Kassa drie is nu open.
Wel, zo te zien ook nog eens verschillend van vorm, ik begrijp de horlogemaker niet die dat heeft gemonteerd, je zou toch aannemen dat er dan een kroon op wordt gezet die vrijwel dezelfde vorm heeft. Maar ja, wie ben ik.
Tja, wat moet ik daarop zeggen, maar ik kan je hierbij gerust stellen, het horloge hoeft niet gedraaid te worden. Het bewuste “driehoekje” zit op de ronddraaiende binnen schijf die de tijd moet aangeven om de wekker af te laten lopen, dat instellen gebeurd met de bovenste opwind/stel kroon.
Ja, ja, kassa is al weer opengegaan om 13.00 uur, na de lunch.
Welnu, @WED, even wat informatie naar aanleiding wat ik kan zien op de foto’s.
Ik kan op de foto het logo niet goed zien, dus weet niet of het de juiste kroon is.
Op de wijzerplaat staat le Coultre, dat geeft het volgende aan;
Het horloge is in Amerika geassembleerd en wel door het bedrijf Wittnauer.
Wittnauer was indertijd de importeur van Longines en Jaeger le Coultre in de verenigde staten en had een overeenkomst met JLC.
Wittnauer liet de kasten en wijzerplaten maken in Amerika onder de naam le Coultre, de uurwerken kwamen uit Zwitserland en werden dus in Amerika met de aldaar gemaakte kasten en wijzerplaten geassembleerd voor de Amerikaanse markt en vervolgens ook verkocht.
De kasten werden in vele soorten modellen gemaakt.
Als ik de foto’s bekijk, denk ik dat het hier gaat om een horloge met kaliber 814 of K910.
De voorloper, dus kaliber 489 met kast diameter van 35 mm. heeft een wat afgevlakte gedeelte bij de stift aansluiting, daar ging dan een kroon op met een passend gedeelte wat exact in die afvlakking paste en had als logo “leC”.
Ik kan op de foto’s niet de achterkant zien van de kast, het kan ook zo zijn dat het uurwerk in een oversized kast zit, de kans is dan groot dat het ook niet aan de achterkant open gaat, het uurwerk komt dan via de glaskant uit de kast.
Als dat zo is, dan zit er ook een dubbele stift in, afstellen van de kroon op de stift en passend op de kast is dan even een klusje.
Deze kast is rond bij de stift en de meest gebruikelijke kroon voor dit model is de bovenste kroon.
De eerdere modellen hadden geen logo op de kroon.
De kronen met het JL logo zijn inderdaad moeilijk te vinden.
Ik heb ook moeite om goede passende kronen te vinden voor de horloges die ik restaureer.
Daarbij zijn ze behoorlijk aan de prijs als er wel een is te vinden die je nodig hebt, daar weet ik alles van.
Mijn advies, voor het gezicht zou ik twee dezelfde kronen laten monteren en blijven uitkijken naar een passende kroon van hetzelfde model als de kroon die er nu wel opzit met het JL logo.
Bij normaal gebruik is het vrijwel niet te zien dat er dan een kroon op zit zonder logo.
Misschien heb je iets aan mijn uitleg.
Om twee gelijke kronen erop te zetten als je dat wilt, kan je mij altijd nog raadplegen.
dixi