Vraag: horloge vergulden Amsterdam

Ha mede-forumleden

Ik kon niet zo makkelijk vinden waar ik deze vraag kon plaatsen, dus bij voorbaat excuus als dit de verkeerde plek is.

De kast van mijn Tissot heeft de afgelopen periode behoorlijk wat te verduren gehad, en is dan ook zijn vergulden laag aan het verliezen; er zitten heel wat krasjes op! Graag wil ik hem weer als nieuw laten maken, of in ieder geval wat laten opknappen.

Hebben forumleden hier ervaring met een juwelier oid die kasten opnieuw verguld in Amsterdam? Zo ja (of ook nee eigenlijk), heeft iemand een prijsindicatie voor 18k vergulden van alleen de kast van een Tissot Le Locle? 39mm uit mn hoofd.

Bij voorbaat dank! :blush:

1 like

Foto’s van het bekraste horloge?

1 like

Volgens mij is dat anno 2025 pvd coating.

Dat krijg je niet goed eraf / opnieuw gecoat voor zover ik altijd begrepen heb

2 likes

Haveman, niet in Asd trouwens.

1 like

Misschien is een nieuwe kast goedkoper, als hij nog leverbaar is.

Heb je meteen een nieuw glas en pakkingen en een goed resultaat.

4 likes

image

Als het deze kast is dan kost hij € 152,- plus kosten voor ombouwen.

6 likes

Dank voor alle antwoorden!

Wat reacties:

• inderdaad PVD, geen vergulde kast. Even opgezocht, kan weinig vinden over een nieuwe laag. Gezien het een proces is en heen materiaal zou opnieuw polijsten en ā€˜vergulden’ een optie moeten zijn
  • Haveman is me bekend, denk dat het toch maar die moet worden
  • nieuwe kast is ook een optie, eerst eens een prijsopgave laten maken

Hoe dan ook kwam deze post meer uit schrik van een paar nieuwe krasjes die in het licht eigenlijk niet zo bijzonder duidelijk zijn. Het valt allemaal wel mee - Paas paniek :sweat_smile:

Nogmaals dank voor de antwoorden, en mocht iemand een juwelier weten die dit in Amsterdam doet hoor ik het alsnog graag!

Juwelier besteed het ook uit en zal het onnodig duur maken, zoek een horlogemaker eventueel buiten Amsterdam.

2 likes

Stuur hem naar @Horloge24. Je beste oplossing imo

3 likes

Realiseer je dat Haveman geen resultaat levert wat ook maar enigszins in de buurt komt van een nieuwe kast. Waarschijnlijk krijg je een vormeloos rond gepolijst ding terug :grimacing:

3 likes

Valt me niet tegen

Viel mij ook mee, er zijn ook andere modellen die bijna € 235,- kosten. Je hebt dan een compleet nieuwe kast met kroon, glas / glazen, pakkingen.

TS heeft geen foto of referentienummer geplaatst dus is voor mij ook een blinde gok in de ā€œLe Locleā€ collectie.

1 like

Dan ga je toch niet meer tobben met DLC verwijderen, polijsten en vergulden?

1 like

Dat denk ik ook.

1 like

Dat is wie er daar bij Haveman aan gaat beginnen, het beste is de horloge zelf voorbehandelen zodat hun daar zelf niks meer aan moeten doen, dan krijg je een prachtig resultaat. Maar dan moet je dat ook wel kunnen of iemand zoeken die dat heel goed kan, en die zijn dun bezaaid.

2 likes

Voor dat geld 235 euro; ging ik niet lopen prullen om een mooie kast te krijgen, en dan krijg je nog het een en ander bij aan onderdelen.

3 likes

Klopt, helaas heb je daar geen invloed op. Ik had een kast voorbehandeld aangeleverd, maar vervolgens hebben ze daar de borsteling weg zitten polijsten :see_no_evil:

1 like

Oef :sweat_smile:. Dat is wel heel zuur.
Vraag me af waarom ze dit zouden doen. Dachten ze dat het geborstelde deel enkel grove bewerkt was ofzo? 🫩

@JordyH gewoon voor die nieuwe kast gaan. Haveman gaat niet goedkoper zijn. Vooral niet als je eerst die pvd wil verwijderen.
Nog los van het risico dat je echt een heel ander uitziend horloge terug kan krijgen, zowel in kleur als in vorm. Daarnaast gaat die paar micron vergulding van Haveman niet robuuster zijn dan een pvd coating.

Niets ten slechte over Haveman hoor. Het is top dat ze de service aanbieden en ik heb ook goede resultaten gezien die ervan terug kwam. Toch zou ik er zelf niet voor kiezen.

1 like

Zoiets vermoed ik, maar communicatie was matig.
Waarschijnlijk leveren veel mensen de boel te grof aan en denken dan dat het door het verchromen of vergulden glad wordt. Dat is niet zo dus als ze alles ongepolijst verchromen krijgen ze ook een hoop ontevreden klanten. Maar communiceer dan even a.u.b. in plaats van maar alles tegen de tol te houden.

1 like

Tja, je hoort het vaak. Niet enkel bij Haveman maar ook bij horloge fabrikanten die bij service een kast tegen de tol drukken waarbij gevraagd is om hem vooral niet te polijsten.

Labels aan de kast vastmaken en een extra briefje in de verzenddoos met duidelijke instructies is zeker aan te raden. Beter te veel reminders dat iets niet gepolijst moet worden dan te weinig :sweat_smile:.

1 like