Ik heb een Vostok Amphibia waarbij (sinds vanavond) het horloge netjes loopt wanneer het vlak op de tafel rust, maar tijdens het dragen, de minuut wijzer blijft hangen. De seconde wijzer draait netjes door. Dit gebeurd willekeurig moment (ene keer op de 25, andere keer op de 45).
Heeft iemand enig idee hoe dit ontstaan kan zijn of een oplossing?
Update: Het horloge blijft nu vaker hangen. Ter extra info, er is een uur voor de eerste mankement veel aan de ‘kroon’ gedraaid om de datum, tijd en op te winden, het bekende hoe werk die Vostok kroon in vredesnaam scenario (niet door mij overigens).
Minuutpijp zit te los om het centrumrad. Wijzers er af, wijzerplaat, urenrad, minuutpijp afnemen met de groene Presto-tang, met de speciale Bergeon-tang een paar honderdsten inknijpen, en alles weer terugzetten.
Da’s de procedure, don’t try this at home.
Ga me morgen over een andere Rus met kwalen buigen. Is niet m’n hobby, die rauwe Russische meuk.
Update, de minuten wijzer zit los nadat het horloge een nacht met rust gelaten is (keertje goed schudden en de wijzer beweegt), verder gaat de kroon er moeilijk in en uit. Gevolg van een te losse minuutpijp?