Vostok mod #2

Inmiddels ben ik geïnspireerd door forumlid Monaco die een hele leuke modificatie heeft gemaakt begonnen aan mijn tweede Vostok-Mod.
Het moet er een worden met de kroon op twee uur, want dat vind ik een erg mooie kast. Bovendien moet het Brass worden i.p.v. Chroom of Goud-kleur.

Gisteravond begonnen met een kast en bezel in een potje 1 Molair Zoutzuur.
Vandaag nog geen resultaat, dus maar eens in 35% Perchloorzuur gedaan.
Pas op doe dat niet zonder beschermingsmaatregelen, dat is best gevaarlijk.
Meteen resultaat: Rook, bruisen en hitte.
Kijk dat vind ik nu leuk.X(

Na een kwartiertje was de oplossing troebel, het chroom weg en de reactie vanzelf gestopt.
Dit is het resultaat:

Zoals te zien is de kast niet aangetast, ook de veerring die de bezel op z’n plek houdt heeft de behandeling overleefd.
Alleen jammer dat het glaasje troebel is geworden. Op zich geen probleem, dat kan ik zo weer netjes poetsen. Het is alleen de vraag wat meer werk is, glaasje verwijderen en terugzetten of poetsen?

Ik hoopte op een Bronze look resultaat, maar het metaal is glimmend goudkleurig dus daar moet ik nog iets aan doen om dat snel te patineren. Wie weet een goede manier om dat te doen? Ik heb gelezen dat dat kan met ammoniak, zout, kopersulfaat, even begraven in de tuin of zelfs met een gekookt ei :slight_smile:

Dan nog op zoek naar de overige onderdelen, en een andere wijzerplaat want die met het paardje vind ik niks.

Ammoniak damp… gaat prima…

Even het vrouwtje een ei voor je laten koken en gaan met die banaan

Het moet niet gekker worden :slight_smile: :slight_smile: :slight_smile:

Hendrik

nice. ben benieuwd wat voor wijzerplaat t gaat worden…

Leuk André, volgende keer even 't glaasje verwijderen ;). Ik vind (leger)groen altijd mooi staan, bij brons. Misschien kun je de kuiltjes in de bezel opnieuw kleuren? Van 0-20 groen maken? En misschien kun je experimenteren met de paardrijder dial? In de oven? Of kaal maken? Zelf graveren?

Bedankt voor het meedenken en de tips.
Gisteravond heb ik de kast en bezel gepatineerd, ik ben eenvoudig begonnen: goed schuren ontvetten en een uur of twee in de damp van 5% ammoniak. Gewoon iets boven de vloeistof in een pindakaas pot, dit is het resultaat:

Best tevreden!
Vandaag glaasje gepoetst, was zo weer netjes. Daarna de wijzerplaat met ruiter compleet kaal geschuurd, momenteel probeer ik die te spuiten met zwarte Hammerite hamerslag verf.

Zal lekker ruiken daar? Hoop dat je de komende maand niemand op viste krijgt
X(

vouwfietser Schreef:

Bedankt voor het meedenken en de tips.
Gisteravond heb ik de kast en bezel gepatineerd,
ik ben eenvoudig begonnen: goed schuren ontvetten
en een uur of twee in de damp van 5% ammoniak.
Gewoon iets boven de vloeistof in een pindakaas
pot, dit is het resultaat:

nice!

Cool! dat je dat durft / kan.

WilSeiko Schreef:

Zal lekker ruiken daar? Hoop dat je de komende
maand niemand op viste krijgt
X(

Gelukkig heb ik een eigen kamer die ingericht is als werkplaats/kantoor, dus ik veroorzaak verder geen overlast :slight_smile:

Maar…Perchloorzuur gebruik je beter BUITEN!

Inmiddels onderdelen voor Mod #3 en #4 besteld, het is erg leuk om creatief te zijn en iets naar je eigen idee in elkaar te zetten.

Na wat vertraging door spuitwerk, drogen en drukte op het werk, nu eindelijk af:

Heel tevreden, precies wat ik van plan was.
Vooral de bronzelook kast in combinatie met de diepzwarte wijzerplaat met iets van textuur er in vind ik geslaagd. Helaas is de wijzerplaat moeilijk op de foto vast te leggen. (Is in het echt mooier!)

Ik heb ook nog chromen wijzers en chroomkroon uitgeprobeerd, maar dat haalde het horloge uit evenwicht.

vouwfietser Schreef:

Na wat vertraging door spuitwerk, drogen en drukte
op het werk, nu eindelijk af:
http://i884.photobucket.com/albums/ac43/vouwfietse
r/Vmod2C_zps555c470b.jpg
Vooral de bronzelook kast in combinatie met de
diepzwarte wijzerplaat met iets van textuur er in
vind ik geslaagd. Helaas is de wijzerplaat
moeilijk op de foto vast te leggen. (Is in het
echt mooier!)

Ik heb ook nog chromen wijzers en chroomkroon
uitgeprobeerd, maar dat haalde het horloge uit
evenwicht.
r/Vmod2_zps3aeca7ee.jpg

ik vind vooral mooi dat je de kroon ook zo hebt gekregen. chromen wijzers en -kroon zou ik ook niks vinden.

de wijzerplaat moet ik eerst irl zien. vind m nu n beetje… bloot.

Eer van je werk! (tu)

:} ik zou het niet durven met mijn vostoks, maar het resultaat mag er wezen.
Misschien een idee om die wijzerplaat te voorzien van lume cijfers zoals de vostok amphibia type 350 ze hadden, hij is nu nog wat kaal. Of misschien een plaatje van een vliegtuig/tank invoegen dmv printbare decal papier.

Kast (tu)!

Wijzerplaat minder geslaagd, maar dat vind ik eigenlijk van alle wijzerplaten waar aan gerommeld wordt.

Prachtig!

vouwfietser Schreef:

Na wat vertraging door spuitwerk, drogen en drukte
op het werk, nu eindelijk af:
r/Vmod2C_zps555c470b.jpg
Vooral de bronzelook kast in combinatie met de
diepzwarte wijzerplaat met iets van textuur er in
vind ik geslaagd. Helaas is de wijzerplaat
moeilijk op de foto vast te leggen. (Is in het
echt mooier!)

Ik heb ook nog chromen wijzers en chroomkroon
uitgeprobeerd, maar dat haalde het horloge uit
evenwicht.
r/Vmod2_zps3aeca7ee.jpg

Klasse…kom ze anders op de kleine HFmeeting laten zien op 6 september…super dit.