Beste horlogeliefhebbers,
Lang geleden kocht ik via een actie van WUS een re-issue Vostok Radio Room (limited en op naam gegraveerd). Ik droeg 'm zelden, maar onlangs toch even opgepakt. Bij het op tijd zetten merkte ik dat er nogal veel frictie op de minuutpijp zat én dat de wijzers niet meer juist uitlijnden…
Dus: uiteen…
De conclusie was redelijk simpel: het minutenrad (of wisselrad) was een paar tandjes kwijt… Kennelijk was de smering van de minuutpijp uitgedroogd (of nooit voldoende geweest… )
Nou had ik dat stukje voor deze kaliberserie (Vostok 24xx) niet zomaar liggen en zoekwerk op het net leverde niet onmiddellijk zoveel op… Dus een “zoekertje” geplaatst op ons forum.
En jawel hoor… na een paar dagen al reactie van forumlid Vouwfietser (André)… Hij had het ter beschikking en wou het zelfs komen brengen !
De afstand was echter wat groot en dus kreeg ik het wisselrad begin deze week gratis en voor niks netjes per post…:~
Nou hadden André en ik wel afgesproken dat ik de reparatie met wat foto’s op het forum zou plaatsen… en dat doe ik dus met veel plezier:
Hier dus het vervolg:
Voorzichtig uitgepakt:
En aan het werk:
Eerst even de minuutpijp gesmeerd en het nieuwe minutenrad erin:
Tiretteveer, tussenrad voor de datumwissel en het uurwiel er terug op:
Datumschijf en sperpalletje erop:
Bovenplaat erop en veertje voor de sperpal ingebracht:
Wijzerplaat erop:
Wijzers plaatsen:
En de assemblage kan beginnen:
Uurwerk in de kast en houdring bevestigen:
Rotor bevestigen: