Vostok Boctok Wostok Praat, Modding, en Foto's Spammen

of defecte uurwerken die ik zou kunnen gebruiken voor wisselstukken. Ben bezig voor het eerst eentje volledige te demonteren en opnieuw op te bouwen. Vind het zo leuk maar kan uiteraard wel altijd parts gebruiken.

5 likes

4 likes

Nadat een paar weken geleden één van mijn mods ermee ophield heb ik besloten me toch eens verder te wagen dan het puur modden en besloten om zelf eens te gaan proberen of ik het werkje niet weer aan de gang kon krijgen. Hij was toch al stuk. Meer stuk zou geen ramp zijn. Dus besloot ik er maar eens op loss zu gehen en heb hem volledig ontmanteld (filmpjes op You tube zijn hier echt wel de leidraad geweest. Toen ik het anker eruit nam stelde ik vast dat een juweeltje van het anker verplooid was.
Via een Duits forum lid kreeg ik een donor uurwerk waarvan het anker nog in tact bleek te zijn. Toen ik daar het anker had uitgehaald begon het terug assembleren van het uurwerk. Het vervang anker werd in de plaats gezet en vervangen en zodra de de balans terug op zijn plaats en ik voorzichtig een opwinding deed met de kroon kwam hij weer tot leven.
Hij hield gans de dag behoorlijk de tijd met m’n andere horloges tot ik s’anderendaags opstond en hij plots 20 minuten voorliep. Volgens een andr lid zou het kunnen zijn dat ik de balansveer toch had verplooid. Dus even naderbij inspecteren en waarschijnlijk had hij gelijk. Dus dan maar ff wat experimenteren met het wegnemen van de balansveer en u raadt het al Ik maakte er een zootje van. Balans zum teufel en dus weer op zoek naar een vervangbalans. Wederom kreeg ik van een lid het uhrforum een scrapuurwerk en weer maar eens proberen.
Dit zijn de resultaten op de app

Gezien ik het uurwerk zonder reinigen en zonder smering weer in mekaar heb gezet lijkt het me best een goed resultaat.
Next wat ik ga doen is het uurwerk of een ander, weer es helemaal uit mekaar gooien een ultrasoon aanschaffen en proberen, ik zeg wel proberen alles te reinigen en nadien te smeren.
Wat een leuke hobby is dit toch.
Heeft er iemand suggesties van welke olie , vet en olie gevers ik best aanschaf? Bestaat er een olieschema vaoor vostoks?
Reinigen ga ik ultrasoon doen, in wasbenzine en de balans en anker in one dip of ipa al ben ik wel bang voor het oplossen van de shellak op het anker en de balans.
Graag jullie info!!! Ik kan alle hulp gebruiken.

5 likes

Zoals meer mensen hebben gezegd: Vostok is een verslaving.

Mijn classic Amphibia model 420 deed er 40 dagen over om aan te komen uit Rusland (de Komandirskie 17). Uiteraard heb ik dit keer wat spulletjes erbij besteld om te “modden”. Een roestvrijstalen bezel met markeringen “op de seconde nauwkeurig” (nu ineens uitverkocht) en een “neutrale” bezel zonder markeringen.

De hand-opwindbare Komandirskie en de classic Amphibia’s zijn uitwisselbaar qua accessoires. De roestvrijstalen geborstelde bezel met de “seconde markering” erop heb ik op de Amphibia gedaan en de neutrale ring op de Komandirskie. Ik vind dat de Komandirskie er enorm op vooruit is gegaan (al kan ik 'm nu niet meer gebruiken als stopwatch). Ik vond de Komandirskie ietsje te groot qua doorsnede ten opzichte van de hoogte. Met de (hoge) neutrale bezel is dat anders, vind ik. Bijna dress watch.

De bezel die standaard bij de Amphibia model 420 zit vind ik lelijk op foto’s maar valt redelijk mee in het echt. Ik hou niet zo van gepolijst staal want dat lijkt op verchroomd plastic (Casio). Ik heb niet de moeite genomen om de standaard band uit het plastic te halen. Meteen Aliexpresje op gezet. Een mesh/Milanese horlogebandje is mooi op een Amphibia. Maar degene die ik heb is wat te dun.

De Amphibia is redelijk dik maar oogt kleiner door de kleine wijzerplaat en de bescheiden lug-to-lug grootte. De 634 wijzerplaat (standaard Scuba Dude) zorgt ervoor dat op de Amphibia de tijd, zonder leesbril, wat makkelijker te lezen is dan op mijn Komandirskie. Die laatste heeft alle cijfers op de wijzerplaat. Helaas heeft de Scuba Dude wijzerplaat geen iconische rode Russische ster. Alleen de wijzerplaten met een tank hebben die.

