Vostok Neptune

Al vele jaren ben ik Amphibians aan het verzamelen. Mijn eerste die ik heb aangeschaft is van 1986.
Toen was het een moeilijk te vinden item, van wegen de Soviet tijd.

Mede door internet zijn deze horloges gemakkelijker toegankelijker.
En als je dan alle denkbare modellen een keer in handen hebt gehad, richt je de pijlen op modellen die zeldzamer zijn. Vaak ook de mooiste.

De Amphibian Neptune is begonnen als een mooi model met golfjes op de wijzerplaat en daarbij een ondergaande zon. De binnen bezel is met zwevende indixies, die we later ook bij de Tissot PRS terug vinden.

Explore Ehwatch Ehwatch

In bruin, blauw en groen maar is een dure zeldzaamheid geworden.

Vostok heeft tegenwoordig de SE uitgebracht, de planning is dat er een remake komt van de Neptune op basis van de SE.

Wat vreemde foto moeten maken om deze groene uitvoering goed op de plaat te krijgen. Afhankelijk op welke wijze het licht er op staat is de drie tand goed te zien. Verkrijgbaar geweest in verschillende kleuren, maar is al een zeldzaamheid geworden.

Explore Ehwatch Ehwatch

Deze uitvoering heeft tevens lumi in het Neptune teken en cijfers.

Explore Ehwatch Ehwatch

Nog meer Neptune bezitters aanwezig??

Show me.

In mijn verhaaltje had ik het over model SE.
Voor de mensen die niet weten wat het SE model is van Vostok, hierbij wat afbeeldingen. Het kenmerk is voornamelijk een deksel met diver afbeelding. Peddle wijzers en een mooie lange seconden wijzer.

Er is een ruime variëteit van kast modellen.

Radioroom SE

Nee helaas, de neptune staat erg hoog op de wishlist (model eerste foto), maar als ze al beschikbaar komen dan zijn ze ofwel in slechte staat ofwel overpriced (bijv 200euro)…

De neptune en de radioroom staan tevens bij mij op de wishlist.
Echter gaan ze nu voor zulke hoge bedragen weg dat het onbetaalbaar is geworden voor mij.

Vooral de gifgroene CCCP neptune is erg mooi.

skylge Schreef:

De neptune en de radioroom staan tevens bij mij op
de wishlist.
Echter gaan ze nu voor zulke hoge bedragen weg dat
het onbetaalbaar is geworden voor mij.

Vooral de gifgroene CCCP neptune is erg mooi.

De Radioroom heb ik onlangs besteld in een SE uitvoering. Een remake dus, maar wel een mooie. Ik meen iets van 90.00 euro.

De remake is erg geslaagd :slight_smile:

Deze radioroom heb ik ook besteld, ik wip er dan een andere bezel op met Seiko inlay. Lijkt me wel een leuke keus.

ehwatch Schreef:

Deze radioroom heb ik ook besteld, ik wip er dan
een andere bezel op met Seiko inlay. Lijkt me wel
een leuke keus.

Op e bay een mooie aanbieding van bezels voor Amphibian, om Seiko inleg mogelijk te maken.

http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=221488365199

De prijs is overigens super laag.

ehwatch Schreef:

Op e bay een mooie aanbieding van bezels voor
Amphibian, om Seiko inleg mogelijk te maken.

http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=
221488365199

De prijs is overigens super laag.

Voor mij geen Vostok met custom bezel, ik zou hooguit zo’n handgemaakte bestellen zoals Pers ze maakt op WUS. :slight_smile:

Ik heb de groene op het derde plaatje van Erik en ben op zoek naar die van het eerste plaatje met de glofjes. Kleur maakt niet zoveel uit.

Wat betreft de bezel vind ik de Seiko look wel beter dan de bolletjes bezel, maar de mooiste bezel is toch dit type:

Explore vouwfietser

Zijn die nog aftermarket verkrijgbaar?

ehwatch Schreef:

http://i356.photobucket.com/albums/oo3/Ehwatch/137
7337_675801252432553_315367492_n_zps3b3c25df.jpg

Duidelijke manier om het onderscheid te maken tussen uren- en minutenwijzer, terwijl beide prominent duidelijk aanwezig zijn.

Klopt een mooie bezel, maar aftermatket niet meer te vinden. Ik koop soms Vostoks enkel om een mooie en in goede staat zijnde bezel.

De vintage modellen wil ik puur houden maar wel in een zo mooi mogelijke staat, dus een zoektocht naar de juiste bezel hoort daar ook bij.

Indien je er naar gaat zoeken valt het op dat er veel verschillende modellen bezels zijn bij de Amphibian en Komandirskie.

Gr, Erik

vouwfietser Schreef:

Ik heb de groene op het derde plaatje van Erik en
ben op zoek naar die van het eerste plaatje met de
glofjes. Kleur maakt niet zoveel uit.

