In september meldde ik dat mijn Vostok overleden was na een bezoek aan horloge"maker" in Rotterdam. Toen ik hem wegbracht deed hij het steeds even na wat aansporing. Ik kreeg hem als bouwpakket terug en kreeg als compensatie paar tientjes.
Ik baalde en ook al weet ik dat een nieuwe kopen goedkoper was wilde ik Jeltsin nog een kans geven.
VOUWFIETSER van het forum vond het sneu voor me en bood zijn hulp aan. Zie zijn eerste reactie.
Vouwfietser
Before:
Het horloge is uit deels uit elkaar en ik heb het idee dat iemand een grap met mij aan het uithalen is.
In de eerste plaats ontbreekt de pakking van de deksel, die heb ik nog voor jou.
Dan ligt de gehele radertrein dat is de overbrenging naar de balans er uit dat is de inhoud van het plastic doosje. Dat is geen probleem voor mij, kan ik terugzetten.
Verder zit het hele uurwerk in de plakkerige olie. Dat lijkt goed, maar verstoort juist de werking van het uurwerk.
Tenslotte zit de balans zonder schroef in het uurwerken en is de balansveer helemaal uit verband.
Daar kan ik niets aan doen de balans is daarmee onherstelbaar.
Kijk hier naar en naar de foto die ik je eerder heb gestuurd en zoek de verschillen
Een nieuwe balans heb ik niet meer.
Ik weet niet of je het zelf hebt gedaan of dat je het horloge zo hebt gekocht?
Als je het zo hebt gekocht: Vraag je geld terug!
Aan de ene kant vind ik het vervelend voor jou aan de andere kant is het ook heel grappig om zo’n project onder ogen te krijgen.
Wat doen we nu?
Ik kan bijna alles oplossen maar het is niet mogelijk de balans te herstellen.
Je kan een nieuwe balans kopen, en zelfs dan weet ik niet wat voor verrassingen ik tegenkom…" aldus vouwfietser
Uiteindelijk was het goedkoper en slimmer om een nieuw binnenwerk te bestellen gezien de hoeveelheid werk.
Voor mij was het belangrijker dat hij het goed doet en te dragen was, en minder belangrijk voor mij was dat originele binnenwerk er nog in zat.
Nieuw binnenwerk zit er nu netjes in en vouwfietser heeft er voor gezorgd dat hij weer waterdicht is en dat het glas weer doorzichtig is.
Dit alles voor een luttel bedrag. Terwijl hij projecten heeft van honderden euro’s en misschien wel meer.
Ik mocht langskomen en geduldig legde hij me veel uit over de werking en afstelling van dit horloge maar ook in het algemeen.
Tevens heeft hij nog wat diagnoses en afstellingen gedaan aan andere horloges. Voor mij belangrijk terwijl ik eerst niet eens goed door had dat mijn uurwerken grote afwijkingen hadden.
Nu ziet hij er zo uit.
Toffe kerel zou graag jouw kennis in mijn handen en vingers hebben…
Bill