Wellicht ten overvloede de afmetingen v/d Amphibia:

  • Breedte horloge: 39,6 mm (met andere bezel 40 mm)
  • Lug-lug: 46 mm (zelfde alsKomandirskie)
  • Dikte: 14,5 mm (11 mm minus de acryl dome)
  • Bandbreedte: 18 mm

Laatste opmerking: pas op met accessoires voor Vostoks. Ze zijn t.o.v. het horloge nogal prijzig (verdienmodelletje!). En ze passen niet op alle modellen. Als er bijvoorbeeld op de website vostok-watches24.com de wat cryptische zin staat:

Suitable for all cases except 420, 710 and 960, as well as cases for hand-wound movements

dan bedoelen ze dat 'ie niet past op de 420 en ook niet op de goedkoopste (handgewonden) Komandirskie.

Hier wat fotootjes v/d Komandirskie met de neutrale bezel en de standaard leren band, de Amphibia met de geborstelde ring. Op de doos heb ik met een pen met zilver-inkt het logo zilver gemaakt.

Amphibia on wrist angle 02 Box with silver lettering

Kommandirskie alt bezel 02

4 likes

Begrijp je enthousiasme volkomen om je Boctok volledig te gaan overhalen. Zelf jaren geleden dezelfde beslissing genomen en veel geïnvesteerd in gereedschap en verbruiksmiddelen. Mijn opmerking is dan ook om als eerste je goed te realiseren dat deze uitgaven fors zullen zijn en niet interessant is als je deze actie eenmalig gaat uitvoeren. Mocht je toch deze keus maken zijn er verschillende interessante webshops waar je vrijwel alles kunt bestellen.

https://www.swissforniture.it
https://www.watch-tools.de
http://www.hobbyklok.nl

Zou wel oppassen alles te reinigen in een ultrasoon. Kast, bracelet e.d. gaat prima maar het uurwerk (in onderdelen) zou ik nooit in de ultrasoon reinigen. Als je geen Elma wasmachine hebt is het veiliger handmatig te reinigen met wasbenzine en ipa. Als je geen (nog) geen seriematig meerdere uurwerken moet reinigen is dit een prima alternatief. Zal eens een overzicht maken van een Boctok olieschema en dit met jullie delen. Maar nogmaals, ook de benodigde oliën en vet is best kostbaar en hebben daarnaast ook nog eens een expiratie datum.

6 likes

Beste dirk,

zo"n olieschema zou een geweldige hulp zijn.
Verder investeer ik wel gaande weg in materiaal en benodigdheden.
Ik zal beginnen met de aanschaf van een wieshi 1000 of 1900 daar ben ik nog niet echt uit.
Schroevendraaiers , pincetten werkhouders, oliegevers etc komen er wel bij in de loop der tijden, voorlopig lukt het wel met de setjes die ik aanschafte via cousins.
Als jongepensioneerde zoek ik gewoon een bezigheid. Graag zou ik dan louter voor de hobby aan de slag willen gaan louter en alleen voor mezelf . Ik heb zeker geen commerciele plannen.
Het lijkt me gewoon geweldig leuk om rommelmarkt vondsten weer zelf aan de praat te geraken. Met de vostok ben ik begonnen omdat deze hier toch maar stuk lag te wezen en de kosten zijn tot zover beperkt.
Ook kalle schaap raadt handmatig reinigen met wasbenzine aan voor de hobbiest in zijn filmpjes op chronoglide, anderen stoppen dan weer vol overtuiging de onderdelen in wasbenzine in een ultrasoon. Het lijkt me gewoon minder gedoe om het ineens te wassen in een ultrasoon.
Enfin ik zie het wel en ondervind het wel on the road-)
Miss dat ik best de eerste doe om te kijken welk resultaat het geeft na een handwasje, wie weet krijg ik hem nog een 2de keer uit en weer in mekaar. Ik zeg het oefening baart kunst en je hebt gelijk dat het een te dure hobby is om het na een paar keer op te geven na veel materiaal te hebben aangekocht.
De voornaamste eigenschap volgens mij als uurwerkmaker is een vaste hand hebben en tonen geduld, zeker in de startfase. Uren heb ik al gepriegeld en ja ook al een paar onderdeeltjes lopen zoeken en ook sommige niet terug gevonden. Gelukkig heb ik een paar donor vostoks op de plank liggen.

