Vraag & Aanbod

Ik zou hier eens iets ter discussie willen stellen :

Is EBay/marktplaats etc. nu gemiddeld genomen echt goedkoper dan de juwelier, of de particuliere handel ?

Ik zeg bewust de veilingsites, daar een internetwinkel wat mij betreft een andere situatie is.
Mijn eerste punt :
EBay zal wel goedkoper zijn, omdat er heel veel aanbod is in tegenstelling tot de partikuliere handel of de juwelier. Ik heb allerlei horloges die ik echt nooit had gevonden als ze niet ergens op de wereld door iemand op EBay waren gezet.
Daarentegen :
EBay zal wel veel duurder zijn, want er is onwijs veel vraag. Loop je eens tegen iets bijzonders aan, dan zijn er altijd honderden anderen die ook meebieden. Hierdoor gaat de prijs vanzelfsprekend omhoog.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en meningen.

Bas

Mijn mening is dat er op een gegeven moment niet meer geboden met het object als referentiepunt, maar de medebieders als referentiepunt. Nu is het wel zo dat een ieder de intrisieke waarde voor zichzelf maakt, maar je wordt wel meegesleept als je niet oppast. Vaak zie ik dan bieders winnen die veel aankopen en verkopen doen. Echte handelaren volgens mij. Dus moet er ook wel ruimte zijn om ze weer aan te bieden, wellich met wat arbeid verricht. Maar er wordt dan weer marge gemaakt.