Vostok amphibia hulp gevraagd

Hallo allemaal,

Ik ben sinds korts een trotse bezitter van mijn eerste Russische vintage diver. Ik was op zoek naar een amphibia 090 (cushion case), maar als leek speurend op eBay (per ongeluk/zonder te weten) een Vostok 2209 (ministery case) op de kop getikt.

Nu was ik van plan om hem te hem te restaureren (lees modden), maar na helemaal ingelezen te zijn op de amphibia 090 wilt de informatie natuurlijk niet kloppen. Ik probeer de dial van het uurwerk af te krijgen maar deze lijkt nog ergens vastgeschroefd te zijn. Is er iemand die ooit dezelfde fout heeft gemaakt, of gewoon iemand met meer verstand van amphibians.

Alvast bedankt voor de nodige hulp

Als je de dial er af wilt halen, zul je eerst het uurwerk uit de kast moeten halen.

Als het goed is, zit de wijzerplaat vast met twee pinnetjes, niet met schroefjes. Je zou die zo los moeten kunnen halen. Uurwerk en wijzerplaten worden in alle kastvormen gebruikt, daar zou technisch geen verschil in moeten zitten.

Maar trouwens, het horloge op de foto is toch een 090 cushion case, geen ministry case? Ministry case ziet er zo uit, voor zover mij bekend:

1 like

Het uurwerk zit in een metalen ring, het moet eerst uit de ring dan pas kan je de wijzerplaat schroefjes bereiken (Let op eerst de wijzers er af.)
Let op dit is niet het 2400 serie uurwerk, maar de oudere 2200 serie. Ook heel goed, maar onderdelen zijn niet uitwisselbaar.

1 like

Ik wil je best op gang helpen als je in de buurt van Amsterdam woont en langskomt.

Dit is een 119 behuizing en de voorloper van de huidige 090. De belangrijkste verschillen zijn 18mm vs 22mm bandaanzet en de grootte.

Weet je ook hoe dat zit met de aanduiding ‘Ministry case’? Is dat een bepaald type of zomaar een term?

De ministry case is de term die ze nu gebruiken voor de 710 variant. De voorloper ziet er hetzelfde uit, maar het nummer is voor mij onbekend.

Oude Ministry

Nieuwe Ministry 710

1 like

Allereerst alle bedankt voor de hulp

@Kwalitijd
Je hebt helemaal gelijk het is een cushion case, maar zoals gezegd blijkbaar een 119. Bandaanzet is inderdaad 18mm en de kast zelf heeft groefjes iets wat de 090 niet lijkt te hebben.

.
De groefjes laten zich niet gemakkelijk vast leggen.

@vouwfietser
ik heb de metalen ring verwijderd van het uurwerk, ben alleen nog op ontdekkingstocht welke schroefjes de wijzerplaat bijeen houden. Klopt dit is het 2200 uurwerk, tot hoever zijn de onderdelen niet uitwisselbaar, Alleen de uurwerk onderdelen of passen wijzerplaten en wijzers ook niet?

@sq100
Bedankt voor de opheldering over de terminologie en type aanduidingen.

De schroefjes zitten aan de zijkant van het uurwerk, twee stuks als ik me niet vergis. Hierbij nog een foto van de groefjes op de kast, is inderdaad mooier dan de gladde behuizing van de 090 (hoewel die nu ook “brushed” te krijgen is dacht ik)

1 like