Vouwsluiting

Ik heb nu voor de eerste eerste keer een vouwsluiting op mijn horloge.
Ik moet zeggen dat het een raar gevoel is zo’n koud ding op mijn arm.
Met een stalen band had ik er nooit geen last van.
Het voelt nu eigenlijk continue alsof ik een half nat leren bandje draag…
Herkent iemand dit?

ciao

Nee, ik herken dit niet.

Dit is een serieuze vraag?:stuck_out_tongue:

majary Schreef:

Dit is een serieuze vraag?:stuck_out_tongue:

Ik twijfelde ook toen ik het daarnet terug las>X

Het metaal neemt binnen no-time toch je lichaamstemperatuur over?
Vreemd.
Weet je zeker dat je geen ice-pack sluiting hebt? B)-

Ik herken het “halfnat leren bandje” gevoel alleen van zondagochtend :stuck_out_tongue:

Wat een flauwe kul. Je horloge zelf is ook van staal, toch?

gewoon dom gelul

wilco Schreef:

gewoon dom gelul

Grote mond voor iemand die hier 2 maanden rondloopt.

Robbie,

Heb je misschien een foto van de desbetreffende sluiting?
Er zijn verschillende type sluitingen, de mijne b.v loopt de band door aan de binnenkant (om de pols) en voel dus geen metaal.

gr Ron

Robbie.F Schreef:

wilco Schreef:

gewoon dom gelul

Grote mond voor iemand die hier 2 maanden
rondloopt.

Ook weinig verheffend taalgebruik8-)

Beste Bijdeze ik dacht inderdaad dat het gebruikelijk was dat het leer er onder viel.

wilco Schreef:

gewoon dom gelul

Ik denk dat een groot deel van het forum hieronder valt hoor. Maar toch blijven we doorlezen. :wink:

Ik heb nu voor de eerste eerste keer een vouwsluiting op mijn horloge.
Ik moet zeggen dat het een raar gevoel is zo’n koud ding op mijn arm.

als je dit terug leest ben je toch wel met me eens dat dit onzin is . vooral de laatste zin

Robbie.F Schreef:

Beste Bijdeze ik dacht inderdaad dat het
gebruikelijk was dat het leer er onder viel.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-4YHQXXOJ-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-Z8VKKYAN-D.jpg

Misschien moet je de stickers eens verwijderen??

:d

;)Foto’s zijn van internet.
Stickers zitten inmiddels in mijn poeziealbum.

Er kan wat mij betreft een SLOT op dit topic:)o

wilco Schreef:

Ik heb nu voor de eerste eerste keer een
vouwsluiting op mijn horloge.
Ik moet zeggen dat het een raar gevoel is zo’n
koud ding op mijn arm.

als je dit terug leest ben je toch wel met me eens
dat dit onzin is . vooral de laatste zin

LoL daar heb je een heel goed punt. Ik moet toch scherper en kritischer gaan lezen. (tu)

Ach er hoeft helemaal geen slot op hoor (wat mij betreft)…

Dit is namelijk een heel interessant topic, dat ik net opmerkte (inclusief sommige imho “domme” reacties) , want veel vouwsluitingen zijn inderdaad zo erbarmelijk gemaakt dat het de moeite loont om daar ook eens naar te kijken.

Allereerst: bij een metalen band gaat de gevoelstemperatuur geleidelijk je lichaamstemperatuur aannemen op alle onderdelen tegelijk, terwijl dit bij lederen banden met een “metalen” vouwsluiting heel wat trager verloopt (koud leder voel je bijna niet, koud metaal wél)…

Maar er is méér…

Het feit dat ze “koud” aanvoelen hoeft niet altijd zozeer met de temperatuur te maken te hebben, wel met het “comfort” dat ze de drager bieden (of ontzeggen…)

Een lederen band heeft immers een lange en een korte zijde (onder- en bovenkant van het horloge als je het rechtop staat). Die bandlengtes zijn uiteraard bij goede fabrikanten in verschillende maten te bestellen, maar veelal worden gewoonweg standaard band-lengtes geleverd.

Een vouwsluiting (net als een andere sluiting trouwens) moet eigenlijk steeds perfect onderaan en midden op de pols zitten en vooral niet knellen… en in vele gevallen is dat niet zo.

Ook het feit of het leder aan de binnenzijde of de buitenzijde doorloopt is daarbij belangrijk (zoals je al kon zien bij de post van Bikerplus).

Ik heb hier enkele foto’s van zowel “goede” als “slechte” vouwsluitingen, in combinatie met de - lederen- banden waarmee ze aangeboden worden.

Ik begin bij de slechtst mogelijke:

Kijk goed naar de symmetrie van de vouwsluiting: totaal uit center. Deze band knelt zowat je pols af aan de voorzijde en door het feit dat het een redelijk stevige lederen alligatorband is, kon ik 'm zelf maar maximaal enkele uurtjes “tolereren”. Het is alsof iemand je constant “in je pols knijpt”:

Als je de vouwsluiting wisselt met een traditionele gesp wordt het geheel al heel wat draagbaarder:

Hier nog zo’n voorbeeld (zelfde type vouwsluiting trouwens). Ze knelt wat minder omwille van het feit dat de band soepeler is, maar toch:

Let weer op de verregaande a-symmetrie:

Een ander voorbeeld van een slechte vouwsluiting: een vlindersluiting die niet dun genoeg is in combinatie met een stevige, stijve band en daardoor na enkele minuten al in je pols begint te drukken:

Op het eerste zicht is er niks mis met die sluiting, ze ziet er zelfs mooi uit en qua symmetrie is er niks op aan te merken:

Maar anatomisch is dit dus een ramp (mede omwille van de stijve band ontstaat er een verschil van zeker drie a vier mm tussen band en onderkant van de pols, tov van de sluiting die a.h.w. “in je pols” dringt ):

Verder een veel betere vouwsluiting: simpel, leder loopt door langs de binnenzijde, en het horloge zit perfect gebalanceerd rond je pols:

En zelfs bij wat a-symmetrie zit hier alles heel comfortabel en gaat het horloge niet steeds “de verkeerde kant uit” op je pols:

En tenslotte een quasi perfecte vouwsluiting, waarbij de vouwbeugel een uitgekiende vorm heeft die het horloge altijd perfect vlak op je pols houdt en waarbij ook het leder doorloopt aan de binnenzijde (zoals Bikerplus al toonde): een Breitling sluiting:

Het feit dat je dit bij metalen banden niet zo voelt heeft volgens mij enkel te maken dat metalen banden langs beide zijden ingekort of verlengd worden, zodat de sluiting altijd recht onder je pols zit en je daardoor géén onaangenaam gevoel krijgt.

Zo,

Hopelijk werpt dit een wat objectiever en rationeler licht op deze zaak :slight_smile:

Met Vriendelijke Groeten,

Morse.

Kijk, da’s nog eens fatsoenlijke reactie… kunnen sommige mensen hier nog wel wat van leren :wink: !!

Zoals ik al in een aander topic had aangegeven heb ik ook erg veel last ondervonden van de vlindersluiting van een van mijn klokken… stijf leer dat de vlindersluiting keihard in mijn pols drukte… zit echt niet lekker…

Bedankt voor het inzicht!!