Er was (bijna) altijd export uit Sovjetunie. De opschriften in het Engels waren dus vrij gewoon. De horloges die écht naar het Westen gingen kregen iets meer aandacht en controle in de fabriek.
Sind (volgens mij) jaren 70 werd er een gezamenlijke trade mark tot het leven geroepen - Seconda. Onder deze naam exporteerde Sovjetunie horloges van al haar fabrieken. Je kunt onder achterdeksel van een Seconda dus een uurwerk van Poljot of van Vostok of van Luch aantreffen.
Met deze concrete âAmfibiaâ heb ik het gevoel dat het achterdeksel en de wijzers niet van het oorspronkelijke horloge zijn. Het achterdeksel lijkt erg nieuw. Ook kan ik me niet herinneren dat er ooit het kalibernummer (2209) op het achterdeksel stond. En de wijzers horen (naar mijn mening) bij dit model zwart of zilverkleurig te zijn. Deze konden bij een latere reparatie vervangen worden. Russische horlogemakers namen dit nooit zo naauw en vervingen onderdelen met wat ze op voorraad hadden. De merken (en de bijbehorende eigenaren of andersom) waren alleen voor het kapitalistische Westen van belang. In Sovjetunie was alles van het volk, wat maakte het dus uit of na een reparatie in een horloge van, bijvoorbeeld Poljot de wijzers van Lucht zaten?
Ik wil echter daarbij nog zeggen dat het horloge erg leuk zij en erg interessant blijven. Deze uitvoering is naar mijn mening nogal zeldzaam, ik zie deze niet vaak. I kan Chris alleen feliciteren met deze mooie vondst.
Groet,
Alex