Vostok reparatie

Beste horlogeliefhebbers,

Lang geleden kocht ik via een actie van WUS een re-issue Vostok Radio Room (limited en op naam gegraveerd). Ik droeg 'm zelden, maar onlangs toch even opgepakt. Bij het op tijd zetten merkte ik dat er nogal veel frictie op de minuutpijp zat én dat de wijzers niet meer juist uitlijnden…

Dus: uiteen…

De conclusie was redelijk simpel: het minutenrad (of wisselrad) was een paar tandjes kwijt… Kennelijk was de smering van de minuutpijp uitgedroogd (of nooit voldoende geweest… )

Explore Chris W

Nou had ik dat stukje voor deze kaliberserie (Vostok 24xx) niet zomaar liggen en zoekwerk op het net leverde niet onmiddellijk zoveel op… Dus een “zoekertje” geplaatst op ons forum.

En jawel hoor… na een paar dagen al reactie van forumlid Vouwfietser (André)… Hij had het ter beschikking en wou het zelfs komen brengen !

De afstand was echter wat groot en dus kreeg ik het wisselrad begin deze week gratis en voor niks netjes per post…:~

Nou hadden André en ik wel afgesproken dat ik de reparatie met wat foto’s op het forum zou plaatsen… en dat doe ik dus met veel plezier:

Hier dus het vervolg:

Voorzichtig uitgepakt:

En aan het werk:

Eerst even de minuutpijp gesmeerd en het nieuwe minutenrad erin:

Tiretteveer, tussenrad voor de datumwissel en het uurwiel er terug op:

Datumschijf en sperpalletje erop:

Bovenplaat erop en veertje voor de sperpal ingebracht:

Wijzerplaat erop:

Wijzers plaatsen:

En de assemblage kan beginnen:

Uurwerk in de kast en houdring bevestigen:

Rotor bevestigen:

Nog even de sluitring invetten:

Werkje afgeregeld en het dubbele achterdeksel kan dicht:

En zo is de Radio Room weer in perfecte conditie:

Nog eens hartelijk bedankt Andre !! :)-D

Met vriendelijke groeten,

Chris.

Leuk verslag :slight_smile:

Prachtig horloge! Weet je ook waar de rode vlakken opde wijzerplaat voor zijn?

Heel leuk om het resultaat te zien.
En bedankt voor de mooie foto’s.

Leuk model en een mooi verslag (tu)

Vraagje… ik heb nu een paar Vostoks gemod en verbaasde me daarbij over de lastige wijze waarop je de stem terug in het uurwerk moet plaatsen. Heb jij hier een truukje voor om dit te doen zonder dat het nodig is de rotor en werkhouderring te verwijderen?

Cool mooi verslag!! erg leuk om te lezen ik vind het erg knap!

Marco-T Schreef:

Vraagje… ik heb nu een paar Vostoks gemod en
verbaasde me daarbij over de lastige wijze waarop
je de stem terug in het uurwerk moet plaatsen. Heb
jij hier een truukje voor om dit te doen zonder
dat het nodig is de rotor en werkhouderring te
verwijderen?

Door de sterk “verende” kroon op de stift (en de afstand waarop de veer werkt) is dit bij deze horloges idd. niet evident.

In principe volstaat het om eerst de kroon bij het (ongemonteerde) werk in tijdverstelpositie te zetten, stift met kroon verwijderen ,daarna werk in de kast monteren (met werkhoudring) en dan de opwindstift met kroon vastschroeven op de kast. Daarna asje van de tirette indrukken, soms wat “helpen” met een pincet en alles zou moeten “inklikken”… maar dat werkt dus niet altijd…

Ik gebruik zelf een klein tangetje met heel smalle bek of een fors (gekromd) pincet om de opwindstift vast te nemen. Dan tegelijkertijd een inwaartse beweging en het asje van de tirette indrukken. Dit lukt best in de uiterste (tijdsverstel) -positie (zoals bij de meeste kalibers overigens).

Mvg,

Chris.

