Mijn vader heeft een paar Duitse vrienden op leeftijd, dus ik had hem gevraagd eens te vragen of ze niet nog hier en daar een oud horloge hebben liggen. Gisteren kreeg ik een mailtje van pa dat hij er inderdaad eentje had gekregen, een oude Rus. Leuk, stuur me eens wat foto’s!
Mijn pa is geweldig maar foto’s maken dat is niet een van zijn sterkste kanten maar ach hij heeft aan me gedacht en dat maakt alles goed.
Ik heb haar “zusje” de Komandirskie… de Timegrapher toont een fraaie Sinus in plaats van een strakke rechte lijn… maar het gemiddelde van een Sinus is ook een rechte lijn… :)… ze loopt ±4-5 sec per dag denk ik… in elk geval geen afleesbare verschillen met mijn andere horloges… en die lopen ook binnen die marge…
ze kunnen een stootje hebben… en ze zien er lekker stoer uit, zonder groot te zijn…
in mijn ogen: Topklok!.. bovendien… Manufactuur uurwerk, waterdicht, schroefkroon… kom daar bij de Zwitsers eens om?.. kun je meteen het honderdvoudige neertellen… of meer…
Hij lijkt er inderdaad sterk op, ik heb van mijn vader begrepen dat hij hem niet opgewonden kreeg dus het zal een projecthorloge worden maar dat is niet erg. Als hij binnenkomt plaats ik nog wel een update.
Hij lijkt er inderdaad sterk op, ik heb van mijn
vader begrepen dat hij hem niet opgewonden kreeg
dus het zal een projecthorloge worden maar dat is
niet erg. Als hij binnenkomt plaats ik nog wel een
update.
Als je onderdeeltjes nodig hebt, laat het mij weten via PB. Heb nog wel wat donor horloges die ik zelf gebruik voor onderdelen van mijn eigen projecten. Meeste is wel voorradig.
Volgens mij dezelfde als ik in mijn bezit heb.
Alleen heeft die van mij meer geleden
Menkepie, met een beetje geduld is er weer iets heel moois van te maken. Glaasje is enorm dik dus schuren en polijsten kan altijd. Een Amphibia is staal dus ook goed te polijsten. De bezel is nog nieuw te koop. Dus als je wilt wordt deze Vostok weer als nieuw.
Op dit moment heb ik te veel werk en kom er maar niet asn toe om hem af te maken. Uurwerkje e.d. is inmiddels onderhanden genomen (met de door jouw geleverde tiretveer). Ik moet alleen de ballans spiraal nog onderhanden nemen. Deze was erg verminkt en geknikt. Wordt vervolgt!
Even een zetje gegeven aan de balans, die loopt prima. Maar het opwinden lukt niet met de stift, ik zie hem draaien maar de tandwielen grijpen niet in. Even met een schrovendraaier de veerton opgewonden (met de klok meedraaien) en het horloge loopt ogenschijnlijk netjes (optisch goede amplitude).
Weet iemand hoe bij een Amphibia de stift eruit kan? Het schroefje laat hem niet los, en een gaatje wat lijkt op een pin-release lijkt ook weinig te doen.
Het gaatje bij de pal indrukken eerst de kroon losschroeven natuurlijk
Ik denk dat de wijzerplaat er af moet om de bediening van de “hebel” in orde te krijgen.
Kan je gelijk nieuwe wijzers er op zetten.
Voor het geval je het niet weet, je kunt de Vostok niet opwinden als een normaal horloge. Om op te winden dien je de kroon zachtjes te trekken tijdens het winden tot je voelt dat de tandwielen aangrijpen.
Het is de eerste paar keer even wennen, maar als je het eenmaal door hebt gaat het vlot.
Tel daarbij op dat de kroon dan ook nog een beetje wiebelig aanvoelt… de welbekende wiebelkroon…
de makkelijkste methode is heen en weer draaien… dan kun je de kroon tussen duim en wijsvinger vasthouden, en er een klein beetje “trek” op houden…
met de wijsvinger eronderdoor rollen gaat ook wel redelijk, maar vraagt wat oefening.
er zit zo te zien ook behoorlijk wat “DNA” op, en het binnenwerk lijkt me ook wat stoffig… even helemaal uiteen nemen… dat wil zeggen het kaliber uitkasten. en alles even schoonmaken kan geen kwaad…