1 like

Leuk dat jij ook deze werkjes hebt opgepakt. Ik ben ook jonggepensioneerd (wat een goede term) en ik heb nu ook tijd voor het uit elkaar halen en weer in elkaar zetten van horloges. Mijn doel is uiteindelijk mijn eigen horloges te kunnen servicen en, net als jij, niet werkende horloges weer aan de praat te krijgen.
Geduld, dat is vooral wat je nodig hebt. En youtube. En forumleden.
Laat weten hoe je vordert.

voila petra, je snapt wat ik bedoel
de tandwieltjes van het gangwerk of hoe noem je dat onde de afdekplaat te kunnen krijgen zonder tapjes te breken is voor mij momenteel het lastigste.
Heeft er iemand ook ergens een tekening die alle onderdelen benoemd? Van de meesten ken ik wel de engelse benaming door de filmpjes maar niet de nederlandse.

1 like

Zal het jullie eenvoudiger maken.
Kijk eens wat ik vond,……
Hiermee kun je helemaal mee op weg.

Kijk eens hier:

En hier

Hartelijk dank dirk.
Begrijp ik het nu goed dat de pivots van het anker geen smering nodig hebben?

1 like

Dank je wel lassale, hier kan ik wat mee

1 like

Correct, anker pivots worden nooit voorzien van olie.

En hier komt de volgende vraag.
Het volgende dat ik eens wil proberen is om een veerton van een raketa 2609 te openen, de veer te reinigen en alles terug te smeren en weer in mekaar te zetten.
Bij coussins zag ik dat je apart een veer winder houder en veerwinder kan aankopen op diameter van de veerton. Gezien ik mijn lesje geleerd heb en erachter kwam dat goedkoop vaak duurkoop is (ook ik had me eerst wat materiaal gekocht bij ome ali en kwam er dus vrij snel achter). zou ik gaande weg toch een Bergeon veerwinder setje willen samenstellen.
Of zou het budget setje van cousins toch te overwegen zijn?
Ik heb het calibertje hier aangeboden gekregen van Serge2 als oefenuurwerkje en heb het nog niet toegezonden gekregen. Ik had wel al graag ook een veerwinder voor een vostok 24XX mee besteld maar mss is de diameter idem. vandaar m’n vraag.
Dus welke diameter heb ik nodig of welk caliber komt overeen voor

  1. Een raketa 2609 veerton
  2. vostok 24XX veerton
  3. welke smeermiddel raden jullie aan? (handwinder gebruikt andere dan automatsche had ik gelezen)

groeten Ronn

Goedenavond allemaal,

Recentelijk een amphibia ontvangen en ben er zeer blij mee. Nu is het zo dat ik er graag een nieuw setjes o ringen in zou zetten. Het is een 420. Heeft iemand deze toevallig nog ter overname beschikbaar. Daarnaast ben ik eigenlijk op zoek naar een gesigneerde kroon (deze zijn wel van RVS begrijp ik?).

Hoor het graag!

MB

Het is een brede platte pakking met een paar concentrische ribbels.

Yep!

Verder kan ik niet helpen met onderdelen, kijk anders eens op Meranom. Of gewoon direct bij Chistopol City. Ik weet helaas niet hoe het zit met de verzendingen gezien de huidige boycot van Russische producten. Reken sowieso op een aantal weken.

Direct bij Vostok bestellen heb ik vorig jaar geprobeerd. Je moet betelen middels een credit card. Maar het Amerikaanse Visa doet geen zaken meer met de Russen. Dus dat lukte (zonder foutmelding) niet.

Onderdelen kunnen ook besteld worden bij https://www.vostok-watches24.com/catalog/werhalteringe. Altans, dat werkte vorig jaar nog. Die versturen misschien via Polen o.i.d. Ik kon gewoon betalen middels iDeal. Maar let op: soms zijn de onderdelen goedkoper bij Meranom. En je moet heeeeeel goed opletten of de onderdelen wel degelijk op jouw horloge passen (de 420 Amphibia en de classic handgewonden Komandirskie zijn uitwisselbaar qua bezel (draai-ring)). Verzendkosten 15 Euro, komt nog 4 Euro “inklaringskosten” (grrrr!) en 21% BTW over het gehele bedrag (incl. verzk.) bij.

Succes met het verslavende Vostok verzamelen en laat zien hoe het geworden is! :slightly_smiling_face:

P.S. Andere nuttige link v/d Douane over kosten bij online bestellen buiten de EU.

2 likes

Dank voor de reacties. Heb op het internet al gezocht maar tot nog toe heeft niemand ze in voorraad helaas. Dus mocht iemand iets hebben liggen hoor ik het graag.

1 like

Bij Vostok Watches24 heb ik 2 maanden geleden een horloge besteld en dat verliep allemaal prima.