Vostok Amphibia Albatros 470

Het is al weer een tijdje terug dat ik in deze afdeling gepost heb, maar ik denk dat ik nu iets heb wat hier zeker thuis hoort :slight_smile:

Geïnspireerd door dit topic http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,1532282,1532282#msg-1532282 en een bezoekje van ehwatch een tijdje terug, uiteindelijk toch verder gekeken dan de standaard Amphibia en uiteindelijk geslaagd voor een heeeeele mooie :smiley:

Volgens mij redelijk uniek om zo te vinden, maar mocht je gedurende de tekst onjuistheden tegenkomen, schroom niet me te corrigeren, aangezien mijn kennis van deze nog tamelijk beperkt is.

Enfin… het is een Vostok Amphibia Albatros 470447, met de stalen (dus niet verchroomde!) kastvorm van een 470 met anti-magnetisch schild.

Op de wijzerplaat een afbeelding van een boot (een atoomschip heb ik me laten vertellen), geschroefde kroon en deksel, mooi hoog plexi venster en een handopwinder van Vostok type 2409.

Het toont niet echt op de foto’s, maar de wijzerplaat heeft een mooie patina, bijna rokerig geel. En het mooie ervan… het kwam compleet met het originele plastic doosje en het document wat inmiddels in dezelfde kleur vergeeld is :smiley:

Het document matched met het nummer en er staan diverse data op het papier, maar de oudste datum die ik vond was 1973 (mijn geboortejaar :))

De oude dame is als nieuw, waarbij de sunburst lijnen scherp zijn en zelfs de lumepip nog mooi intact.

En om te controleren of alles erin zet, moest toch echt even de deksel eraf.

Ook de rand onder de deksel, helemaal schoon (tu) Het uurwerk windt overigens soepel op, begint al te lopen bij de eerste draai en houdt tot nu toe nog steeds netjes de tijd.

En omdat zoiets moois gedragen moet worden, een bijpassende nato ervoor gekocht :slight_smile:

En als afsluiter, de verplichte wrist shot :smiley:

Bedankt voor het kijken en mochten er verbeteringen zijn of meer info over dit model hoor ik het graag :~

Supergaaf :slight_smile:

Welkom terug aan de schaduwzijde Marco. :smiley: Mooie vondst!

Mega cool, de strap kon noet beter!

Heel mooi gebleven deze voor de leeftijd (tu)
De 470 kast is overigens alleen maar in stainless steel te vinden. Veel plezier met deze aanwinst X(

Proficiat met deze knappe Rus het leuke topic en de gave foto’s (tu)

mvg

Hoi Marco,

Mooie en unieke vondst.
Vostok werd in die jaren nooit met banden verkocht. Dat je de originele doos en papieren erbij heb is een mooie en zeldzame vondst.

Het model horloge met mijnenveger is naar mijn mening de mooiste kast ooit gemaakt bij vostok. Niet over gepolijst dus de sunburst patroon aan de bovenzijde van de kast netjes aanwezig.
De originele bezel wordt steeds zeldzamer in deze staat!

Ik kan mij herinneren dat je vertelde de hoekige kast minder mooi vond dan de ronde. Vostok moet je even leren waarderen, dat blijkt.

Leuk dat het bouwjaar overeen komt met de nieuwe eigenaar!

Van harte en veel plezier met deze mooie uitvoering enne welkom bij de club.

Mvrgr, Erik

Heel erg mooie klok, inderdaad een van de mooiste uitvoeringen van Amphibia.

En dan nog NOS!

De productiedatum is juni 1990, het klokje is dus precies 23 jaar jong.

Lekker zomers zo met deze Nato eraan.
Leuk vakantie horloge!

Prachtige Rus weer(tu)

Proficiat en veel draagplezier!

Gave Amphibia zeg! (tu) Ook leuk dat de doos en papieren er nog bij zitten!

Erg mooie Vostok! Heb meteen spijt dat ik mijn Amphibia (een veel meer doorsnee model) weggedaan heb…

@Marconi-A: Hoe weet je dat de productiedatum juni 1990 is, en waar komt dan die ‘1973’ in de papieren vandaan?