Vorige week binnengekomen: een paar vroege Wostok AMFIBIA duikers

Een poosje geleden startte diashock een discussie over een niet zo vaak aangeboden vroege Wostok duiker.

http://www.horlogeforum.nl/read.php?19,172470,172470#msg-172470

Iets later kreeg hij er nog een paar waar ik er ééntje van heb kunnen bemachtigen, waarvoor dank Chris(tu)
Op de achter deksel stond op mijn expemplaar: AMPHIBIAN met een ‘N’ op het eind.

Vorig weekend kreeg ik (ook via Chris) de kans om er een paar met AMFIBIA, zonder ‘N’ en een ‘F’ ipv ‘PH’ op de kop te tikken.
Die laat ik hier even zien. Eén van de twee houd ik en de ander gaat naar een collega verzamelaar op WUS.
Hier de foto’s van de twee nieuwe aanwinsten met AMFIBIA op de achterkant, zoals je ziet heeft één een gepolijste achterdeksel (en een halve metalen band) en de andere een matte. Die met de band heeft duidelijke gebruikssporen, die met de matte achterkant ziet er erg goed uit, maar heeft een opwindprobleem:

Beide horloges lopen, echter die met de matte achterkant heeft een probleem met opwinden. Je hoort geen ‘klik’ als je de kroon uittrekt en hij neemt heel soms de veer mee. Bij de andere gaan de wijzers een stukje terug als je de kroon weer vast schroeft, ook niet helemaal tip-top dus.

Met degene die ik al had (met AMPHIBIAN) zijn er nu dus drie verschillende achterdeksels: AMPHIBIAN (gepolijst) en AMFIBIA (mat en gepolijst).
De rest (kast, wijzerplaat, wijzers, caliber, kroon, glas, enz…) is hetzelfde.

en met iets ander licht:

De keer dat ik het eerste exemplaar van dit type van Chris gekocht had, had ik een foto van Chris op wUS laten zien van een stuk of 5 a 6 van deze Wostoks. Er kwam toen een vraag van een forum lid of er nog één over was. Nou helaas niet dus, maar nu gaat er eentje van deze drie naar hem toe.
De matte achterkant blijft hier (nog niet eerder gezien), de gepolijste gaat naar Singapore (zo-een heeft Chris ook en komt dus vaker voor).

Nou, nu nog even een paar fotootjes van het trio:

Nou, vooruit, nog eentje dan, met een andere Wostok:

Tjonge, interessant verhaal en mooie foto’s(tu)

Zoals ik eerder al meldde vind ik het echt heel mooie horloges. Super wijzerplaat en bijzondere band aanzet.

Mocht je er nog ooit eens tegen een aanlopen dan houd ik me aanbevolen!

Groet,

Marc

Even voor de goede orde: deze twee komen niet bij diashock vandaan, maar via diashock van een ander forumlid: Robbert1

Dat was ik in de hectiek van de avond vergeten om in de discussie te vermelden.:frowning:

Robbert, nogmaals bedankt(tu)

XXoF Schreef:

Tjonge, interessant verhaal en mooie foto’s(tu)

Zoals ik eerder al meldde vind ik het echt heel
mooie horloges. Super wijzerplaat en bijzondere
band aanzet.

Mocht je er nog ooit eens tegen een aanlopen dan
houd ik me aanbevolen!

Groet,

Marc

Ik zal proberen er aan te denken als ik er weer eens ééntje zie.

Leuk verhaal.
Maar bovenal: wat een ontzettend mooie klokken zijn dit.
Schoonheid in eenvoud: prachtig.

Wat een mooie duikerts zijn dit toch (tu)
Bedankt voor de mooie foto’s en begeleidende tekst Tom, ongemerkt krijg ik zo toch een klein beetje “verstand” van de Russische horloge wereld :wink:

mvg, Frans

Erg mooi, Tom, gefeliciteerd! Wat zijn die wijzers mooi gekleurd. Ik zou in elk geval degene met die mooi verkleurde indexen houden. (tu)
Na je ‘teasers’ op het reguliere forum, zat ik al een paar dagen te wachten hier, totdat ze zouden verschijnen. :slight_smile:
Wat voor banden gaan er aan komen?

Veel draag en kijk plezier,

Martin

Leuke horloges zijn het Tom! Hoe breed zijn ze?

Ik vraag me af hoe de afwijkende naam op de achterkant is gekomen? Ik kan me voorstellen dat mensen bij de Eerste Moskouse Kastbodemfabriek normaal alleen met cyrillische letters werkten en de naam via de telefoon doorkregen en de een dus een andere spelling gebruikte dan de ander :smiley: Gekkigheid natuurlijk maar in de Sovjet Unie zou het me niet eens verbazen.

MartinB Schreef:

Wat voor banden gaan er aan komen?

Daar heb ik nog niet echt over nagedacht, misschien rubber of nylon.
De Russen, werden voor zover ik weet, doorgaans niet met banden geleverd.
Ik zal eens op WUS vragen wat er doorgaans aan vast zat.

Henrik Schreef:

Leuke horloges zijn het Tom! Hoe breed zijn ze?

De breedte is 38 mm, zonder kroon. Er kan een 18 mm bandje op. Heb jij er iets voor?

Ik vraag me af hoe de afwijkende naam op de
achterkant is gekomen? Ik kan me voorstellen dat
mensen bij de Eerste Moskouse Kastbodemfabriek
normaal alleen met cyrillische letters werkten en
de naam via de telefoon doorkregen en de een dus
een andere spelling gebruikte dan de ander :smiley:
Gekkigheid natuurlijk maar in de Sovjet Unie zou
het me niet eens verbazen.

Zou zomaar kunnen:D Maar misschien is er ook iets als prototype en definitieve versie aan de orde. Wie het weet mag het zeggen.

Ze zijn toch wel heel gaaf hoor!
En de lume,is die nog een beetje aanwezig of helemaal niet?

Groet,
Werner

tjvreeken Schreef:

Henrik Schreef:


Leuke horloges zijn het Tom! Hoe breed zijn ze?

De breedte is 38 mm, zonder kroon. Er kan een 18
mm bandje op. Heb jij er iets voor?

Ik heb nog 85 18 mm bandjes liggen, dus dat zal vast :smiley:

Mooi spul !
:slight_smile:

Hallo Tom.
Leuk dat je nu beide uitvoeringen hebt.
Die laatste twee zien er ook prima uit.(tu)
Ik denk dat bij beide horloges het probleem achter de wijzerplaat zit.
Met een beetje mazzel ben je met een beetje olie op de draaipunten van de tiretteveer van het probleem af.
Ik heb er ook eentje met het zelfde probleem van meedraaiende wijzers tijdens het vastdraaien van de kroon.
Ik heb helaas nog tijd gehad om het uit te proberen.
Groeten, Chris.