Niet alledaags een moderne Vostok ( Boctok ) K34 uit Tatarstan, Chistopol Rusland.
Met een moderne Vostok denkt men vaak aan de mooie en goed afgewerkte exemplaren die geassembleerd zijn in Duitsland, genaamd Vostok Europe.
De voor de meeste mensen bekende Vostok Amphibians, komen uit Christopol.
Leider van de Russische horloge fabricage, en nog steeds officiële leverancier van de Russische defensie.
Deze moderne uitvoering komt echter ook uit de oorspronkelijke fabriek.
Het model is een Komandirskie K34.
De kast is op hoog niveau afgewerkt en van Titanium.
Geen scherpe randen, maar gewoon zeer netjes afgewerkt.
De kast is 42mm, en 12mm hoog. Goed voor een diepte van 100m
De geschroefde doorkijkbodem ziet er perfect uit en je ziet een deel van het bekende uurwerk wat Vostok in de meeste Amphibians etc heeft gemonteerd.
Een 2416b met 31 robijnen ( Jewels) automaat en met de hand op te winden.
Overigens voelt het aan alsof er meer werk aan de afwerking van het uurwerk is gedaan.
Hij werkt minder schokkerig dan je wel eens bij de Amphibian kan waarnemen, overigens werken ze over het algemeen zeer accuraat.
Bij deze is het wat beter uitgebalanceerd.
Vostok geeft aan dat de service interval 10 jaar is, wat zeer opmerkelijk is voor een mechanisch uurwerk, meestal is dat 5 jaar bij andere merken.
De wijzerplaat heeft een mooie lumi, de omhoog lopende minutenring is een mooie afwerking van de wijzerplaat. De met lumi voorzien wijzers zijn zeer duidelijk. Een non nonsens uitstraling.
De comfortabele rubberen band sluit mooi aan binnen de lugs van de kast.
De band heeft een goedwerkende stalen sluiting.
De kroon is gesigneerd en is stevig, maar niet scherp en pressies goed van formaat. Het uittrekken van de kroon gaat met een soepele maar solide aanvoelende klik.
De mooie bezel bevat een gehard glas.
Ik was al geruime tijd op zoek naar dit topmodel van de K34, en toen de gelegenheid zich aandiende was ik voorbereid tot de aanschaf.
Er is overigens ook een mooie stalen uitvoering beschikbaar.
Het mooie van deze klok is dat je hem ook goed onder een overhemd kan dragen, maar ik zet hem tevens zonder meer in om te gaan motorrijden. Ik gebruik hem voornamelijk voor het eerste.
Het is een flexibel inzetbare klok, die door het gebruik van Titanium comfortabel draagt.
Lang op gewacht, om nog langer veel plezier aan te beleven.