Wat betreft de bezel vind ik de Seiko look wel
beter dan de bolletjes bezel, maar de mooiste
bezel is toch dit type:

http://i884.photobucket.com/albums/ac43/vouwfietse
r/Alterlunette3_zps19199fa2.jpg

Zijn die nog aftermarket verkrijgbaar?

Zaterdag is de neptune binnen gekomen, een zeldzaam exemplaar uit de sovjet tijdperk. Helaas kwamen al snel defecten aan het ligt: uurwerk werkt niet, stift van de kroon krom, spacer zit wat losjes in het huis etc. Ben nu in gesprek met de ebay verkoper. Desnoods bestel ik een nieuw 2416b uurwerk bij Meranom en laat ik deze erin zetten door een kundig iemand.

Dus voorlopig alleen een wristshot.

Schitterend, dit is een van de mooiste!
Jammer dat het originele uurwerk kapot is, maar met een nieuw uurwerk heb je ook een leuke aanwinst.
Als je met paypal hebt betaald op ebay, dan kan je misschien een oplossing vinden met de verkoper.

Mooie uitvoering, en investering van een nieuw uurwerk is in dit geval zeker waard!
Zeer zeldzaam deze Neptune dus je hebt ondanks de defecten geluk. Ik zou zeker dreigen tot een PayPal claim, mits de verkoper de defecten niet vooraf vermeld heeft.
Wat staat er op de deksel?

Gr, Erik

ehwatch Schreef:

Mooie uitvoering, en investering van een nieuw
uurwerk is in dit geval zeker waard!
Zeer zeldzaam deze Neptune dus je hebt ondanks de
defecten geluk. Ik zou zeker dreigen tot een
PayPal claim, mits de verkoper de defecten niet
vooraf vermeld heeft.
Wat staat er op de deksel?

Gr, Erik

Op E bay staat een mooie te koop in het blauw voor bijna 580.00 euro incl verzenden.

http://www.ebay.nl/itm/USSR-too-rare-amphibian-watch-Vostok-russian-Neptune-diver-no-calendar-/161374707979?pt=Wristwatches&hash=item2592aea10b

Mooi exemplaar!
Enne PayPal is voor de koper niet ongunstig:)

Hendrik

Nou de seller heeft gereageerd, Ik heb 2 opties omdat ik het horloge wel wil houden wegens de mooie dial.

1: terug sturen en laten maken in Oekraine (waarschijnlijk door dezelfde slager welke gefaald heeft bij de 1e poging om de neptune te reparen)
2: Gedeeltelijk geld terug voor maken horloge in eigen land.

Ik neig naar optie 2, Qua onderdelen ben ik bij meranom voor: wijzers/movement/gasket/crown kleine 63 dollar kwijt. (jah wijzers zijn ook krom)

Echter voor een luttele 2 dollar excl verzending heb je ook een nieuwe amphibia op ebay waar ik de parts uit kan laten halen.

Het horloge laat ik repareren door een handig harry op dit forum, aangezien ik zelf de tools niet voor handen heb.

Ik zou graag wat advies van jullie horen.

ehwatch Schreef:

Wat staat er op de deksel?

Gr, Erik

Op E bay staat een mooie te koop in het blauw voor
bijna 580.00 euro incl verzenden.

Helaas geen neptune logo op de deksel, maar de gewone sovjet deksel met een anti-magnetisch schildje.

Ik heb mijn twijfels over de blauwe neptune, de caseback lijkt van het 2010 model afkomstig te zijn. Vaak hebben de neptune wijzerplaat ook ribbeltjes en deze lijkt het niet te hebben. Maar voor hetzelfde geld is de dial een prototype, je weet het gewoon niet.

Voor de mensen die nieuwschierig geworden zijn naar neptunes een mooi threadje op het russische forum met mooie modellen. http://forum.watch.ru/showthread.php?t=98433

skylge Schreef:

Zaterdag is de neptune binnen gekomen, een
zeldzaam exemplaar uit de sovjet tijdperk. Helaas
kwamen al snel defecten aan het ligt: uurwerk
werkt niet, stift van de kroon krom, spacer zit
wat losjes in het huis etc. Ben nu in gesprek met
de ebay verkoper. Desnoods bestel ik een nieuw
2416b uurwerk bij Meranom en laat ik deze erin
zetten door een kundig iemand.

Dus voorlopig alleen een wristshot.
http://i769.photobucket.com/albums/xx333/nitrogek/
IMG_0365_zps68f8889f.jpg

Proficiat! Jammer van de mankementjes, maar niet onoverkomelijk. En als de verkoper bijdraagt in herstel, zou ik zo snel mogelijk volop van het horloge gaan genieten.