Vostok Boctok Wostok Praat, Modding, en Foto's Spammen

Ik ga deze te koop zetten, ik wacht even omdat ik wil checken of hij goed loopt. Eerder liep hij te snel, heb hem gedemagnetiseerd.

Alvast, iemand eventueel interesse?

  • 090 case, ik heb de oppervlakte gebrushed en de zijkanten gepolijst
  • hands van One Second Closer
  • Originele rvs bezel
  • Originele stock bracelet
  • custom Meranom rvs kroon

5 likes

He, ik ben nieuw op dit forum en dit is mijn eerste kleine mod, Ik heb er alleen een nieuwe bezel opgezet maar ik vind dat het best prima gelukt is.
Alleen vind ik het zonde dat de rand van de bezel boven het bollend glas staat en daar niet op aansluit. En ik had graag gehad dat het horloge wat groter was geweest😅. Maar hier wat foto’s van het horloge

10 likes

Welkom! Leuk toch je eerste mod? Als je het leuk vond om te doen dan volgt er snel meer. Let maar op, binnenkort zit je een compleet horloge uit elkaar te halen.
Er is genoeg info te vinden hier op het forum over het modden van Vostoks.
Ik heb er zelf ook ééntje gedaan als eerste mod. Denk dat ik binnenkort ook nog een keer een Vostok ga doen.
Dit is de mijne:

En met een andere bezel ziet ie er gelijk anders uit.


Of zo

5 likes

Ziet er goed uit! En herkenbaar :wink: hoop dattie bevalt :+1:t2: En succes met de wereld van het Vostok modden!!

1 like

Hoi Marthijs,
Het is mooi dat je nog niet helemaal tevreden bent met je eerste mod. Dat zorgt ervoor dat je ermee bezig blijft tot je het maximale hebt bereikt. En laat Boctok bij uitstek hiervoor het perfecte horloge zijn. Je kunt putten uit een grote hoeveelheid uiterst betaalbare parts, behuizingen en kalibers. Resultaat is veelal een uiterst betrouwbaar horloge waar je lang plezier aan beleefd. Dit die je echt niet zo snel met je Rolex of Breitling.

2 likes

Oké, ik heb een vraag. Zou het in principe mogelijk moeten zijn om een skeleton dial te maken voor een vostok? Het idee kwam gewoon in me op en ik ben benieuwd wat je dan ziet en of dat er goed uit kan zien.

1 like

Wel een grappig idee maar heel veel verder dan dit kom je denk ik niet, de datum schijf eraf en dat is het dan ook denk ik.

1 like

Er staan er geregeld wat te koop op Etsy … zou het persoonlijk niet echt skeleton willen noemen maar horloges waar waarschijnlijk de wijzerplaat “vergeten” is

1 like

Misschien dat je de bovenste “plaat”, geen idee hoe dat heet, er nog af kunt halen. Dan werkt alleen je datumverstelling niet meer maar je kunt natuurlijk ook je datewheel er nog af laten. Geen idee of het verder nog een functie heeft en of het wel kan.
Dial zou je dan weg kunnen laten of zelf openheart moeten maken.

1 like

Tja, de onderkant is spannender.:smile:

Yup.

1 like

https://www.poljot24.de/poljot-international-9211-1940902.html

Bron poljot24

Leuk idee. Maar wil het mooi worden is het volgens mij veel werk. (Tenzij je een minder vergaande uitvoering in gedachte had natuurlijk).

Het is niet alleen een opengewerkte wijzerplaat maar ook zorgen voor doorzicht in het mechanisme eronder. Dus ook de bovenste uurwerk plaat (weet de naam niet) overal openwerken waar dat kan, zonder belangrijke sterkte te verliezen. Tot slot nog een beetje mooi graveren. :wink:

Ik denk dat je er een paar zou moeten opofferen voor beste resultaat. Maar zoals @DirkT al opmerkte, prima horloges om mee te modden.

1 like

Tja, dan zou ik het eerst bij een kapot uurwerk proberen maar als het dan een keer goed lukt, heb je natuurlijk wel een ‘one of a kind’:wink:. Heeft iemand toevallig nog een kapot uurwerk liggen di hij eigenlijk toch wilde weggooien? Vraag me wel af hoe sterk het horloge nog zal zijn als je de bovenste wijzerplaat eraf haalt

Verstandig om eerst met kapotte te beginnen. Heb helaas alleen goede. Anders heel goedkope op ebay?

De wijzerplaat heeft niks met de sterkte te maken, maar je bedoelt de bovenste uurwerk plaat denk ik? Die komt, na bewerken, dus “mooie” openingen maken, weer terug in horloge. Anders kan het niet.

Ja ik ga eens kijken op eBay, en ik bedoelde de bovenste plaat ja☺️

1 like

Absoluut een interessante uitdaging maar de constructie die Boctok heeft toegepast voor de datum zal je modificatie in de weg staan. Daarnaast ben ik bang dat het beoogde effect zal tegenvallen omdat over het algemeen de Boctok net even te klein is hiervoor. Maak het jezelf makkelijker en neem een Molnija 3602 en bouw die in een mooie dresser. Super kalibers om mee te experimenteren en wat groter om aan te werken. Zeker als je het voor de eerste keer doet.

1 like

Goed idee Dirk. Die waren volgens mij ook al eens als skelet horloge te koop bij Poljot24. Dus prima geschikt. Anders zou ik inderdaad de niet datum versie van Vostok gebruiken. Maar die is nog steeds kleiner.

Vanavond mezelf maar eens vermaakt in het atelier. Afgelopen maandag lag de Colareb band van @Dao in de brievenbus en vond hem mooi op deze dresser passen. Heb alleen geen idee meer waar ik de wijzers vandaan heb maar helaas paste de seconde wijzer niet. Om die reden de originele Boctok maar weer gebruikt. Moet er nog even aan wennen…

3 likes

Gebruik voor het openen en sluiten van de Boctok kast nog steeds een traditioneel stuk gereedschap, jullie weten wel, zo’n kastopener waarvan je de afstand van de drie pinnen kunt verstellen. Gebruik dit ding al jaren maar steeds met angst en beven. Ben altijd bang dat hij door de kracht eraf schiet en de sluitring beschadigd. Gebruiken jullie hiervoor ander gereedschap? Zit namelijk te denken om een opener te maken die de hele ring omvat, tandjes heeft welke op alle 6 uitsparingen aangrijpt. Bestaan er originele Boctok tools zoals Bergeon voor Rolex heeft?

Om die reden juist een tool gemaakt van messing. Geconcentreerde kracht op 1 groef per keer. Steeds overpakken naar volgende groef. Werkt prima in praktijk. Messing genomen omdat het de hardere kast en ring niet beschadigd. Mits je niet uitschiet. De stift exact op de groef breedte afvijlen.

Die ringen liggen vrij diep en zijn smal. Dus vond die 3 poten ook griezelig. Kijk maar of je hier iets mee kunt. Bevalt mij goed.