Vraag aan die-hard duikhorlogefans

Aan de die-hards
Ik zie hier regelmatig horloges de revue passeren die mijn inziens zéér weinig van elkaar verschillen. Ik heb het nl. over de duikhorloges.
Sommigen hebben er een hele collectie van en het enige verschil dat ik soms zie (als leek) is de merknaam. Ze zijn veelal zwart en hebben witte topjes zodat ze duidelijk kunnen afgelezen worden.
Kan iemand me vertellen wat hier zo speciaal aan is? Misschien kunnen jullie me overtuigen zodat ik een andere kijk krijg op dit horlogetype. :slight_smile:

Bedankt!

Ik denk dat je het klassieke duikhorloge bedoeld. De basis hiervoor is gelegd door Blancpain met de fifthy fathoms. Dit model is mede ontwikkeld door een duiker zelf, en was daarmee een echte toolwatch. De zwarte wijzerplaat, de duikring voor het bepalen/onthouden van de duiktijd etc. waren elementaire zaken.Vlak na Blancpain kwamen Rolex en andere merken met duikhorloges welke dus ook een duikring etc. hadden. Daardoor lijken veel modellen op elkaar.

De meeste duikhorloges hebben dus een duikring, maar veel moderne duikhorloges lijken niet meer op de eerste modellen. Kijk maar naar Seiko Tuna modellen, of de diverse Citizen Promaster modellen. Als ik ga duiken (hobby matig) dan zie ik eigenlijk nooit Rolexen, Omegas of Blancpains, maar voornamlijk Citizen Promasters…

Waarom deze modellen gewild zijn? Ik denk de stoere uitstraling icm extreme waterdichtheid. Daarbij worden de diverse klassieke modellen (vooral de Rolex Submariner) nagebouwd, simpelweg omdat het origineel voor velen niet te betalen is, terwijl het model wel mensen aantrekt.

Zo dacht ik er in het begin ook over. Vroeger vond ik alle duikers op elkaar lijken, nu hecht ik meer waarde aan de kleine details van de verschillende duikers die in de basis grote overeenkomsten tonen. Wellicht dat dit door de tijd wordt gevormd.

Waarom wil je je laten overtuigen ?? Smaken verschillen en das maar goed ook :slight_smile:

Ik vind veel duikhorloges ook nogal op elkaar lijken.
Zelf houd ik iets van meer van eigenwijze modellen, als de Citizen Orca of Seiko Samurai al kun je er over twisten of dit échte duikhorloges zijn…

200 meter waterdicht, geschroefde kroon, duikring, veel lume… Dat zijn echt wel duikhorloges !

Dat ik dit soort vragen van mijn vrouw krijg is tot daar aan toe. Op een serieus horlogeforum verwacht ik meer kennis…

Als je onderstaande horloges precies op elkaar vindt lijken, dan moet je dit wel een verschrikkelijk saai forum vinden (want dan lijken alle horloges op elkaar)… Ze varieren in kleur, vorm, afmeting (van 36 tot 47 mm), leeftijd en nog zo wat.

Maar goed, elk excuus is goed genoeg om plaatjes te laten zien:

http://www.flickr.com/photos/64726013@N04/8547468675/

http://www.flickr.com/photos/64726013@N04/8539085178/

http://www.flickr.com/photos/64726013@N04/8527895036/

http://www.flickr.com/photos/64726013@N04/8386755734/

Tja, ik geef zelf ook vaak de voorkeur aan de duikhorloges/of look, ik kan alleen maar beamen wat Sander en JackW onder andere zeggen. Er zijn zoveel verschillende modellen en types. Plus het feit dat een reacreatieve- of profduiker die zichzelf en zijn veiligheid een beetje serieus neemt gebruik maakt van een duikcomputer, een duikhorloge kan dan hoogstens als back-up dienen.:wink: even ondersteunen met wat plaatjes>X



jazeker, een casio die 200M waterdicht is…gewoon mee gaan duiken(:smiley:










Ik vind de vraag zeker valide.

Wie duikt er bijvoorbeeld in zout water met zijn Omega, Rolex of Tudor?

Zetten we daar het beatertje voor in? Of doen we het gewoon?

Woef!

Ik vind babies ook altijd erg op elkaar lijken maar de moeders denken daar altijd anders over…

Mijn Certina (moet zijn vuurdoop nog krijgen) Seiko en Citizen gaan om beurten gewoon mee, zout water, max. een meter of 30m diep. Nog nooit problemen gehad. Als ik een Rolex oid had dan ging ik er zeker mee zwemmen/duiken, ook in zout water.

:)-d

Windhund Schreef:

Ik vind de vraag zeker valide.

Wie duikt er bijvoorbeeld in zout water met zijn
Omega, Rolex of Tudor?

Zetten we daar het beatertje voor in? Of doen we
het gewoon?

Woef!

Mijn beatertje en hij gaat gewoon mee de zee in(tu)

Lekker beatertje :)-D

ratchet Schreef:

Ik vind babies ook altijd erg op elkaar lijken
maar de moeders denken daar altijd anders over…

(:smiley:

Ik verwijs naar de vergelijkende review van Bert1. Veel overeenkomsten, veel verschillen, allebei zeer fraai!

Ik moet bekennen dat ik hetzelfde gevoel had voordat ik mij wat meer verdiepte in horloges. Ik vond rolex saai en alles wat er vanaf geleid was nep. Maar inmiddels heb ik ook een duiker aangeschaft en zou ik er zo nog een paar willen hebben zonder dat ik het idee zou hebben een eenzijdige collectie te hebben.

Wijsheid komt met de jaren wellicht?

Sander Schreef:

200 meter waterdicht, geschroefde kroon, duikring,
veel lume… Dat zijn echt wel duikhorloges !
True true

hcptdg Schreef:

ratchet Schreef:


Ik vind babies ook altijd erg op elkaar lijken
maar de moeders denken daar altijd anders
over…

(:smiley:

+1 (tu)

Maar idd, zo veel varianten erop. Maar de meeste hebben idd een aantal gemeenschappelijke eigenschappen. Maar of ze daardoor onwijs op elkaar lijken… zo vind de 1 een Submariner met een rode print en vergeelde verf al niet te vergelijken met een contemporary Submariner…