Na een kort verhaaltje over mijn Vostok Amphibian heb ik zeer veel mailtjes gekregen, waarbij ik kan opmaken dat vele een exemplaar hebben of gehad, en er een nieuwsgierigheid is naar deze zeer degelijke en betaalbare horloges.
Vandaar dat ik mijn sumiere verhaal een vervolg heb gegeven en noem het maar deel 2.
Ik kan hele sites vullen met informatie over Vostok, maar een persoonlijke ervaring verteld meer dan koele type beschrijvingen. Vandaar dat ik nog wat meer uit mijn collectie laat zien.
Indien jezelf echt wil verdiepen in deze duikhorloges, zal je snel in de ban komen van de historie en modellen, van zeer interessant tot wat ikzelf noem spuug lelijk.
Ikzelf richt mij tot de minder gangbare modellen en tot de betere kwaliteit. Vandaar de keus op de Amphibian, Amphibia, Amfibia.
Eenmaal in de ban van de Neptune Amphibian er nog een bij gekocht.

Tevens ben ik met ene Dave Murphy aan het onderhandelen voor een CNC gevreesde bezel voor de Amhibian met de ronde kast en de Ministery ( verschillende maten)
Hiermee wordt het mogelijk om de vele gevarieerde inlegbezels van de Seiko SKX te gebruiken.
Zoals deze:

http://www.pmwf.com/Phorum/read.php?50,258964,258964
Zo valt er een andere look van de Amphibian te maken.
En nu ik toch bezig ben, nog wat andere Vostok horloges van mij.
Tevens een mooie originele display gekocht van en Duitse dealer, tja dan moet je het met een Vostok collectie ook maar goed doen.

De volgende keer laat ik de gehele presentatie zien.
Hierbij een caliber 2432 automatic met dag en nacht aanduiding. Dit caliber is wat nauwkeuriger dan de toch al zo goed voorgangers.
40mm volledige stalen kast. Het oorwerk is mooi inelkaar gezet met geblauwde schroefjes. De kroon is geschroeft. Dit is geen Amphibian, maar wel een echte Vostok, model Komandirskie. Deze is van Vostok Europe.

KGB uitvoering die ik eigenlijk voor het 2416b uurwerk had gekocht, maar eigenlijk te mooi is om te demonteren.
Deze Amphibian ministry heb ik onlangs aangeschaft, om ook te gaan experimenteren met een andere bezel. Verder wil ik er behalve een andere band niets meer aan doen, omdat ik de wijzers en plaat mooi vind.
Let op het model kast, deze is wat vierkanter, dan gebruikelijk.

Voor een USD gewonnen op E-Bay, deze groenen Wostok Amphibian met afwijkende bezel. Zo’n zwarte bezel in goede staat te vinden is als de bekende speld.
Dit is een handopwinder met caliber 2409 en werkt perfect.
Goedkoper een horloge aanschaffen die ook nog exclusief is (relatief) bestaat volgens mij niet.
Gezien het serie nummer op de achterzijde is deze van voor 1992, ik denk begin jaren 80.

En als laatste de oer Amphibian, met mooie wijzers. Je ziet ze veel op E-Bay, meestal met normale wijzers en soms met deze bijzondere wijzers. In deze staat is weer de bekende speld.
Caliber 2209 en is een handopwinder, dit is voor weinig geld een aparte klok die zeer solide is…
Nog geen serie nummer op de deksel, maar na wat speurwerk blijkt deze van voor 1973 te zijn. Hij heeft het kwaliteitskeurmerk op de deksel, dat ius het blokje met ster en CCCP.

Ik kan het niet laten om de remake nog even te laten zien de Amphibian 1967. 1967 was het jaar dat de Amphibian op de Russische markt is gekomen.
Zeer imposante klok!

Ik heb op mijn bloger nog het ea geschreven in het verleden over de Vostok.
Vragen, stel ze gerust.