een gelimiteerde oplage van 20 stuks. Maar 020 op een Rotterdams horloge kan natuurlijk niet, aldus de juwelier. Dus zij laten er slechts 019 maken. En geloof het of niet, zonder dat ze van mijn trouwplannen wisten (en dus ook niet van de datum) toonden zij mij bij toeval model 009/019. Normaal ben ik niet bijgelovig maar dit moest mijn horloge worden. En zo geschiedde.

3) Een limited edition Rotterdam City Edition van de Meistersinger Model 01 met gravure van een deel van de Rotterdamse skyline op de caseback, extra voorzien van vlindersluiting om de band langer mooi te houden.

Dat horloge heeft de liefhebberij voor automatische (betaalbare!) horloges een beetje op gang gebracht. Ik wilde een iets goedkoper model erbij omdat ik het zonde vond om zo’n relatief duur horloge dagelijks te dragen. Het moest bovendien een iets ‘dressier’ model zijn voor tijdens het werk / op kantoor. Na lang zoeken en onder meer op dit forum meegluren kwam ik eerst op de Hamilton Khaki King. Die destijds besteld via Bouman. Uiteindelijk vond ik deze in ‘real-life’ toch wat tegenvallen. Ik vond hem wat aan de kleine kant en toch niet ‘dressy’ genoeg. Dus die geretourneerd en keurig behandeld door Bouman daarin. Toch weer naar Brunott teruggekeerd en met de Tissot Le Locle geëindigd. Nog steeds erg blij met die keuze als regelmatige dresswatch. Zeker voor een betaalbaar horloge ben ik erg gecharmeerd van de bijzondere wijzerplaat en mooi versierde caseback.

4) De Tissot Le Locle

Nu ik twee automatische horloges in de roulatie had, merkte ik toch dat ik nog af en toe teruggreep op mijn Casio met stalen band. Zoiets had ik immers nog niet met mechanisch uurwerk. Zo begon het opnieuw te kriebelen en toen ik afgelopen jaar 40 werd leek me dat een mooie gelegenheid om er nog een nieuw horloge op bracelet bij te kopen. Opnieuw kwam ik uit bij Hamilton. Als je het mij vraagt is Interstellar één van de beste sci-fi films in de filmgeschiedenis en gezien Hamilton’s relatie met Hollywood kwam ik al gauw op het spoor van de Murph en de ‘Cooper’. De Murph vond ik te groot voor het design (toen bestond de 38mm versie nog niet die net uit is). De Cooper was echter de perfecte aanvulling op mijn collectie. Een day date complicatie, stalen band en een model (pilot) dat ik nog niet had. Dat is mijn meest recentie aanschaf geweest, alsnog bij Bouman gekocht waar ik heel fijn geholpen ben en van goed advies werd voorzien. Ik keek ook nog naar een Longines Conquest die ik daar gelukkig even kon passen, waarna toch de Cooper mocht blijven.

5) De Hamilton Aviation Khaki Pilot, ookwel bekend als de ‘Cooper’ naar de film Interstellar

Ik rond mijn voorsteltopic nog even af met een gouden bonushorloge. Ik weet er helaas weinig van want ik heb deze van mijn vader gekregen die me er ook weinig over kon vertellen. Het enige dat ik weet is dat het een gouden zakhorloge is van Baume & Mercier. Ik heb nog geen ‘formal event’ gehad dat van dusdanig kaliber was dat ik met deze op pad kon. Mochten er mensen hier zijn die het herkennen of die er iets meer over weten, laat ik me graag informeren.

6) Onbekend zakhorloge van Baume & Mercier

Valt er nog wat te wensen? Jazeker, ik ben nog niet klaar. Ooit hoop ik nog een IWC te kunnen bezitten, een chronograaf als het even kan. Al vind ik het lastig om dat soort bedragen uit te geven aan een horloge. Maar het elan van dit merk spreekt me gewoon erg aan. Net als Longines overigens. Ik ben nu maar vast begonnen met maandelijks een klein bedragje opzij te zetten zodat ik mezelf voor mijn 50ste (duurt nog even ja) kan trakteren op een Longines. Dat jaar bestaat Longines namelijk 300 jaar dus ik verwacht een mooie limited edition te kunnen scoren.
En mocht mijn Red Bull Casio ooit de geest geven dan is de kans groot dat er een Tag Formula 1 voor in de plaats komt :slight_smile:

Dat was hem voor nu!

De collectie tot zover

59 likes

5 likes

10 likes

10 likes

12 likes

Van harte welkom op ons mooie forum

1 like

Welkom op het HF. Mocht je als F1 fan nog een keer wat leuks willen kopen. Kijk eens naar TAG Heuer. Formula 1 Max Verstappen refnr. CAZ101B

1 like

Mijn beste,

Van harte welkom binnen de gelederen van deze enthousiaste club Horloge Liefhebbers!!

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Bedankt voor de tip! Die is wel erg aanwezig. Maar toen ik hem opzocht zag ik ook de
CAZ101U.BA0843, dat is meer mijn smaak.

Welkom. Veel plezier met je mooie horloges en ook op het forum.

1 like

:wave:

1 like

Welkom op HF :facepunch:

1 like

Welkom!
Mooi verhaal van die Meistersinger :grinning::+1:

1 like

image

1 like

Welkom hier.

1 like

Mooie introductie en leuke collectie!

vooral de MeisterSinger natuurlijk :relieved:

Welkom!

1 like

Welkom op HF!

1 like

Wat een leuke en diverse collectie heb je. Mooi introductie verhaal ook, met plezier gelezen.
Veel plezier ook hier op het horlogeforum gewenst!

1 like

Mooi reisverhaal en een mooie collectie!

afbeelding

1 like

Leuke collectie & verhaal van de Meistersinger.

1 like