Vraag aan de kenners mbt El Primero Chrono

ik ben al een tijdje gecharmeerd van de Zenith El Primero. Nou zie ik op Chrono24 en de site van Zenith verschillende wijzerplaten. Met tekst in het rood ’ 36000 VhP, met tekst in het rood ‘1/10 of a second’, maar ook zonder rode tekst.
Zie onderstaand een paar voorbeelden. Nu weet ik dat de ‘1/10 of a second’ een limited is en zie ik uiterlijk wat meer verschillen, die andere 2 lijken verdacht veel op elkaar. Wellicht iets andere wijzers, Tachymeter wat iets groter is geschreven.

Zijn er verder verschillen (caliber, etc) die voor deze horloges opgaan? Heeft het gewoon met een kleine aanpassing te maken die Zenith heeft doorgevoerd of zijn er meer verschillen?

Zenith geen rode tekst

2 likes

geen kenners?? Kan ik me niet voorstellen.

Of gewoon een domme vraag. Kan ook hoor, gewoon zeggen :slight_smile:

Die op de Zenith site is het laatste model. Voornaamste verschil is hoe de Subdials over elkaar geplaatst zijn. De verbetering is dat de belangrijkere Subdials nu beter afleesbaar zijn.
Er wordt verwacht dat volgend jaar eindelijk het nieuwe uurwerk gebruikt gaat worden in deze modellen:

A note on the new El Primero Cal. 3600: it was not shown as it is not finalised yet. But have squeezed a bit more information out of the good people at Zenith. It’s an updated movement with
capable of recording 1/10th of a second (different from the lightning version!)
a larger column wheel
a reworked horizontal clutch gearing to reduce the activation jump
hacking seconds
crown portions now like with most movements (pos 0 - winding, pos 1 - date setting, pos 2 - time meeting (& stop seconds)
integrated modularity to facilitate further variants
less parts

2 likes

nu zie ik het! Wel een logische verbetering. Thnx voor de duiding

1 like

Volgens mij loopt bij de 1/10th second de chrono-secondewijzer in 10 seconden rond in plaats van in 60 seconden. Andere tandwieloverbrenging dus.

2 likes

Klopt! Op YouTube wel een filmpje te vinden hoe 1/10th er uit ziet, secondewijzer draait een ronde in 10 seconden. Erg mooi.

De andere versie heeft een tachymeter, beat rate is overigens hetzelfde, secondewijzer draait een ronde in een minuut.

https://youtu.be/TQhWkwxdVqw

4 likes

Zo is het. Dit uurwerk wordt ook wel de “striking tenth” genoemd; erg mooi!

2 likes