Vraag gouden Oris Saddam Hussein

Beste horlogeliefhebbers,
ik roep enige hulp van jullie in. Van familie in het Midden Oosten heb ik enige jaren geleden een gouden quartz Oris horloge met de afbeelding van Saddam Hussein gekregen. Hier leest u ervast meer over (veel meer staat niet op het web) u ziet hier ook een afbeelding van het uurwerk.

http://www.friendsoforis.com/forum/index.php?showtopic=22020&pid=22035&mode=threaded&start=

Hij heeft in dit in Irak gekocht van een lid van de voormalige Republikeinse garde. Ik ben geen kenner, maar weet inmiddels genoeg dat dit geen ‘kermisprul’ is. Toch kom ik niet achter veel meer informatie aangaande achtergrond, waarde, en oplage etc.

Wie weet hier meer over? Alles is welkom. Evt wil ik verkopen maar dat hangt helemaal van de informatie af die ik erover terugvindt.

Alvast veel dank!!! Tijn.

1 like

als het om verkopen gaat zou ik in dit geval het horloge op bijv ebay zetten…gezien de doelgroep.
als je het goed omschrijft wordt het ook door zoveel mogelijk mensen gevonden en geboden worden.
het lijkt me nl geen horloge dat je bijv op dit forum voor de hoofdprijs verkocht krijgt :wink:

succes en ik heb helaas verder geen inhoudelijke info waar je wat mee kunt.

Ongehinderd door enige kennis roep ik dat ik het twijfelachtig vind dat de republikeinse garde met een damesmodel horloge werd uitgerust.

Als ik Oris was zou ik ook niet geassocieerd willen worden met Saddam Hussein, wellicht dat je er daarom weinig/niets over vind.

Hij was nogal een liefhebber naar het schijnt…is ook een boek van uitgekomen maar dat vind ik veel te duur (http://www.amazon.com/SADDAM-HUSSEIN-WATCHES-COLLECTION-MARTIN/dp/B000ORGDLO)
Tsja, damesmodellen etc, ik weet het uiteraard niet. Maar goed, de man had vast weinig smaak en als je aan gifgas kan komen, lukt een oris of een rolex ombouwen vast ook wel %-)

Het is in ieder geval wel een soort horloge (goud en en hoog bling gehalte) wat het in het Midden-Oosten goed doet.

http://www.alarabiya.net/articles/2008/03/18/47112.html

Het lijkt erop dat het niet zoveel waard is en al helemaal niets met de Republikeinse garde van doen… gewoon een gimmick voor het gewone volk om Saddam te eren.

Nou dat ben ik niet helemaal met je eens hoor. Ongeacht dat artikel ($100 in
their dreams) kosten horloges met de beeltenis van Saddam erop gemiddeld meer
dan €350 op ebay. (even de goedkope klonen van €3 uit china niet meegerekend)

een paar 100 dollar vind ik nog steeds niet veel waard… waarschijnlijk een grappig verzamelobject, niet meer en niet minder.

Daarnaast is het hoogst onzeker of dit wel een Oris is.

Weet er niets van af. Maar misschien dat je op een andere (internationale) forum meer reacties kunt krijgen, zoals bijv. watchuseek. Mogelijk dat daar meer horlogefans uit het middenoosten zitten.

Hi, ik zal inderdaad eens op watchuseek gaan posten. Dank aan de mensen met serieuze reacties op dit forum! Als ik nog eens wat hoor, zal ik t laten weten.

ik vraag me af waar je hebt kunnen achterhalen dat het geen kermisprul is?

Wat voor achtergrond informatie heb je mbt het horloge…

Waarom geen mail naar Oris zelf?

Mij lijkt het GEEN echt Oris horloge!

Om het simpele fiet dat ORIS nooit Quartz horloges gefabriceerd heeft!!

Het is waarschijnlijk een goepdkoop chinees uurwerkje!..

LeoZ Schreef:

Om het simpele fiet dat ORIS nooit Quartz horloges
gefabriceerd heeft!!

Het is waarschijnlijk een goepdkoop chinees
uurwerkje!..

Dit argument snijdt hout, op de site van Oris staat het volgende:

Five Reasons to Own an Oris Watch.

Over 100 years Oris has been making watches in Switzerland.
Our watches are purely mechanical and are marked out by their distinctive design as well as the red rotor, the symbol of Oris mechanicals.
Oris watches are also popular, as celebrities from Formula One, diving, jazz, aviation, and Hollywood queue up to wear and support our unique creations.

Wat de andere twee redenen zijn kan ik zo vlug niet vinden:D

Tja. Ik kan dit niet netter verwoorden dan te zeggen dat het volgens mij wel degelijk een kermisprul is. Is met een beetje graven ook een draadje over te vinden op The Watchforum - uit 2003!

Mind you, er waren wel degelijk Iraakse luchtmachthorloges - ik heb er bij Breitling zelfs wel eens een geserviced. Dat was een - uit m’n hoofd - Breitling Pluton Quartz, uit midden jaren '80. Zat een ana/digi Miyota in (yep, en dat waren ECHTE Breitlings!). Deze hadden dan een embleem van de Iraakse luchtmacht op de achterdeksel. Serieus geld waard aan het worden.

LeoZ Schreef:

Om het simpele fiet dat ORIS nooit Quartz horloges
gefabriceerd heeft!!

Het is waarschijnlijk een goepdkoop chinees
uurwerkje!..

Denk het niet, want chinese quartz is zeer zeldzaam :slight_smile:

PeterLC Schreef:

Tja. Ik kan dit niet netter verwoorden dan te
zeggen dat het volgens mij wel degelijk een
kermisprul is. Is met een beetje graven ook een
draadje over te vinden op The Watchforum - uit
2003!

Mind you, er waren wel degelijk Iraakse
luchtmachthorloges - ik heb er bij Breitling zelfs
wel eens een geserviced. Dat was een - uit m’n
hoofd - Breitling Pluton Quartz, uit midden jaren
’80. Zat een ana/digi Miyota in (yep, en dat waren
ECHTE Breitlings!). Deze hadden dan een embleem
van de Iraakse luchtmacht op de achterdeksel.
Serieus geld waard aan het worden.

Tja als ik de foto zie lijkt hij me niet echt… Oris zal toch niet haar plaat laten ver*** met zo’n print? Ik heb btw een Iraakse Breitling in bezit. Het gaat hier om een breitling Navitimer Jupiter 2300 Met een erg mooie caseback. Hier een foto.

Het schijnt dat Oris wel degelijk quartz heeft geproduceerd in de jaren 80 voor een zeer korte tijd… echter is dit zeker wel prullaria, net alsof Saddam met zo’n domme foto op een horloge wil staan (en de foto is nagenoeg identiek aan alle andere Iraqi horloge prullaria).