Vostok modding - Part II

Naar aanleiding van deze post over m’n Vostok Ministry Vintage Mod
http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,1851582
toch besloten om een stapje verder te gaan :slight_smile:

Het “gebakken” binnenwerk is nu geplaatst in een Vostok Classic (1967 model), waardoor het handwinden iets gemakkelijker gaat omdat de kroon iets verder van de bezel af zit. Bovendien komt de geborstelde kast beter tot z’n recht.

De Ministry heeft nu weer een automatisch uurwerk, echter type 2415b (zonder datum) en een geheel eigen sterile wijzerplaat.

Lang verhaal kort… de foto’s :slight_smile:

Nice(tu)(tu)

gr Ron

weer een recept uit eigen oven?.. ik zou haast zeggen… als je toch een blanko wijzerplaat hebt?.. waarom maak je er niet een zelf?.. meer als een Zilversmidsfiguurzaagje, Messingplaat, en draad 1 mm en een boortje heb je eigenlijk niet nodig… ohja… beetje soldeertin en een brandertje…

met een goedkoop airbrush-spuitje en een busje perslucht of… gewoon een spuitbusje geef je em in een wip een mooi egaal kleurtje… klaarrrrrr… er staat hier in het archief ook een verslagje van iemand die een Rodania van een egaal blauwe wijzerplaat heeft voorzien met een spuitbusje tenslotte… :slight_smile:

Mijn beste,

Wie niet waagt wie niet wint!!
Ik wens je dan ook veel plezier met deze herwonnen horloge visie.

Orologio Signaturis Temporis.B)-

Wat een schitterend duo Marco!
Alle respect voor je kunde en je smaak, ze zijn prachtig geworden!

:}(tu)(tu)(tu)

Dick

Heb je wel eens overwogen om mee te doen aan “heel Holland bakt”? :wink:

Mooie mods met niet zo evidente horloges !.

Ik vind zelf die met zwarte wijzerplaat en die bezel het meest geslaagd (tu)

Mvg,

Chris.

dreski Schreef:

Heb je wel eens overwogen om mee te doen aan “heel
Holland bakt”? :wink:

Ik denk niet dat Martine daarop zit te wachten :smiley:

Maar voor de goede orde… de bruine plaat is niet in de oven geweest :wink:

Je bruine plaat, hoe is deze tot stand gekomen? Ik vind 'm leuk, maar misschien zijn een paar indexen ook niet verkeerd?

Erg leuk Marco! Veel plezier ermee!

Niet gebakken?.. hoedoetie’t?.. of was die plaat al zo?..

ik bedenk me net “wrinkle-finish” zou ook wel gaaf zijn op een wijzerplaat… al dan niet voorzien van indexen…
Wrinkle finish is die “craquelé” structuur die je ook wel zag op ouderwetsche apparaten zoals transformatoren, typemachines, en stencilmachines… beetje uit de tijd van de stalen “Gispen” Buro’s die 2 ton wogen. 'k heb vandaag zo’n kreng verhuisd… :slight_smile:

'k zou haast geneigd zijn, als ik weer eens wat wijzerplaten te gaan maken, om de maatvoering voor dit horloge te achterhalen, en er een Vostok wijzerplaatje tussendoor te fietsen… gewoon omdat het kan… :slight_smile:

Ziet er weer leuk uit (tu)

De “wrinkle-finish” is een soort vilt met een zeer licht relief motief, wat in plaats van de wijzerplaat ingezet is. Het is dik genoeg om de materiaaldikte van de originele wijzerplaat op te vangen en dun genoeg om de wijzers vrij te laten draaien.

Het mooie hieraan vond ik de kleur, afhankelijk van lichtinval (en met name door combinatie met de bezelkleur) neigt het naar een houtlook tot een roestachtige verschijning :slight_smile:

De rechter vind ik echt heel mooi!!!

Marco-T Schreef:

De “wrinkle-finish” is een soort vilt met een zeer
licht relief motief, wat in plaats van de
wijzerplaat ingezet is.
Vilt in plaats van wijzerplaat?
Komen er dan geen vezels en stof in het uurwerkje terecht?

Overigens wel een heel mooi resultaat bij beide horloges!

vouwfietser Schreef:

Marco-T Schreef:

De “wrinkle-finish” is een soort vilt met een
zeer
licht relief motief, wat in plaats van de
wijzerplaat ingezet is.
Vilt in plaats van wijzerplaat?
Komen er dan geen vezels en stof in het uurwerkje
terecht?

Overigens wel een heel mooi resultaat bij beide
horloges!

Met vilt beschrijf ik het verkeerd, want het is inderdaad geen stof, maar vast en glad materiaal. Wellicht een rare vergelijking, maar ken je dat behang met textiel erop? Daar lijkt het op. Dus geen mogelijkheid tot stofjes in het uurwerk :slight_smile:

Mooi resultaat Marco! Indexen zouden de bruine plaat afmaken, maar ik begrijp uit jouw omschrijving van het soort materiaal dat het moeilijk wordt daar iets op te bevestigen.

JackW Schreef:

Mooi resultaat Marco! Indexen zouden de bruine
plaat afmaken, maar ik begrijp uit jouw
omschrijving van het soort materiaal dat het
moeilijk wordt daar iets op te bevestigen.

Bedankt :slight_smile:

Wat betreft de indizes klopt. Enerzijds zou het betekenen dat je er iets op moet gaan plakken en dat zie ik niet zitten. Daarnaast ben ik bang dat gezien het motief wat er nu inzit het met indizes het geheel juist afbreekt i.p.v. aanvult.

Heel mooi gedaan Marco (tu)

Vandaag was het eigenlijk veel te warm om in de tuin te gaan werken. Daarom heb ik me teruggetrokken in de werkkamer en een nieuwe MOD gemaakt.
De Ratnik kocht ik hier op het forum van Henkjan 9154f7a7f378adc77ce5e67f90cbe3abcf32057deb_2_375x500

De Lunette kwam dan weer van het Uhrforum net zoals de plaat (RR relumed)
Uurwerk 2416 automaat
Na het assembleren bleek de secondenwijzer kuren te hebben en viel die steeds weer omlaag. Het gaatje van de secondenwijzer was te groot geworden waarschijnlijk van te dikwijls te hebben gemonteerd en gedemonteerd.
Als iemand suggesties heeft hoe je die terug kunt kleiner maken dan hoor ik het graag.
Het resultaat.
Lume is fantastisch , beste die ik al op een Vostok had.
Elastic nato strap komt van CNS uit sale 1,95 €

2 likes