Vostok, Amphibia, Neptune en Sturmanskie chrono

Even tijd vrijmaken om weer eens wat te schrijven, dat was weer even geleden.

Waar te plaatsen dit bericht, modern of vintage. Aangezien deze horloges betreft opzet uit de jaren 70 stamt, hou ik het bij vintage.
Heel veel Seiko’s zijn de deur in gegaan en ook weer verlaten.
Vele op dit forum, kennen mij als liefhebber van allerlei horloges, voornamelijk Seiko en Vostok.

Op Seiko gebied is genoeg innovatie en worden wij overspoeld met nieuwe modellen en technieken.

Indien er bij Vostok een remake is uitgebracht van de Neptune en divers afbeelding op wijzerplaten, is dat wereld nieuws voor de liefhebbers althans.

Ik weet dat er genoeg liefhebbers zijn van de Russen. Vandaar dat ik hierbij mijn nieuwe aanwinsten vertoon, en daarbij een enkele uitvoering die ik al lang bezit.

Op E-Bay kwam ik de remake tegen van het duikers mannetje, die bij vele bekend is. Vroeger was deze veel kleiner en vaak blauw van kleur. Nu is deze zeer groot en in verschillende kleuren aanwezig. Ik vond deze het mooist. De kast en het bekende automatic uurwerk, zijn het zelfde gebleven.

Ikzelf vind deze zeer geslaagd, behalve die kwalitatieve blikken banden. Ik heb dan maar liever een goede leren band. Tja de prijs zit hem ergens in, gelukkig is gezien de prijs van rond de 55.00 euro de klok een goed product, die zeer netjes de tijd aangeeft.


De Neptune is nu ook weer op de markt. Helaas is de wijzerplaat simpeler geworden. De eerste hadden een mooiere wijzerplaat met hoog geplaatste indixies, en een mooiere bezel, naar mijn mening. De kast is afwijkend in de vorm van de bandaanzet. Op dat vlak is hij wat exclusiever Ten opzichte van de normale bandaanzet.
Dit is het eerste model"

En zoals ze nu worden gemaakt, vlakker, maar de Neptune fork is gebleven:

Ik kon het niet laten deze te kopen, want tja, je wilt natuurlijk ook een beetje bij de tijd blijven, ook al is het concept uit de jaren 70.

Een stalen Amphibian met MIL. Plaat en een hole band, ala Tissot, nog steeds mijn favoriete handopwinder. Dit is een antimagnetic, dat betekend dat er over het uurwerk een aparte schild is gemonteerd, om magnetisme te weren van het uurwerk.
Aangeschaft in 1986 en werkt nog steeds zeer netjes, en hij is nooooit opgeweest. Opmerkelijk voor en handopwinder. Gelukkig heb ik voor nood nog 7 uurwerkjes op de plannk.

En zo bezit ik voornamelijk Amphibian van Vostok, Boktoc, Wostok vanaf 1982. Gek genoeg, ze blijven mij boeien, mede door de lage prijs in verhouding tot de goede kwaliteit, en het hele verhaal wat er achter zit.

En als laatste een zeer nette stalen Amphibian, die ik recent heb aangeschaft. Eenvoudig en daardoor tijdloos.

Wat anders en toch weer niet,

De Sturmanskie Night Hawk is een mooie uitvoering, van goede kwaliteit, en een geweldig goede afwerking. Ook hier weer een hole band gemonteerd, niet om hem op een Tissot te laten lijken, maar omdat het naar mijn mening zeer mooi staat.

Hierbij een link van een zeer goed verzorgde site over horloges uit Rusland.
http://www.netgrafik.ch/russiantimes.htm

Mijn beste,

Dit zijn stuk voor stuk, bijzonder interessante horloges.
Als ik de afbeeldingen zo op mijn gemak bekijk, dan maken die vrolijke wijzerplaten iets opgewekts in mij los.
En dat is uiteindelijk ook waar het om gaat in deze fantastische horloge hobby!!

Ik wens je dan ook veel genot bij het koesteren en vooral dragen van deze olijke vintages.

Orologio Signaturis Temporis.B)-

Leuk! Die Amphibia’s zijn inderdaad erg leuk en variatie genoeg! Gezien de bandaanzetten van de Neptune, hoop ik dat de kwaliteit van de stalen band beter is als die van de Amphibia’s.

Tabee

Gefeliciteerd met de aanwinsten Erik(tu)

De vintage Boctok’s vind ik toch het mooiste:D

Ik vind het een beetje jammer dat er op de Shturmansky “Nighthawk” in het Engels staat.
Maar ja, dat heb je met Poljot International:# Verder is-ie wel ‘cool’

Zitten mooie exemplaren tussen, vind de Boctok met duiker echt super!! Komt ook omdat ik een enorme zwak voor duikers heb!

Bedankt voor het delen! (tu)

Hallo Erik,

Gefeliciteerd met je aanwinsten. Ik vind het erg mooie horloges. De Sturmanskie Night Hawk is wel apart met deze bezel.

Groet, Mako

Mooie, ‘stoere’ horloges! Bedankt voor dit informatieve bericht.

Oh, nog wel even een vraag: wat zijn indixies en wat is een bezel? Ik hoor het graag. Alvast bedankt.

De Indixies zijn de aanduidingen op de wijzerplaat, dus de streepjes, cijfers, of blokjes. Eigenlijk de uren en minuten aanduidingen.

De Bezel is de ring om het glas, waarmee je een tweede tijdsindicatie hebt, of de te duiken tijd kan instellen. BV indien je voor 15 min. onder water kan/wil bliJven kan je het daarop aflezen.