Regelmatig lees ik op diverse sites dat een vouwsluiting beter is voor je leren band en makkelijker met omdoen.
Als ik naar diverse plaatjes kijk lijkt het erop dat het losse eind van de band alsnog door de keepers moet.
Zie ik het verkeerd?
Als het echt beter en makkelijker is ben ik van plan om een vouwsluiting aan mijn leren band te zetten.
Rico
heb ze ook een tijd gehad,
en mijn bevindingen zijn dat ze minder hard slijten dan
Ik heb daar hele goede ervaringen mee. Je doet je horloge veel sneller om en af. Daarnaast gaat je leren band veel langer mee. Wat let je om een goedkope sluiting aan te schaffen en die uit te broberen.
Een vouwsluiting is top, afhankelijk van het merk gaat het net zoals met een gespsluiting (Zenith), en bij Omega en Tagheuer hebben ze speciale banden zonder keeper waarbij het lange gedeelte onder de korte band wegvalt.
Mijn ervaring is dat het een wereld van verschil is. Zowel makkelijker om en af doen als veel minder slijtage van de band (ik moest voor mijn werk een aantal keren per dag door een security check waar mijn horloge af moest). Ik heb binnen 1,5 jaar mijn band (IWC vlieger) moeten vervangen. Ik heb daar nu een vouwsluiting op waardoor het bandje veel langer blijft leven.
Allerbelangrijkste van een vouwsluiting is mi dat het horloge minder snel kan vallen als je t afdoet
Nadeel is vaak wel dat het iets minder comfortabel is omdat vanwege metaal direct op huid contact, en dat is toch minder buigzaam.
Nope, hij moet er inderdaad alsnog doorheen. Voor mij is een vouwsluiting op een leren band een no go, ik vind het stijlloos.
Klopt, maar omdat je de band door de keepers schuift tijdens het sluiten van de vouwslijting moet je het leer veel minder in bochten wringen om de band door de keepers te krijgen. Kan zeker de moeite waard zijn als je een horloge hebt dat je veel draagt op een mooie leren band.
Dat, en na een paar dagen is er van wringen geen sprake meer en floept ie vanzelf
Het heeft voor en nadelen.
Band blijft langer heel en mooi
Horloge om en afdoen gaat met minder val gevaar.
Ze zijn van de bekende merken best duur …
Soms zitten ze niet prettig en steken ze in je pols.
Je kunt niet altijd zomaar een ander bandje passend krijgen op een vouwsluiting.
Ligt er een beetje aan per merk. Sommigen hebben nog steeds geen mooie oplossing gevonden voor het overblijvende leer. Cartier bijvoorbeeld met het dubbelgevouwen stuk extra leer, en Breitling waar je de band er echt doorheen moet forceren.
Als die er eenmaal opzit, staat het overigens wel enorm goed.
Voordeel is inderdaad dat je band veel minder snel slijt maar ik vind het omdoen altijd een enorm geklungel. Maar dat ligt misschien ook wel aan het type, ik heb er een met te veel scharnierpunten en je hebt haast 3 handen nodig om het ding om te krijgen
100% een aanrader. Ik heb alleen maar horloges op leer en allemaal met een vouwsluiting. En zoals de rest hierboven al zegt. Het is veel makkelijker om te doen en de band slijt veel minder hard.
Ok, bedankt allemaal. Na de feestdagen maar 1 bestellen.
Qua comfort gaat er volgens mij niets boven een simpele doornsluiting.
Beetje wisselend, vlindersluitingen vind ik onmogelijke dingen, de “Omega” variant prettiger, liefst toch een gewone gesp.
Ik vind meeste vouwsluitingen maar niets. Doe mij maar een gewoon leren bandje.
Ik zit al geruime tijd de foto hierboven van @wbcoupe te bestuderen en ik kan alleen maar denken, waarom zou je dat doen?