Vandaag zag ik dat de achterkant van de secondewijzer van mijn vostok blijft haken op de andere wijzer. Ik dacht geen probleem we halen het uurwerk eruit en zetten de secondewijzer weer recht. Dit was toch even een ander verhaal, ik kreeg het uurwerk er niet uit omdat ik niet in het bezit ben van een passend schroevendraaier. Alle huis en tuin schroevendraaiers zijn te dik.
Aangezien ik al aardig wat vostokjes bezit wil ik graag een echte horloge schroevendraaier kopen. Ik ben van plan naar de rikketik beurs in mei te gaan en daar wat spulletjes te gaan halen (bandjes,schroevendraaiertje,opener), maar ik weet niet welke schroevendraaiertje precies past of waar ik op moet letten.
Of is er iemand in de buurt van Leeuwarden die dit simpele probleem kan oplossen voor mij :#
Als je het niet erg vindt het horloge naar Oost Grunn te sturen stuur je me maar even een PB tje Zet ik die wijzer recht, poets ik gelijk even het glaasje voor je (als het acryl/plastic is)
Anders… Bakhuuz’n is ook niet te ver… laat maar weten…
niet dat ik Martijn de klus niet gun… maar ik heb nog nooit een Rus in mijn handen gehad… :)… ik ben nog steeds aan het leren…
Kijk ook eens bij dealextreme.com. Een van mijn favoriete shops voor van alles en nog eat. Zij hebben 1001 handige horloge gereedschappen en andere hebbedingetjes en altijd met gratis verzending.
en als t echt budget moet wezen… op ebay had ik n setje v 10 euro gekocht. niet de beste tools uiteraard, maar de schroevendraaiertjes waren wel dun genoeg om n heel uurwerkje mee uit elkaar te halen. dus denk dat t ook wel zal lukken om ermee t uurwerk eruit te krijgen.
Voor de meeste Vostoks heb je geen schroevendraaiers nodig om ze uit de kast te halen.
Een kastopener om de sluitring los te draaien en een kleine paperclip om pushpin in te drukken voor het ontgrendelen van de kroon is voldoende.
Sq100, Ik was onder de indruk dat die twee schroefjes het uurwerk op zen plek hielden in de kast te samen met de ring. Tevens hebben ze ook in het WUS forum thread “anatomy of a vostok” het over “uncase the movement just by unscrewing the 2 casing screws on the nylon ring”
Ik zal van het weekend weer even kijken, anders ga ik in op het erg vriendelijke aanbod van Martijn of Arie. :~
Sq100, Ik was onder de indruk dat die twee
schroefjes het uurwerk op zen plek hielden in de
kast te samen met de ring. Tevens hebben ze ook in
het WUS forum thread “anatomy of a vostok” het
over “uncase the movement just by unscrewing the 2
casing screws on the nylon ring”
Het klopt dat er modellen zijn waarbij het werk met 2 schroefjes vastzit in de kast, maar bij de normale komandirskies en amphibias is dit niet het geval. Als er schroefjes zitten dan zorgen deze vaak voor bevestiging van het werk aan een ring.
Deze ring met werk valt zo uit de kast als je kroon loshaalt
Schroefjes als in onderstaande foto zitten aan de ring bevestigd en hoeven niet los om het uurwerk uit de kast te halen.