Vostok Boctok Wostok Praat, Modding, en Foto's Spammen

Kan prima een week duren zonder reden.

Hmm ik draai ze nooit, ijzertje op juiste manier erin en dan moet het er zonder echt brute kracht (gewoon kracht van je vingers) in te drukken zijn.

Hij wordt hoe dan ook gaaf en uniek!! :+1:t2::+1:t2:

De vijf keer dat ik iets met een Vostok bezel gedaan heb ging het ook zo. Dit keer kon ik op geen enkele manier goed grip krijgen. Dacht met een zacht stuk hout iets meer kracht te kunnen zetten op de bovenste rand van de bezel, dat lukte maar schoot uit helaas. Mag de pret niet drukken.

Elke gemaakte fout die ik maak heeft meestal als voordeel dat ik er een dozijn mee voorkom in de toekomst.

Als ik dit iets vaker ga doen is het denk ik toch handig om ook maar eens iets van een glaasjes pers te gaan bestellen.

Uniek wordt hij hopelijk zeker.

Heb ook zo,n gladde bezel gemonteerd. Zoals @Dao al zegt geen kracht. Wat mij helpt is

A keurig in de groef leggen. Desnoods veer iets buigen zodat hij mooi egaal er in ligt.
B kijken waar de veer iets verder naar voren komt en met die zijde beginnen om erin te drukken. Meestal klikt de andere zijde er zo achteraan.

2 likes

Wat ik iig doe is eindigen met drukken aan de kant waar de twee uiteinden van de draad zitten

2 likes

Loopt ie krom naar beneden? Dat hoort, anders komt ie tegen je glas aan.

1 like

Nee, Het korte gedeelte van de wijzer is bij de as een beetje verbogen. Ook geen ramp, ga de rode wijzer gebruiken van het donorhorloge. Ik vermoed dat ik het ook nog wel terug gebogen krijg zonder zichtbare sporen.

Wel jammer natuurlijk. Was op zich erg goed verpakt tussen twee stukken dik karton. Ze hebben alleen een nietje gebruikt om het (te grote) zakje beter dicht te houden vermoed ik. Daar is de secondenwijzer denk ik tijdens transport ondergeschoven en is verbogen. Hij zat al krom in de verpakking.

Ga er geen halszaak van maken.

Ga het denk ik nog wel even doorgeven dat dit gebeurd is.

2 likes

Ai, dat is wel zonde. Die dingen kunnen ook niets hebben.

Zou het nog een weekend projectje worden. Ali pakket is de wijzertrekker en duwer, de RS…LS is het donorhorloge.

Had nog wel even een vraag, is het donorhorloge nog iets bijzonders met enige vorm van verzamelwaarde? Ik vermoed van niet toch? Kast mogelijk ook nog leuk voor een toekomstige mod (ik meen verchroomd brons/messing?), mogelijk strippen en een leuke wijzerplaat voor zoeken. Gaat natuurlijk niet gebeuren als het op de een of andere manier leuker is om in originele staat te houden.

Nu maar hopen dat de wijzerplaat net dat beetje patina heeft waar ik naar opzoek ben.

@DeRaaf: Komandirskie.com had ook mijn drie bracelets wat onhandig verpakt.

@Dao: Waar kan je zo’n blauwe Vostok wijzerplaat kopen en zijn die lumen ook blauw?
Ik heb interesse om er ook zelf een te bouwen.

Ha, eBay verkoper Favinov moet je hebben. Verschillende (sunburst) platen waarbij je kunt kiezen uit 3 kleuren lume: normaal groen, groen groen of blauw.

https://www.ebay.nl/sch/favinov/m.html?_nkw=&_armrs=1&_ipg=&_from=

Overigens kun je ook even kijken wat er in het blauwe gedeelte te vinden is… :wink:
Willekeurig voorbeeld hoor:

1 like

Duurt dat belachelijk lang zo’n pakket uit Litouwen …

Lijkt potdorrie wel op een Rolex wachtlijst. Had me stiekem helemaal verheugd op een weekend project.

1 like

Vandaag van hier:

Tot hier gekomen:

Zonder al te veel de Here tot laster te zijn geweest.

Tegelijk makkelijker en moeilijker dan ik dacht. Wou een paar foto’s maken om het hele proces vast te leggen. Het klungelen met het horloge slokte iets te veel concentratie op.

Alles doet het nog. Snap nog helemaal niets van waarom ik het datumvenster niet goed uitgelijnd krijg met de zwarte datumring maar wel met het origineel (paar keer omgewisseld). Zie toch echt weinig verschil tussen de twee ringen qua uitlijnen van cijfers in relatie tot de tanden.

Voor mijn allereerste keer serieus iets aan een horloge verbouwen valt het me niet tegen … … al zeg ik het zelf.

Dingen als de kast borstelen of niet, mogelijk ander bezel komen vanzelf wel een keer denk ik.

4 likes

Wouw,wat een mooie klassieke uitstraling gekregen. Komt ook door de 110 kast. Je hebt de smaak te pakken, ga zo door. Meer projecten op stapel?

1 like

Misschien. Had me bijna een van deze wijzerplaten aangeschaft.

Wou toch even eerst dit project afmaken om te kijken of ik wel geduld genoeg heb om dit soort dingen te doen.

1 like

Haha, welke macabere Russische hoek komt dat vandaan?

Ben zo dom geweest de webpagina niet in mijn favorieten te zetten blijkbaar. Is in ieder geval een etsy verkoper, iets met design in de naam, ik geloof Amerikaans. Kan het even zo snel niet vinden.

Als ik het goed heb begrepen zijn het 3d geprinte platen. Je kunt ze meen ik krijgen in wit (volledig gelumed als ik het goed heb), of beschilderd zoals op de foto.

Het is een stijltje wat je leuk moet vinden. Ik vind het wel iets hebben … heb een oude komandirskie kast over … zou ik kunnen strippen tot het brons … paar mooie pedelwijzer … eenvoudig 2409 uurwerkje … wie weet.

Beetje Gothic style. Zal best lastig zijn om hier iets van te maken wat blijvende aantrekkingskracht houdt.
(Heb ff gekeken in de voorraad, helaas geen lage backcover meer)

1 like

Echt unieke dingen blijven altijd wel gewild, hoe lelijk ze ook zijn.

Moet ik het nog maar even doen met de hoge backcase. Heb verder ook niets nodig van meranom om het minimum bedrag vol te krijgen. Het horlogebudget is voorlopig weer even leeg voor grotere uitgaven.

Zouden iets moeten verzonnen om met elkaar de Meranom bestellingen te verzamelen om zodoende de porto’s te besparen. Zelfde zou ook voor OSC kunnen gelden.

1 like

Ik zou komandirskie.com bij die lijst willen voegen. Niet al te veel en bijzonder onderdelen, maar een erg lekker prijs. En ze hebben voorraad (wat bij Meranom soms tegenvalt).