Ik ga binnenkort een paar weken naar Australië en ben voornemens een heerlijke Vostok mee te nemen. Heb een Scuba Dude (710059), maar merk dat die wat aan de grote kant is voor m’n 17,5cm pols. Wil graag een wat kleiner, niet al te dik model die lekker wegvalt op de pols (wel automatisch uurwerk).
Ben aan het kijken naar de Komandirskie Paratrooper (921307), maar wellicht ook aan de grote kant?
Misschien voor deze kast gaan dan? Iemand aanraders?
Heb niet alle bovenstaande berichten gelezen, maar kan ik op dit moment ergens betaalbaar bestellen?
Deze dus? Die heeft precies dezelfde kast als de 420. 39 mm diam, en 46mm lug afstand.
Zit prima op wat smallere polsen. Ik heb ook slanke polsen. Wel is hij wat dik 15 mm. Door bol glas en een ook wat bol achterdeksel i.v.m. de rotor van de automaat.
Dus een goed passende niet te losse band, is dan prettig. Anders draait hij wat makkelijk om de pols.
Belangrijk verschil met de Amphibia’s is wel dat deze modellen geen duikhorloges zijn. Hebben een beperkte waterdichtheid en een bronzen verchroomde kast i.p.v. een rvs kast. Ook leuke horloges.
Meranom is momenteel een probleem ivm invoer beperkingen.
Poljot24 zit in München en levert prima. Goede service! Wel wat duurder. De Komandirskie van hem heeft wel een rvs kast en is 200m waterdruk bestendig.
En Stans? Heb je al een adres of is Poljot24 Iets?
Reken wel op een dikke week levertijd. Je had wat haast begreep ik? Anders onze blauwe hoek misschien?
Graag gedaan Stan.
De dikte is inderdaad best aanwezig bij het dragen. Stoort mij niet, maar heb ook handwinders gehad, met dunnere kast ( slank achterdeksel). Die dragen comfortabeler. Bij Vostok is bijv. 2414A uurwerk een gebruikelijke handwinder. Soms zitten die ook in een Komandirskie. Bij vintage Amphibia’s zijn handwinders ook gebruikelijker.
Verder zijn dresswatch modellen veel dunner en comfortabeler. En ja Poljot24 heeft niet alle uitgebrachte wijzerplaten. Maar ook Meranom wisselt soms.
En EBay? Heb ik een paar keer succes gehad.
Mijn eerste post hier. Ik zou graag een Vostok willen hebben, ondanks dat mijn (peuter)polsje daar te klein voor is. Zo’n Vostok is een klassiekertje, net als de Casio F91W en het Casio calculator horloge uit ‘Back To The Future’.
Maar op de officiële Vostok site ([edit: ik mag nog geen links plaatsen], veruit het goedkoopst) werd mijn credit card niet geaccepteerd. Nazoeken op Google leerde mij dat dit te maken heeft met de oorlog in Oekraïne. Visa weigert nog langer zaken te zoen met Russische banken.
Nu zit ik erover te denken om niet via Meranom maar via Vostok-watches24 te bestellen [edit: ik mag nog geen links plaatsen]. Die hebben recentelijk ook problemen gehad met verzenden etc. door de Oekraine oorlog (link [edit: ik mag nog geen links plaatsen]). Maar je kunt er betalen via Paypal en ze zijn heel redelijk qua prijs.
Wat denken jullie? Is het nog te doen om een Vostok te krijgen (voor een acceptable bedrag)? Via welke importeur dan ook? Of proberen jullie het ook niet meer door alle narigheid tussen Rusland en Europa?
Vast wel Michel. De volgende opties volgens mij.
Kijk hier in de ‘blauwe’ hoek. Bijv.
Wel een oudere advertentie.
Op eBay heb ik nog wel eens succes gehad. Let dan op vanuit welk land verzonden wordt.
En een zeer betrouwbare handelaar is Poljot24. Heeft website. Die zit in München. Wel wat duurder en heeft ook niet alle modellen van Vostok. Maar als bonus prima service. Heeft ook een vintage hoek. Succes!
Ik kon Poljot24 niet vinden op e-Bay (misschien zocht ik verkeerd). Op internet kon ik gelukkig wel zijn website vinden.
Ik zou graag een Komandirskie hand-wind willen kopen. Ik heb geen nog geen handmatig op te winden horloge en ik vind dat zoiets in mijn (zeer kleine goedkope) verzameling moet zitten. Het heeft iets: klassieke techniek. Net zo iets als een klassieke auto vs. een moderne.
Ik zal het verkoop-gedeelte hier in de gaten houden. Ik blijf geïnteresseerd in de mening en ervaringen van anderen van dit forum que aankoop van Vostoks in deze rare (oorlog) tijden.
Klopt hij heeft een website en is te bezoeken in München.
Zoals bovenstaande nog een paar. Niet heel goedkoop, maar geserviced en met garantie.
Heb nog wel eens een eBay horloge gekocht voor 60 _ 70 euro. Moest thuis een service achteraan komen van 50 euro. (Mits je adressen daarvoor weet. ) goedkoop kan duurkoop zijn.
Helaas mag ik (nog) geen links plaatsen maar ene valentyn53 op ebay verzend vanuit Polen (= EU, dus geen BTW en inklaringskosten). Hij heeft 98% positieve feedback (v/d 1800 keer). Komandirskie: 61 Euro + 15 Euro verzendkosten. Het is een model K-81, ik ben meer in voor een K-43. Ik denk dat ik toch maar weer eens wat vaker op ebay moet kijken. Was ik mee gestopt toen ze in de USA stopten met verzenden naar Europa tegen “surface rate”. Da’s 15 jaar geleden geloof ik, ha ha.
