Vostok Boctok Wostok Praat, Modding, en Foto's Spammen

Ik ook. Een “jaxa”. Gaat bij mij tot op heden altijd goed. Nooit echt zó veel kracht nodig gehad dat hij er uit schoot. Met beleid en geduld. Al heb ik nooit oude Russen geopend, alleen maar vrij recente.

Dank je wel voor het delen. Zoals jij het doet vind ik ook wel een beetje spannend. Alle kracht op één uitsparing. Ga eens informeren bij onze instrumentmakerij of een officiële passende kastopener CRC produceren in meerdere aantallen interessant is. Hou jullie op de hoogte.

2 likes

Wie o wie kan mij helpen? Heb voor een vriend van me de datumschijf verwisseld.

De Vostok weer in elkaar gezet alleen loopt hij nu niet meer, als ik het horloge handmatig opwind dan gebeurt er niks en als ik dan aan de kroon draai dan gaan de wijzers spinnen als een malle😳 zo hard dat zelfs de kroon mee gaat draaien uit zichzelf

Ben geen expert, maar het klinkt alsof de veer al zijn energie in één keer kwijt kan. Mogelijk dat er iets met het anker of balanswiel is gebeurd?

1 like

Ik ben ook geen expert. Maar dat klinkt niet best.

1 like

Gewoon weer demonteren en echappement controleren.

1 like

En desnoods @vouwfietser raad vragen.

1 like

Dat zou natuurlijk het mooiste zijn. :+1:

Ik heb deze gekocht:

En vervolgens de puntjes afgevijld zodat er platte kanten aan komen en precies op maat voor de putjes in de ring. Werkt redelijk goed voor dit type deksels.

Dank je wel voor de tip, puntjes met schroefdraad brengt mij ineens ook op een idee. Ook iets om uit te werken.

Die heb ik ook wel eens overwogen. Heb wel een 2 poot voor die deksels waar de pootjes in haken. Die schieten niet weg.

Ik heb voor die ringen nog steeds de theorie dat je je op 1 poot beter kunt concentreren. :wink:

In het begin moet je ook eerst even stevig drukken rondom. Eerst gebeurd er niks. Daarna gaat hij langzaam draaien. Door verplaatsen van de spaningen in de ring denk ik.

Bij vastzetten ook weer rond blijven gaan, omgekeerde proces.

1 like

Zoals eerder aangekondigd heb ik deze week met onze instrumentmaker gesproken over de Amphibia kastopener. Op de vraag wanneer het interessant wordt een dergelijk stuk gereedschap met de hand te maken of met de CRC machine heeft, het zal jullie niet verbazen, te maken met de aantallen. In beide gevallen zal het tijd kosten, handmatig danwel tekenen in de machine applicatie. Even voorafgaand aan de afweging, zijn er liefhebbers voor een dergelijke tool? En zo ja, wat hebben jullie, voor wat betreft de kosten, er maximaal voorover. Aan hand hiervan zou ik kunnen berekenen of het haalbaar is de CRC hiervoor te laten werken. Een voorbeeld wat ik heb kunnen vinden is als volgt (maar dan met uiteraard 6 uitsparingen in de juiste vorm).

3 likes

Gevoelsmatig. 25 euro? Geen idee of dat haalbaar wordt.

Denk dat ik voor deze:

wil gaan voor de kast bewerking zoals op deze foto (onderste kast):

Heb bijna alle onderdelen in huis om er een DIY projectje van te maken.

Een glaasjes pers heb ik niet. Zou een stevig plakband over het glas van het horloge voldoende zijn om het te beschermen?

3 likes

Wat een leuk project! Ben heel benieuwd naar het resultaat, ik zou dat misschien ook nog wel overwegen om te doen met mijn SKX.
Heb het op YouTube ook wel gezien met zakmessen. Ik geloof dat ze het stonewash noemen, maar dat is dan met steentjes.

Ik geloof dat ik ooit ergens een uitleg van @HanDavinci heb gelezen om het glaasje te verwijderen met shotglaasjes.

Gevonden:

1 like

Je hebt verschillende soorten schuurmiddelen wat je in zo’n tumbler kan doen. Moet me nog even verdiepen welke wat precies doen. Geloof ook dat je het nat en droog kunt gebruiken, wat dan weer een ander afwerking zou geven (en hoe waterdicht ik de machine moet maken).

Ik wil een beetje het effect van een egaal gegalvaniseerd ijzer. Zou ik passend vinden bij dit horloge. Afwerking die het nu heeft geeft me de indruk van verchroomd plastic, zit nog geen leven in.

Ik denk het niet. Als die meuk die erin zit je metalen kast al weet te “beschadigen” dan geloof ik nooit dat tape dat gaat tegenhouden.
Ik zou via EBay een cheap ass glaspers kopen voor 13 piek in Engeland, dan het je hem 3 dagen later in huis.

2 likes

Zouden deze el cheapo Action schuurblokjes als goed alternatief voor garryflex blokjes kunnen zijn om een amphibia kast te borstelen of toch te grof?

2 likes

Ik heb laatst een kras uit m’n SKX gehaald met schuurpapier korrel 240 omdat ik niets anders voorhanden had :joy:

2 likes

Ik gebruik deze, al heel wat kasten, bezels en banden mee gebrushed.
Ook makkelijk kleine stukjes af te halen om op wat moeilijk bereikbare plaatsen te komen.
Als je er een beetje WD40 op spuit worden ze nog wat minder stug en gaat het nog makkelijker.

2 likes