Vostok Amphibia Scuba Dude - Duurzaamheid

Update: zojuist via Ebay een Vostok Amphibia Scuba Dude besteld. Wilde toch wel eens ervaren hoe zo’n Vostok is. Als ik ‘m binnen heb zal ik nog een update geven.

2 likes

Pas wel op, ze werken verslavend !:wink:

1 like

Ik kon niet wennen aan de kroon…

1 like

En toen? …

…en toen zat ie ineens op 9 uur… :wink:

1 like

:joy::joy::joy:

dacht dat je zou roepen; en toen stond ie in het blauwe gedeelte.

1 like

Er zijn ook gewoon modellen met kroon rechts hoor :joy:

2 likes

Kroon is echt ff wennen, niet in de laatste plaats vanwege het wiebelige gehalte en het weer terug moeten drukken en uittrekken om hem handmatig te kunnen opwinden. Na wennen is het eigenlijk wel een geweldig systeem :slight_smile:

3 likes

We zijn in deze draad allemaal lid van de WCC Wobbly Crown Crew

3 likes

Fantastisch systeem. :ok_hand:t4:

1 like

Absoluut.
Samen met de manier waarop ze waterdichtheid hebben geregeld, geniaal :ok_hand:

1 like

Nu we het toch over de waterdichtheid en de kroon hebben. Had ik daar 2 vragen over.

  1. De waterdichtheid is 200 meter, maar die wordt pas volledig bereikt als je onder water bent een bepaalde diepte. Wat is de waterdichtheid als je niet in het water bent (dus gewoon op het vaste land)?
  2. De kroon kun je in de eerste positie gebruiken voor handopwinding en in de volgende voor tijd verzetten. Mijn vraag is, klikt de kroon ook ‘vast’ bij de tweede positie (tijd verzetten) of moet je de kroon dan terwijl je tijd aan het verzetten bent in de tweede positie houden?

Wat is de waterdichtheid als je op het vaste land bent… Dat is een goede vraag.

1 like

Verschillen de mening ook over. Fabrikant zegt 200 meter, sommige test zeggen 500 meter (50 bar):

Het is maar een verschil van 300 meter zullen we dan maar zeggen.

Destructie test:

70 bar is net een beetje te diep. 82 bar is poef.

2 likes

Update: horloge is vandaag binnen gekomen met de post. Ik heb er een zwarte lederen horlogeband aangezet.

9 likes

Cool, veel plezier ermee. Deel je ervaringen.

Update:
Ik heb het Vostok horloge nu enkele dagen om gehad en ik moet zeggen dat de ervaringen tot nu toe positief zijn geweest. Ik kan niet bedenken welk horloge dezelfde eigenschappen heeft als deze Vostok voor een vergelijkbare prijs. 200 meter waterdicht, automatisch uurwerk met mogelijkheid tot handmatig opwinden, stainless steel case, screw down crown met bescherming tegen schokken door koppelmechanisme en gebold acrylglas (is niet zo sterk als saffierglas maar ziet erg mooi uit bij dit horloge). Dat allemaal voor minder dan €75,- inclusief verzendkosten. Voor alsnog zeer onder de indruk van dit Vostok horloge. Zo onder de indruk zelfs dat ik nog eentje heb besteld (dan heb ik 1 voor te modden, en 1 voor origineel te laten).

5 likes

Even een weetje voor de mensen met een Vostok 710 case en 420 case (en andere kasten waarbij stainless steel wordt vermeld). Dit is niet 316L stainless steel dat normaal bij horloges wordt gebruikt. Het stainless steel dat wordt gebruikt bij Vostok is 304 stainless steel. Ik heb het nagevraagd bij Vostok zelf. Ik dacht ik deel het even met de eigenaren van Vostok horloges.

2 likes

Niks mis mee toch met 304L, het is sterker dan 316 doordat 316 harder is dan 304 en daardoor feitelijk breekbaarder. Overigens vraag ik me af of een 3mm dik acrylglas minder sterk is dan een saffierglas. Ook hier geldt volgens mij weer hetzelfde principe als beschreven bij RVS. Acryl zal eerder buigen dan breken, saffier buigt niet door de hardheid. Dat is ook mede de reden dat bijvoorbeeld Seiko “hardlex” gebruikt voor duikhorloges i.p.v. saffier.

1 like

Toch nog even opgezocht wat het betekende (misschien dat het al eerder op HF stond):

304 bevat 18% chroom en 8% nikkel. 316 16% chroom, 10% nikkel een 2% molybdenum. Dat laatste is toegevoegd om het geheel te beschermen tegen corrosie a.g.v. chloriden.

Meer info is hier te vinden:
https://www.bssa.org.uk/topics.php?article=110

4 likes