Mooie reparatie… Ik zie ook dat jij over een aantal gereedschapjes beschikt die ik nog hoog op de verlanglijst heb staan… zoals het persje om de wijzers te plaatsen, en een mooie kastopener…

Momenteel plaats ik de wijzers met een zelfgemaakt “wijzerzettertje” een Messing buisje van 1.6 mm, 1.0 mm inwendig, in een Alu heftje geperst… 't werkt, maar 't blijft behelpen…

@Morse, (tu)

Jeffreyh1984 Schreef:

Prachtig horloge! Weet je ook waar de rode vlakken
opde wijzerplaat voor zijn?

http://www.vaarwijzer.info/2013/07/radiostilte.htm
l

Ik moest even denken aan…

Goed gedaan… wat een mooi horloge is het.

Arie Kabaalstra Schreef:

Mooie reparatie… Ik zie ook dat jij over een
aantal gereedschapjes beschikt die ik nog hoog op
de verlanglijst heb staan… zoals het persje om de
wijzers te plaatsen,

Arie, wijzerzetters werken goed, maar ik geef de voorkeur aan deze kunststof pincet.

Hiermeen kan je zowel de wijzers positioneren als aandrukken. Aandrukken doe ik met de pincet in liggende positie heel klein beetje open over het midden van de wijzer.
Het voordeel voor mij is dat je hiermee meer bewegingsvrijheid hebt en daardoor heel nauwkeurig kan plaatsen.
Deze pincet is van kunststof dus de kans op schade is heel klein.

ik denk eraan om een soort “persje”/“hulpje” te maken… Messing is ook vrij zacht… ik heb mijn draaibankje weer op oprde… Ik ga de komende tijd wel aan de knutsel…:slight_smile:

Leuk horloge en verhaal (tu)

Goed verslag, mooi horloge deze originele Radio room.

Leuk verslag, en mooie foto’s.

Groet, Jurgen

mooi dat het weer werkt. prachtig om te zien hoe het allemaal weer in elkaar past!

Altijd leuk de topics van je te lezen, ik ben een fan:D

Misschien beetje off-topic: De plaat vind ik best mooi, maar de bezels van de (meeste) russen vind ik dan weer helemaal niets!
In een mooie strakke kast zou imho geweldig zijn:~

Inderdaad erg leuk en leerzaam dit soort topics… (tu)

Klok is niet mijn smaak,… Maar wel grappig om te zien.

.

Mauzer Schreef:

Altijd leuk de topics van je te lezen, ik ben een
fan:D

Misschien beetje off-topic: De plaat vind ik best
mooi, maar de bezels van de (meeste) russen vind
ik dan weer helemaal niets!
In een mooie strakke kast zou imho geweldig zijn:~

Je kan Vostok horloges (gebruikt) met dit uurwerk ook vinden in een kast zonder bezel.
Heb die op het verkoop deel van het forum al zien langskomen.
Je kan ook losse bezels kopen en de originele eenvoudig vervangen voor een die je wel mooi vindt.

Jeffreyh1984 Schreef:

Prachtig horloge! Weet je ook waar de rode vlakken
opde wijzerplaat voor zijn?

http://www.vaarwijzer.info/2013/07/radiostilte.htm
l

Dat is een mooie omschrijving. Op een Sovjet “RadioRoom” klok heb je rode sectors van 15 tot 18 en van 45 tot 48 minuut van elk uur voor de stilteperiode op 500 kHz (noodsignaal in Morsecode) en roze sectoren van 00 tot 03 en van 30 tot 33 minuut voor de telefonische noodsignaal (Mayday). Helaas zijn alle sectoren op de White RadioRoom van WUS even rood, niet zoals op de originele klok.

Ondanks dat ben ik nog altijd verliefd op mijn exemplaar van de LE van WUS.

Ik moet nog iets toevoegen. Het noodsignaal in Morsecode bestond onder meer uit een serie van twaalf signalen van vier seconden lang met een tussenpauze van een seconde. Dat was bedoeld om een zender te kunnen peilen en de richting naar het schip in nood te bepalen. Om dit signaal juist te verzenden heb je dan de twaalf rode boogjes van vier seconden rond de wijzerplaat.