Vraag i.v.m. benoemen van deze "stijl"

Vraagje;

ik zie af en toe horloges die cijfers vertonen in een bepaalde "font/stijl"
Is er een bepaalde term om deze stijl te omschrijven?
Hier een voorbeeld van wat ik bedoel:

Ik zou dit graag willen weten om op zoek te gaan naar andere merken die deze zelfde “cartoon-klassiek-kleurrijke” stijl vertonen.
Alvast bedankt.

3 likes

De comic-sans stijl.

4 likes

Dit is art deco.

5 likes

Art nouveau m.i.

1 like

Art Nouveau is niet echt een term die bij horloges gebruikt wordt eigenlijk.

Dat is gewoon een field watch…van <1950

Oris heeft een re-issue, als je het leuk vindt.

7 likes

Zou zeggen art deco + pilot watch of pocket watch. Voor de wijzers zou ik zoeken naar cathedral hands.

Horloge uit de OP deed me verder nog denken aan deze Longines:

imagehttps://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn%3AANd9GcR1Y1_SiYIzicA7GMNMGDEFOcov_rInpPWm-GXuQaOv6SMwwx5w

Of deze Zenith:

https://d23x6d9cx8qezf.cloudfront.net/wp-content/uploads/2015/07/Zenith-Pilot-Type-20-Extra-Special-Bronze-45mm-3.jpg

2 likes

yesss!!
Dat is wat ik bedoel

Het is een design wat veel is gebruikt in militaire horloges, tijdens en vóór WOII


Het design is dus ouder dan WOII:

Dit is uit 1918:

Nog ouder, eerste wereldoorlog:

Maar dus later weer gebruikt, JLC uit 1943:

Je zou die arabische cijfers ook toen al “military” mogen noemen, maar het was niet uniek voor militaire horloges.
Een luxe gouden Hamilton 1930, niet voor in het veld:

2 likes

die ziet er goed uit. Ook zo te zien niet formaat soepbord waarin dit soort reissues vaak gemaakt worden.

2 likes

Art deco ook los verkrijgbaar

Beetje uit de hoogte doen met kunststromingen, gaat het gewoon over het model horloge :man_facepalming:

Beetje uit de hoogte doen met horloges, het is gewoon een kunststroming :man_farmer:

1 like

Art nouveau kan ook nog
2554347a2a9f0c04fc5ca2f9d53e1e7a

3 likes

Ah ik dacht dat het om de stijl van de cijfers ging. Als in lettertype

Daar lijkt het op, maar de vraagstelling is niet heel duidelijk.

Het ging inderdaad over de stijl van de cijfers; om zo tot correcte zoekopdrachten op google te komen.
De extra informatie over horlogemodellen is mooi meegenomen

Hij ruikt toch niet stiekem een beetje naar curry, of wel…? :no_mouth::rofl::wink:

Best mooi horloge, seriously. :+1:

1 like

Waarom niet? Het is gewoon net als bauhaus een ontwerpstroming uit de eerste helft van de 20e eeuw, ook wel Jugendstil genaamd.

En eerlijk gezegd vind ik dat het horloge wat @Exer noemt wel art nouveau trekken heeft.

Een field watch met cathedral wijzers? Kijk eens naar Oris, de Alpinist (font is anders, maar toch) of zoek op “Field” en “Cathedral”. :slight_smile:

EDIT: Of ik lees de thread gewoon door. Wat anderen ook al gezegd hebben. :point_up: :blush:

1 like