Vostok Boctok Wostok Praat, Modding, en Foto's Spammen

Bij deze :grinning_face_with_smiling_eyes:

2 likes

2 beauty’s👌

2 likes

Er is aftermarket best wat anders te krijgen, maar dan mis je de originele logo’s of teksten. Dat vond ik jammer. Nog ff bedacht of ik niet zelf logo’s op een aftermarket dial kon krijgen, maar dat werd best lastig. Uiteindelijk voor een Amphibia Neptune dial gekozen; mooi dial, moderner, opgelegde indices. Vind 'm er erg mooi uitzien. Voorlopig nog op wijzers aan het wachten maar ben erg benieuwd!

4 likes

Vandaar dat ik destijds gewoon een plaat heb gepakt, helemaal kaal geschuurd en nieuwe bedrukking erop met m’n eigen lay-out :joy:

1 like

De standaard schakelband mag dan een beetje een rammelbak zijn en de sluiting van dun metaal vergeleken bij mijn Tissot band, maar hij zit best comfortabel en de schakels zitten aardig tegen elkaar. Er gaat geen armbeharing klem zitten of uitgetrokken worden zoals ik wel eens als klacht over deze band heb gelezen.


10 likes

heb je ook adresjes voor aftermarket dials. Ze zijn altijd welkom!

1 like

Eens. :wink:
De voorloper van dit type band, ik kocht er een in 2012, was er wel wat kritischer in. Die had iets ruimere schakels, en was iets minder strak dicht gebogen.

5 likes

Vanavond was het weer de beurt aan de Poljot paarse kardinaal. Deze klus bijna afgerond voor @BroederBill. Kwam binnen met de nodige averij. Wijzers lagen los in de kast, glas beschadigd en liep niet meer.

Wat te doen? Allereerst het uurwerk maar eens aan een inspectie onderworpen en al snel bleek dat ook van dit werkje het uurrad een tand ontbrak. Het begint er steeds meer op te lijken dat ik een abonnement heb op dit soort klussen.

Heb een aardig voorraad-je Poljot onderdelen maar helaas zat dit uurrad er niet meer tussen dus Bill maar even op de hoogte gebracht van dit nieuws. Daarop poste Bill een oproepje op FB en kreeg zowaar een hele leuke reactie van een horloge liefhebber uit de Oekraïne dat hij per direct een donor uurwerk op de post had gedaan. Wat hebben we toch een geweldige internationale community. Deze alleraardigste man wilde voor deze donatie alleen als tegenprestatie de toezegging dat wij hem helpen als de Russen binnenvallen :laughing:.
In de tussentijd de Poljot maar gedemonteerd en schoon gemaakt. De diepe krassen uit het glas geschuurd en vervolgens op de polijst schijf.

Inmiddels lag de Oekraïnse donor via Bill op de deurmat en kon weer verder met samenstellen en voorzien van olie.
De wijzers hebben helaas de wijzerplaat wat beschadigd dus blijft maximaal reinigen en een Rodico behandeling alleen maar over. Van ouderdom valt de luminance spontaan uit de wijzers. Jammer, maar zo laten zitten wordt ook wel een beetje lelijk dus toch maar opnieuw luminantie poeder erin geplamuurd.

Na een dagje laten drogen komen we uiteindelijk in de finale fase, was mijn gedachte. Maar helaas, niets is minder waar. Bij het plaatsen van de uurwijzer kom ik erachter waarom de wijzers in beginsel los in de kast lagen. De uurwijzer heeft duidelijke te veel ruimte op het uurrad en is niet te persen. Dat wordt hammertime. Met de triepniet is het mogelijk de opening wat te verkleinen door lichtjes het materiaal te bewerken.

Het resultaat lijkt een succes want de passing is na de behandeling weer perfect en de paarse kardinaal kan weer terug in haar gouden kastje.
Voor nu ligt ze heerlijk op haar kussentje te spinnen, hou haar even in de gaten of ze blijft lopen zoals verwacht. Op naar weer een nieuwe heerlijke horloge uitdaging. Wat hebben we toch een mooi tijd verdrijf.

24 likes

Knap gedaan Dirk!
En leuk om te volgen. :+1:

1 like

The Master at Work.
Chapeau!

1 like

Nog maar eens een repost van m’n nog enige Vostok.
Helaas te weinig tijd om echt iets te gaan modden maar wellicht komt er ooit nog wel een Vostok mod aan. Het blijven leuke dingen :grin:

Nog wat uit de oude doos:

10 likes

A daar is ze weer! De corrosie schoonheid! :+1:

2 likes

:dancer:

2 likes

Zo iets ja. :grin:

2 likes

Je zou haar even kunnen posten in het ‘hulp gevraagd restauratie…Vostok topic’.
Met de tekst, ‘hoezo wat druppels op de wijzerplaat’ . :wink:

3 likes

Haha zag hem voorbij komen ja en moest daar ook al aan denken :laughing:

1 like

Spijt dat ik deze weg heb gedaan, nog een poging gedaan om 'm terug te halen, maar koper was er terecht niet happig op haha :joy:

11 likes

Kerel wat een werk heb je verzet voor me! Dit is van een reparatie naar een restauratie gegaan…
I owe you…big time!
Denk dat ik maar in mijn Lada stap en een onbeperkt voorraad onderdelen ga halen voordat oekraine weer USSR/cccp/Rusland heet.

1 like

Mooi verslag man.
Groetjes van z’n neef
Andere achternaam, zelfde DNA.

9 likes

Gisteren plofte deze fantastische bezel op de mat. Ik twijfel nog even of ik hem op de gele Komandirskie houd of dat ik hem toch voor een flieger mod ga gebruiken

11 likes