Vouwsluiting met ingebouwde fijnafstelling ('ratchet clasp')

Hi allen, ik draag mijn horloges het liefst op stalen band. Maar sommige zitten de ene keer te strak, de andere keer weer te los. Een mooie oplossing daarvoor vind ik de sluiting met ingebouwde fijnafstelling. Ik heb er inmiddels een aantal, waaronder een Miltat, die van de Aevig Balaur en een glidelock a-la Rolex. En er is er eentje van Helm onderweg. Ze zijn niet allemaal even subtiel en soms zelfs lomp groot en hoekig te noemen. Waar ik naar op zoek ben, zijn voorbeelden van andere merken. Ik heb het internet al een beetje afgestruind maar kom niet verder dan de al genoemde, aangevuld met Citizen, Seiko, Tudor en Omega. Die laatste twee, van Tudor en die van Omega, lijken me echt geweldig. Maar is zoiets ook ‘generiek’ te koop? Weten jullie verkoopadressen waar ik zou kunnen neuzen voor een nieuwe, meer subtiele sluiting? Of wellicht waar ik die van Seiko en Citizen kan kopen?

1 like

Je zou een sluiting zoals die van de pelagos wel kunnen zoeken met het veersysteem…

Jazeker, die zou ik graag willen vinden. Maar waar…

Ik dacht dat er bij 58 watches zoiets te koop stond :thinking:

Slide clasp van Fortis. 9 standen van 1 mm

3 likes

Weet je daar een linkje van? Als ik in Google zoek krijg ik de bekende Tudors te zien.

Dat is wat ik zoek, maar zo te zien wordt dat knutselen om aan een bestaande band te bevestigen. Prachtig systeem wel.

1 like

Dat ben ik met je eens

Ik stuur u een pb

1 like

https://www.watch-band-center.com/watchstrap-p35829h254s2738-Diver-security-clasp.html

https://www.watch-band-center.com/watchstrap-p35830h254s2738-Diver-security-clasp.html

Generiek (en cheap) genoeg? :face_with_hand_over_mouth:

Jazeker! Sterker nog, die heb ik al maar ik wist niet waar vandaan want ooit eens overgenomen hier op het forum.

1 like

Zal dit topic met interesse volgen, want naar zo iets ben ik ook geïnteresseerd.

1 like

Als je op ebay zoekt op glide lock staan er veel aftermarket rlx type sluitingen die verstelbaar zijn, zoals deze

Strapcode heeft ze met het gewone systeem door het pennetje te verplaatsen zoals die van watch-band ook denk ik.

Dit zijn ze wel, maar uitverkocht …

1 like

Bestaan ze ook met druk knoppen en n lipje, zoals bij Seiko, maar met n toolloze fijnstelling die er wat strakker uitziet. Beetje goed ‘weggewerkt’ wanneer ze uitgerekt zijn, zoals bij Rolex en Omega?

Ik zag dat Tudor, naast de sluiting van de Pelagos, nu nog een nieuwe heeft op de BB58 bronze. Die is wat meer in de stijl van die van Omega. Die sluiting van de Pelagos lijkt me echt perfect met dat verende systeem.

1 like

Hier ken ik dat probleem ook ja. Ook met leren banden heb ik soms het probleem dat hij of net te strak zit of net te los. Ik ga dit topic even volgen:)

Ik ben die niet tegen gekomen maar misschien bij ali baba wel op die zoektermen ?

Zo iets, zonder die gleuf aan de buitenkant, en 2 pushers op de sluiting open te krijgen, zou voor mij de ideale vouwsluiting zijn. Wel nog beetje redesign vd binnenzijde, want nu steekt ie te veel in mn pols, waardoor ik rode irritatie plekje v krijg.

Ook hier op HF gekocht, en vervolgens meerdere op die website.

Op zich een fijne sluiting, en kon erdoor ook een keer wat band stukken verwijderen ipv op zoek gaan naar extra linkjes.
Wat met wat kleinere polsen een nadeel zou kunnen zijn.

Kwaliteit is absoluut niet vergelijkbaar met die van Miltat, echter is de sluiting veel lichter en ook veel slanker dan die van Miltat.

Misschien vind je hier nog iets tussen:

1 like