Hallo HF-leden en dan metname mijn mede Vintage liefhebbers. Ik kijk zelf graag naar de verschillende berichten hier op het forum waarin iemand laat zien wat hij/zij aan een horloge gedaan heeft. Het is een van de redenen om hier regelmatig in te loggen. Vandaag wil ik het resultaat laten zien van een opknapbeurt van mijn Vostok Komandirskie.
Ik heb het horloge bewust (goedkoop) via Ebay gekocht. Het kwam uit de Oekraine, maar heeft helaas niet het “made in USSR” onderschrift; wat inhoudt dat het hoogstwaarschijnlijk niet voor het leger gemaakt is. Het kon mij echter niet weerhouden van dit koopje. Het was namelijk wel de wijzerplaat die ik wilde (de tank!) en heeft de kroon op de 2-positie wat mij ook enorm aanspreekt. Al snel had ik besloten dat ik deze oude kamaraad wilde hebben en als eerste opknap horloge wilde gebruiken. Er kon immers toch maar weinig aan kapot.
Dit is de foto waarmee de verkoper op Ebay mij wist te overtuigen van de ‘schoonheid’ van het horloge:
Om het horloge weer toonbaar te maken heb ik een aantal eenvoudige dingen gedaan. Allereerst heb ik het horloge van vuil ontdaan en lichtjes gepoetst met een doek. Ik was niet op zoek naar een perfect nieuwe glans, maar wilde het wel weer mooi maken. Daarnaast heb ik mijn schilder spullen gepakt (ik schilder miniaturen) en heb ik de rode en zwarte markeringen op de bezel geschildert. Als laatste heb ik er een nieuwe NATO band opgezet in het rood/zwart. Ik zocht eigenlijk naar een Zwart/Wit/Rood gestreepte variant, maar kwam deze niet symmetrische versie tegen en heb hem besteld. Nu ziet mijn kamaraad er weer netjes uit al zeg ik het zelf. Zie hieronder de resultaten van mijn eerste cosmetische opknapbeurt:
Verder netjes gepoetst maar vooral erg onder de indruk van de paintjob, heb je ingekleurd en toen restjes op de bezel verwijderd of misschien afgeplakt?
Dat is ook een mooie Vostok! Zijn stalen broertje uit het echte USSR.
Wat schilderen betreft; ik heb het zonder hulpmiddelen als afplakken of later verwijderen gedaan. Ik verf voor mijn hobby kleine miniaturen en die vereisen vaak meer precisie dan deze stippen en strepen. Een klein kwastje en wat geduld is alles wat je nodig hebt
Erg gaaf geworden zo!
Ik heb hier ook een Vostok met Tank wijzerplaat, bij mij zit de kroon alleen op 3 uur en is de mijne chroom. Ik had er ook een met andere wijzerplaat met de kroon op 2 uur, aparte kast, leuk ding, maar droeg hem te weinig en vond de tank toch wat gaver, dus toch maar verkocht. Zeker wel een mooie aparte kastvorm!
Ik moet zeggen dat ik jouw overhaul erg goed gelukt vind! Erg gaaf en mooi gedaan met de miniatuur verf spullen Ook geweldige band ervoor, past perfect imo!
Leuk, deze dial blijft het goed doen
Overigens wil geen “made in ussr” op de wijzerplaat zeggen dat deze hoogstwaarschijnlijk uit de periode vlak na de val van de Soviet Unie stamt.
Voor de val “made in ussr”, vlak erna niets, lang erna “made in russia”.
Hier een foto van mijn tanks, middenboven heb ik inmiddels niet meer.
Allerlei miniaturen, maar hoofdzakelijk ook Warhammer (40k). Ik heb in het gedeelte over andere hobby’s al een berichtje geplaatst met wat voorbeelden. Lijkt me niet gepast om het vintage forum vol te gooien met miniatuur soldaatjes. Al heb ik een tank in bijpassende kleuren voor mijn Vostok
Bedankt voor de tip. Ik heb het geprobeerd maar hou dan helaas een lang stuk band over dat net niet bij de laatste houder bij de 6 komt zodat er een lang stuk NATO los hangt. Deze manier kan ik de band mooi terug steken en blijft het allemaal goed zitten.
Dat is een behoorlijke collectie tanks. Mag ik
vragen waarom je er zo veel hebt?
Ik richt me voornamelijk op het verzamelen van Soviet/Russia horloges van de merken Vostok, Poljot, Raketa en Slava. De Vostoks vormen wel de hoofdmoot vanwege de vele modellen en de daarbij gunstige prijzen.