Vraag aan de 'Speedmasters'

Forumleden, ik ben sinds een tijdje op zoek naar een vintage Speedmaster. Mijn voorkeur gaat daarbij uit maar een Pre-moon of een Straight Writing. Ik ben inmiddels aardig op de hoogte van de kritische onderdelen mede door het aangeschafte Moonwatch Only boek.
Inmiddels ben ik weer een exemplaar tegengekomen en hoor graag jullie ideeen. Het horloge klopt op de meeste onderdelen (kast/ serial/ bezel/ dial etc). Echter heb ik wel een 3 tal zaken waar ik aan twijfel:

  1. Bezel ziet er nog (te) goed uit. Zou dit op een moment vervangen zijn?
  2. Zijn de wijzers origineel? Ze lijken mij relatief wit tov van de dial.
  3. De clasp herken ik niet qua tekst (normaal gesproken 1175/12 maar er lijkt geen 12 te staan) en lijkt ook dat de scharnieren omgedraaid zijn tov band die ik op foto’s zag. Ook horen de 633 endlinks bij een 1171 band. Bij deze 1175 band zouden 640 endlinks horen. Zijn deze eenvoudig te krijgen?

Ik zie jullie reacties graag tegemoet!
Alvast bedankt.
Groet Maurice

4 likes

Zo’n 1171/633 is even zoeken, maar zeker vindbaar. Stond er niet eentje in het blauwe gedeelte?

Wijzers zouden best wel eens de originele kunnen zijn

Qua bezel zou je hier eens kunnen kijken https://www.fratellowatches.com/speedy-tuesday-differences-speedmaster-bezels/

1 like

Ja stond er 1… ik moet daar nog een keer naar gaan kijken. Bezel klopt volgens mij wel qua opmaak maar ziet er wel erg goed uit voor een bezel van meer dan 50 jaar oud. De clasp, wat vind je daarvan?

1175 met 633 endlinks kan dus wel?!

Die oude 1171 heb ik gekocht uit het blauw maar ik ga er weer afscheid van nemen voor mij geen liefde op het eerste gezicht.

Er is al een geïnteresseerde en volgens mij zoekt de topic starter 640 end links en niet de 1171 bracelet.
Mocht TS wel een periode correcte 1171 zoeken dan kan hij altijd Pb sturen waarbij de eerste optie tot kopen ligt bij de geïnteresseerde waar ik reeds contact mee heb.

2 likes

De wijzerplaat en wijzers lijken mij origineel te zijn, zeker voor een 145.022. De lume van de wijzers lijkt vaak witter omdat de verkleurde tritium omringd wordt door het wit van de wijzers (die natuurlijk gewoon wit gelakt zijn). De lunette kan ook tijdens een heel oude servicebeurt een keer vervangen zijn. Daar heb ik minder verstand van, de print zou dan iets moeten afwijken. De kast ziet er nog wel heel netjes uit voor een bijna 60 jaar oude Speedmaster…

De 1175 moet inderdaad 12 in de sluiting hebben staan (of in het geval van JB bracelets helemaal niks). De 1175 is vaak achteraf erin gezet, want ik heb er een aantal gehad en daar stond nooit 1175 in. En de gravure staat ook vaak op andere plekken. Het was één van de weinige banden die geen referentienummer erin had staan en daarom vermoed ik dat het later toegevoegd is. Er lijkt nu 29 te staan? Er horen inderdaad geen 633 end links op, dat zie je ook aan de lijnen op de eindschakel die niet matchen met de breedte van de band.

Ik heb nog een NOS set 640 endlinks liggen, ga het binnenkort te koop zetten.

3 likes

Lastig (misschien onmogelijk) te bepalen. In elk geval is 'ie periodecorrect voor een medio tot late 145.022-69, dus het maakt in zekere zin weinig uit. Soms ziet een bezel er nou eenmaal netjes uit (op de buts onderin na ;-))

Valt m.i. wel mee: er is sowieso nogal wat variatie tussen exemplaren en kan op zo’n foto ook erg afhankelijk zijn van de lichtval. In elk geval zijn ook de wijzers correct qua vorm en vind ik het tritium voldoende donker en overeenstemmen met de hour marker. Ik zou me er geen zorgen over maken.

Klopt, en normaliter staat de datum er ook op. Maar toch heb ik online ook wel eens exemplaren met no. 29 voorbij zien komen (zoals hier: https://omegaforums.net/threads/1175-bracelet-question.52986/). Normaliter zie je No. 29 vooral op 1068 (BOR) bracelets voor niet-speedies. De layout van de druk op de scharnieren, incl. het ronde Omega logo, is daar exact hetzelfde als bij jouw clasp, uiteraard m.u.v. het nummer. Dat doet me iets vermoeden.

HETVOLGENDE IS EEN GOK, maar het zou me niet verbazen indien Omega even door de 1175 scharnieren heen was, en in een paar fuctioneel identieke 1068 scharnieren 1175 gestampt heeft. Nogmaals, dit verzin ik ter plekke, maar ik weet wél dat vergelijkbare praktijken (‘pakken wat er op de plank lag’) in de early 1970s bij Omega voorkwamen.

Het was niet de vraag, maar ik vind het zo op het eerste gezicht een fraai exemplaar!

2 likes

Dankje voor de uitgebreide feedback! Ik twijfel wel over de clasp. Zeker ook in combinatie met de end links 633 (zou eigenlijk 640 moeten zijn). Ik zag hier laatst een prachtige (‘correcte’) SW voorbij komen die qua prijs op hetzelfde niveau lag. Ik denk dat ik deze even laat lopen.

1 like

Dank allen overigens. Ik wacht even op een volgende die langskomt.