Vraag ivm moonphase Patek Philippe 5015

Ik zag onlangs een Patek Philippe 5015 online en had dit model nog nooit eerder gezien:

https://www.worldsbest.com/watches/1526612935/patek-philippe-power-reserve-5015-gold-watch

Heeft er iemand een idee waarvoor de wijzer dient op de moonphase? Ik vind er bijzonder weinig over terug en er staat ook niet echt een review op YouTube. Het enige wat ik terugvond met betrekking tot die wijzer was “a coaxial two-ended hand and colored pips duplicating the classic lunar disc” maar daar geraak ik niet veel wijzer (pun intended :sunglasses: ) uit. Neem nu bv. de foto in de link, wat is het nut van het deel van de moonphasewijzer die richting de 6 uur wijst?

image

1 like

Het lijkt me dat dit een wijzer is die met de maan meedraait om duidelijker aan te geven hou ‘oud’ de maan is. De wijzer heeft dan twee kanten, omdat op de moon disk ook twee manen staan.

Als dat het is, vindt ik het overigens een horken oplossing van Patek. Dat had veel subtieler gekund met een retrograde wijzer oid.

3 likes

Dat kan inderdaad kloppen en klinkt logisch, thanks. Ik blijf het dan ook inderdaad raar vinden dat het onderste deel van de wijzer steeds in het niets zweeft tot hij ter hoogte van die kleine markering tussen de 6 en de 7 op de dial komt. Mij zou dat in ieder geval redelijk hard storen indien ik dit horloge zou bezitten.

Ik vind hem eigenlijk helemaal niet zo mooi :grimacing:

2 likes

Ik vind hem eigenlijk heel erg lillek :cold_sweat:

1 like

Ik vermoed, maar weet niet zeker, dat het eerder te maken heeft met de bolletjes? Dan zou het een daglicht indicator zijn? Kan het mis hebben.

Overigens een nogal barok horloge!

Sterker nog: wat een lelijk ding!! Patek can’t be wrong, zou je zeggen. Maar ik vind toch heel veel PP-modellen lelijk. Deze spant de kroon.

Een 5164 aquanaut daarentegen :drooling_face:

1 like

Dagweergave van de maan. De cyclus van 29,5 dagen lijkt me overeen te komen met het aantal bolletjes.

1 like

Als hij in het vragen over echtheid gedeelte had gestaan zou 3/4 vd mensen zeggen dat hij nep is :stuck_out_tongue:

2 likes

Helaas draait die gewoon mee met de maan. Het basis uurwerkje 240 is wel erg mooi. Enkel vind ik de complicatie echt niet mooi met name de uitlijning is gewoon zonde.

Na deze kwam in ‘97 de versie met datum. Een grote verbetering oa de 5054 en 5055;

Zo maar een voorbeeld, was er in veel varianten.


Als klap op de vuurpijl de nautilus met een 3712(links) en 5712(rechts). Ook deze vind ik biet geslaagd, mede door de uitlijning. Daarbij hoort, vind ik, een nautilus gewoon de basis versie te zijn.

Hier nog een link over het mooie 240 basis uurwerk.

3 likes

echt een heel rare, lelijke oplossing. Ik vroeg me al af of die PP wel echt is of fake (maar heb hem gegoogeld en hij blijkt echt) zo lelijk. Ook die hele plaatsing/uitlijning van die moonphase… met dat donkere bolletje zo raar rechts van de middellijn … en die seconde die in de kastrand verdwijnt. Yuck. Niet gewend van PP !!