Vostok, mijn 1e service gelukt

Heel knap gedaan! :ok_hand::slightly_smiling_face:

Tijdens het demonteren heb ik veel foto’s gemaakt om alles terug te kunnen kijken.
Dat was toch echt wel nodig!
De losse onderdelen valt op zich nog wel mee, vooral de schroeven is een uitzoekwerk.

1 like

Gefeliciteerd! Mooi gedaan.

Lekker bezig!

Goed gedaan, Boctok is een perfect uurwerk voor vaardigheidstrainingen. Ga zo door.

Goed bezig :+1:

1 like

Respect hoor, enig idee hoe oud deze Vostok is, meen te herleiden dat je hem als trainings donor hebt aangeschaft?

Ik kan niet goed terugvinden welk jaar deze precies komt.
Er zit een 2214 SU binnenwerk in en onder de balans staat nog een nummer 091370 maar daar kom ik niet heel ver mee.
Deze heb ik eigenlijk gekocht omdat ik de wijzerplaat mooi vond, het was vooraf niet bedoeld om hier aan te sleutelen.
Hij zou gewoon moeten lopen, maar dat was niet helemaal waar.

2 likes

Om exact de juiste leeftijd/ jaar te kunnen inschatten is bij Russische horloges lastig. Er is geen database gerelateerd aan serienummer. Op de wijzerplaat staat gemaakt in de USSR dus weten we dat het in ieder geval voor 1991 is. In 1991 viel de Sovjet Unie uiteen en hebben de Vostok’s een tussenperiode wijzerplaten gemaakt met geen land aanduiding. Daarna kwamen de wijzerplaten met de aanduiding gemaakt in Russia. 2209 is in 1983 in productie gegaan dus vanaf die tijd moet je Vostok ongeveer gaan inschatten. Je bent met de 2209 in ieder geval wel gezegend met een gebruikelijk (in house) Incablock variant. Dat serviced een stuk makkelijker dan de latere Uwersi. Overigens staat er bij jou op de wijzerplaat Wostok wat betekent dat het hier om een export model gaat. Productie voor binnen de Sovjet unie staat de naam in het Cyrillisch Boctok.

Leuk, ik begon ook met vostoks, goedkoop en wisselstukken genoeg te vinden. Op naar de volgende . Proficiat!