Vraag m.b.t. een Citizen 8200 Eagle 7 automatisch horloge

Hallo, ik ben Huib en ik ben nieuw op horlogeforum.nl en misschien heb ik niet de juiste rubriek gekozen, maar dan hoor ik dat graag!
Ik heb het hierboven genoemde horloge en daar wil ik een watchwinder voor kopen, maar ik kan nergens vinden hoeveel TPD (toeren per dag) dat klokje nodig heeft en welke draairichting de winder moet hebben.
Heeft iemand van jullie daar misschien informatie over?
Alvast bedankt voor een reactie!

Bij mijn weten maakt dat allemaal niks uit… jouw pols beweegt ook niet constant op dezelfde.manier of op hetzelfde tempo…

Ik denk dat ieder watchwinder daarom z’n werk zal doen.

Maar… Waarom denk je aan een watchwinder?

Omdat ik het horloge niet regelmatig draag maar het wel graag bij de tijd (en de datum en de dag…) wil houden.

1 like

Je kunt ook even schudden.

Hou er rekening mee dat je uurwerk sneller zal slijten.

OK, goede tip. Bedankt! Schudden is natuurlijk ook een mogelijkheid, maar dat vergeet je snel denk ik …

Ik heb een aantal automaten. Gewoon ‘s morgens één uitzoeken, even schudden, op tijd zetten en gaan. Eventueel een paar keer draaien aan de kroon en dan ben ik goed voor de rest van de dag. Duurt een minuutje. Het op tijd zetten dan. Het uitzoeken kan langer duren. :joy:

2 likes

Zeker gezien het een ouder horloge is en wellicht dus niet recent geserviced.

Ik heb juist een afspraak voor een servicebeurt, en daarna wilde ik die winder aanschaffen…

1 like

Het 8200 uurwerk windt volgens mij alleen maar in een richting op. Als je op de wijzerplaat kijkt, moet het horloge dan tegen de klok in bewegen. Dus dat moet een watchwinder wel kunnen. Mijn ETA’s hebben ongeveer 650 bewegingen per uur nodig om op pijl te blijven, met alles daarboven bouw je gangreserve op.
Ik heb een Spin-R, leuk modern ding met accu waar alles in te stellen is. Bevalt al een paar jaar prima.

4 likes

Jeetje, meen je dat?! Ik kan me niet voorstellen dat ik per uur zoveel beweeg. Bij lange na niet! Sterker nog, dan moet ik nog veel meer bewegen want ik heb best wel wat reserve. Wel Seiko maar dat mag niet zoveel verschil maken toch?

PowerReserveFan zal wel per dag bedoelen …

2 likes

Dat is goede informatie. Bedankt!

Leuk horloge, ik heb er zelf ook eentje uit 1988. Aan watch winders doe ik overigens niet. Ik geef het horloge in de ochtend een slinger, zet 'm gelijk en aan het eind van de dag heeft hij z’n gangreserve van 40-43 uur opgebouwd.

Bron: https://www.orbita.com/winder-support/

2 likes

Thnx! Calibers 8200 en 8210 zijn dacht ik hetzelfde, allen heeft de 8200 een dag en een datum en de 8210 alleen een datum? Dan zal het aantal TPD wel hetzelfde zijn, en de draairichting komt overeen met wat PowerReserveFan aangaf

1 like

Eh… uiteraard. :man_facepalming: Excuus!

:joy: