Vostok Ministry vintage mod

Gezien wat reacties in het vrijdagdraadje even een klein voorsteltopic van mijn nieuwe mod :slight_smile:

Ik heb een zwak voor de russen en vandaar niet alleen de bekende ronde Amphibias maar onlang ook een Ministry model aangeschaft. Leuke serie, tamelijk fors van formaat en prettige cushion vorm.

Toch kwam de ronde Scuba Dude meer aan de pols en vond ik het tijd voor een experiment, zoals het al door Frans53 werd gezegd een PMB => Poor Mans Bronze :smiley:

Enfin, als volgt is er gemodā€¦

Bezel:
Een ding is zekerā€¦ dat chroom op die Vostoks zit er stevig op! Eerst geborsteld met een blok Garyflex, maar daarmee verkleurde alleen de rand. Dus daarna wat diverse soorten schuurpapier tot de bovenlaag volledig weg was en daarna een finishing touch aangebracht met Garyflex tot het gewenste ā€œsunburstā€ resultaat:

Wijzerplaat:
De meeste Vostoks hebben nogal veel tekst aan de voorkant en ik wilde iets meer in sterile/stealth vorm. Dus eerst alles weggepoetst, maar daarmee bleef de plaat glanzend. Om het doffer te krijgen was er maar Ć©Ć©n oplossing, 60 minuten in de oven op 250 graden :smiley: Hiermee werd de plaat niet alleen mooi mat met een donkerbruine/zwarte kleur, maar verkleurde de metalen indices ook mooi blauw :slight_smile:

Wijzers:
Deze gingen de eerste 20 minuten naast de wijzerplaat in de oven. De sekondewijzer verkleurde van rood naar roestbruin en de lume hiervan werd mooi vanilla/oranje. Bij de uren- en minutenwijzer gebeurde echter niets. Dit werd echter opgelost met hulp van mijn dochter van 7 :smiley: Een van de viltstiften had dezelfde kleur als inmiddels op de sekondewijzer was ontstaan en na een half uurtje in de oven kregen ze toch de juiste veroudering.

Uurwerk:
Bij het Ministry model vond ik de automaat een beetje wobbelig (het gevoel wat je herkent bij een 7750) en aangezien het inmiddels steeds meer ā€œvintageā€ werd heb ik de rotor verwijderd, waardoor er nu een handopwinder resteert, met als voordeel dat ik niet bang hoef te zijn dat ik 'm ā€œdoordraaiā€ en het gewicht mooi gebalanceerd op de pols blijft.

Band:
De bekende gevouwen klapperband ligt in de prullebak, daarvoor in de plaats is nu de keuze uit een dikke Steinhart leren band in bruin of vintage zwart of een blauw nato.

Eindresultaat, een moderne vintage :slight_smile:

Wat enorm creatief (tu)

Je hebt er weer iets bijzonders van gemaakt Marco.
Deze kast is uitermate geschikt, door zijn moderne bandaanzet.

Leuk resultaat, geniet er van,en op naar het volgend project!

Prachtig geslaagd, mijn complimenten.
Ik ga dat ook eens proberen.

groetjes Lenno

:~
lekker receptje!

leuk gedaan en ziet er nog goed uit ook (tu)

En nu maar rustig afwachten tot het brons gaat patinerenā€¦ :slight_smile:

Ik zou zelf de airbrush op de wijzerplaat gezet hebbenā€¦ maarjaā€¦ik heb zoā€™n dingā€¦ :slight_smile:

Die is heel leuk geworden Marco! Heb je nog overwogen om de kast een beetje minder bling te maken? Dat zou hem ook goed staan denk ik.

Mooi, heel mooi. En origineel.

Gr Wouter

JackW Schreef:

Die is heel leuk geworden Marco! Heb je nog
overwogen om de kast een beetje minder bling te
maken? Dat zou hem ook goed staan denk ik.

Heb ik wel even over getwijfeld :slight_smile: Maar ik wil eerst zien hoe de bezel verkleurd om te kijken of het dan nog steeds een goed idee is.
Daarnaast is de kroon gepolijst en de keepers op de nato ook.

Begrijpelijk. Post je af en toe een foto van het patina op de bezel? Lijkt me leuk om te volgen.

Marco-T Schreef:

JackW Schreef:


Die is heel leuk geworden Marco! Heb je nog
overwogen om de kast een beetje minder bling te
maken? Dat zou hem ook goed staan denk ik.

Heb ik wel even over getwijfeld :slight_smile: Maar ik wil
eerst zien hoe de bezel verkleurd om te kijken of
het dan nog steeds een goed idee is.
Daarnaast is de kroon gepolijst en de keepers op
de nato ook.

Erg gaaf, mooi clean! En een creatieve aanpassing van het uurwerk :smiley:

:} meesterlijk.

Knap gedaan het resultaat mag er zijn. :}

Helemaal te gek!

Erg strak hoor!

Prachtig!

Ik vind het een supergaaf horloge!!!

Goed gelukt zegā€¦ Mooiste op de zwarte band vind ik. Beetje PAMphibia :).

gr, HJR

Pracht serie Marco, maar ik vond degene die je gisteravond omhad wel heel erg fraai