Bedankt voor de tip. Ik heb nu flink wat keuze. Op de site die jij noemde wilde ik de verzendkosten bepalen maar het bestelproces loopt vast en ik krijg de error:
First, select Paczkomat
(schijnt pakketautomaat te betekeken…) Wat ik ook selecteer, verder komt 'ie niet. Ik ga even puzzelen.
Totaal geen spijt van zeg! Ik dacht dat hij groter zou zijn dan mijn kleine pols. Ik ben v/d oude stempel en ik vind 37 mm breed al groot, zeker voor mijn pols. Het valt redelijk mee. Hij steekt niet uit (op de foto’s lijkt het erger) en omdat de Komandirskie relatief plat is en aflopende randen heeft lijkt het niet een “hangende tank” om je pols. Qua dikte valt het ook mee: het ronde acryl “glas” maakt 'm in theorie 12 mm dik, in de praktijk zie je dat niet.
Ik heb de goedkoopste genomen omdat ik geen ervaring heb met de handelaar waar ik 'm bestelde. Een hand-opwindbare want ik vind dat zo iets niet in je verzameling mag ontbreken. Geen batterij en geen automaat zie je niet meer zo vaak.
Hij deed er 16 dagen over om in de brievenbus te belanden. Dat vind ik heel snel voor iets uit Rusland in deze tijden. PostNL zei dat ik ervoor moest tekenen en dus thuis moest blijven. Maar de postbode had denk ik geen zin om de lift naar 9 hoog te nemen.
Ik kocht 'm bij: vostok-watches24 punt com (ik mag geloof ik nog geen links plaatsen). Je kunt daar ook “losse onderdelen” bestellen voor het befaamde customizen (rotwoord) van je Vostok. Ik denk dat Meranom meer keuze heeft, maar voor deze prijzen hoor je mij niet zeuren.
Hij kostte:
Horloge: € 35
Verzendkosten: € 15
BTW over verz.k. en horloge: 21% x € 50 = € 10,50
Inklaringskosten omdat PostNL als incassobureau op moet treden: € 4 (als ze je e-mail adres hebben en met internetbankieren betaalt)
Totaal: ong. € 65 voor een € 35 horloge, ha ha. Maar ik vind 'm het waard.
Als je een duurdere Vostok bestelt dan zijn de verzendkosten en de inklaringskosten hetzelfde en wordt de verhouding tussen horloge-prijs en totale kosten minder scheef natuurlijk.
De afmetingen etc.:
Model: Vostok Komandirskie 431306.
43 staat voor het ontwerp v/d kast (met de betrekkelijk platte bezel)
1 staat voor de afwerking van chroom (9 = titanium nitride (goud); 6 = titanium carbonitride (grijs))
306 staat voor het ontwerp v/d wijzerplaat (het klassiekertje met de tank en de iconische rode Russische ster)
Hand opwindbaar, geen batterij, geen automaat
Breedte: 40 mm
Lug-to-lug: 46 mm
Dikte: 12 mm (vanwege de hoogte van het acryl glas)
Breedte van het bandje: 18 mm
Het leer is in tegenstelling tot wat men beweert helemaal zo slecht nog niet. Ik heb veel slechter gehad. Het leer is redelijk dik en heeft niet zo’n dunne onderkant erop genaaid: het is mannen leer. Echt Russisch. Zoals te zien op internet foto’s zit er wat “vulling” tussen de twee leer-lagen waardoor het bandje een meer stoere uitstraling krijgt en dikker wordt. Bij de Hema vragen ze een tientje voor een nep-leren bandje dus voor een € 35 horloge is dit echt niet slecht en ten minste echt leer. Grote klasse van Vostok
Hij is niet zwaar, maar voelt gelukkig ook niet als speelgoed. Maar het verchroomde messing ziet er uit als zo’n Casio met verchroomd plastic. Niemand zal dit voor gepolijst staal vergissen. Tezamen met het “kemp” tekeningetje van een tank en de Russische ster op de wijzerplaat komt het in eerste instantie over als een horloge uit de feestwinkel. Hij lijkt wel nep. Maar da’s Vostok: daar hou je van of je voelt je belazerd. Tegenwoordig hebben ze ook Vostoks met een laag “titanium carbonitride” en dat ziet er beetje uit als geborsteld staal. Geen idee hoe lang die laag mee gaat. Ik hoop dat de mijne snel wat chroom verliest zodat je kunt zien dat het hier echte mannen “Russische functionaliteit” betreft een geen bling-bling voor op de Facebook pagina van een klein meisje, ha ha.
Ik heb een paar foto’s gemaakt met de Vostok met andere bandjes van Aliexpress (ong. tientje p.st.). Bepaal zelf maar of je de leren band het beste vind staan of niet.
Yep ik heb de pols van een meisje (op de foto lijkt het erger dan in de spiegel…):
Vanochtend binnengekregen van de Marktplaats. Geen idee wat voor Vostok dit is. Wijzerplaat schoongemaakt, dikke laag — ik denk lak of zo die in een soort tectyl was veranderd. Kunstleren bandje vervangen. Ziet er mooi vintage uit
Kon hem niet vinden in die van mij.
(Toch weer even opnieuw gekeken, maar nee helaas.
Ik dacht namelijk eerst ook hem daar gezien te hebben, maar zijn net weer andere varianten)